Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Transport chłodnicz i paliw
Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i opakowań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utylizacja odpadów i opakowań | ||
Specjalność | Transport chłodnicz i paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy procesów transportowych i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie zagrożeń środowiska transportowymi odpadami stałymi oraz dobór działań i środków technicznych minimalizujących ich wpływ na środowisko |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami odpadów i metodami ich utylizacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów |
C-4 | Zapoznanie studentów z rodzajami opakowań oraz metodami ich utylizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu. Charakterystyka odpadów stałych; odpady nieszkodliwe, częściowo szkodliwe i specjalne., odpady stali i żeliwa, odpady metali nieżelaznych i ich stopów, odpady niemetaliczne. | 1 |
T-W-2 | Zagadnienia wielokrotności użycia surowców. | 1 |
T-W-3 | Gromadzenie odpadów. | 1 |
T-W-4 | Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów. | 3 |
T-W-5 | Technologie mało- i bezodpadowe. | 1 |
T-W-6 | Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu. | 1 |
T-W-7 | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska morskiego odpadami stałymi. Wymagania konwencji dotyczące urządzeń i instalacji do obróbki śmieci. | 1 |
T-W-8 | Praca kontrolna - pisemna. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 16 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować metody recyklingu powodujące wydłużenie cyklu życia wybranych podzespołów w środkach transportu. | TR_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-3 | T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TR_1A_D2-08_W02 Student potrafi wymienić i scharakteryzować metody utylizacji odpadów i opakowań. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod utylizacji na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów. | TR_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-08_U01 Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie. | TR_1A_U11, TR_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-08_K01 Student ma świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu. | TR_1A_K02, TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować metody recyklingu powodujące wydłużenie cyklu życia wybranych podzespołów w środkach transportu. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
TR_1A_D2-08_W02 Student potrafi wymienić i scharakteryzować metody utylizacji odpadów i opakowań. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod utylizacji na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-08_U01 Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nie dostrzega wpływ danej metody na środowisko, nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie. |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów popełniając przy tym błędy wymagające korekty. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie. | |
3,5 | Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie. | |
4,0 | Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy wymagające korekty. | |
4,5 | Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-08_K01 Student ma świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu. | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Nie jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Postrzega relację pomiędzy utylizacją środków transportu a stanem środowiska. | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Zdaje sobie sprawę z zagożeń jakie może ze sobą nieść utylizacja środków transportu dla środowiska. | |
4,0 | Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wybrane zgrożenia związane z utylizacją środków transportu. | |
4,5 | Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na większość zgrożeń związanych z utylizacją środków transportu. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wszystkie zgrożenia związane z utylizacją środków transportu. |
Literatura podstawowa
- Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- Łatka U., Technologia i towaroznawstwo, WSiP, Warszawa, 2003
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Wiąckowski S.K., Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, Wydawnictwo S.K.Więckowski, Kielce, 2003