Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony środowiska w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony środowiska w transporcie
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw nauk przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.1
T-L-2Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.1
T-L-3Pomiar stężenia zapylenia.1
T-L-4Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń. Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.1
T-L-5Zaliczenie pisemne1
5
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.1
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.2
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.1
T-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.1
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.1
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.1
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).1
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.4
A-L-3Opracowaniw eyników pomiarów, przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-12_W01
Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
TR_1A_W10, TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-12_U01
Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U18T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-12_K01
Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
TR_1A_K02, TR_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-12_W01
Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-12_U01
Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
2,0Student nie potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Nie potrafi modelować rozprzestrzeniania się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Nie przywiązuje uwagi do prawidłowości wykonywanych zadań. Nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań.
3,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, opełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt., popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
4,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-12_K01
Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia środowiska i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania, nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Politechnika Poznańska, Instytut Technologii Eksploatacji, Poznań, Radom, 2004
  2. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych - T. 2, Politechnika Poznańska, Poznan, 1999
  3. Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, WNT, Warszawa, 2006
  4. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. 1. Ochrona środowiska naturalnego 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Merkisz J., Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego : wybrane zagadnienia, Politechnika Poznańska, Poznań, 1994
  2. Graczyk T., Piskorski Ł., Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej, 1996, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.1
T-L-2Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.1
T-L-3Pomiar stężenia zapylenia.1
T-L-4Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń. Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.1
T-L-5Zaliczenie pisemne1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.1
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.2
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.1
T-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.1
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.1
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.1
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).1
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.4
A-L-3Opracowaniw eyników pomiarów, przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-12_W01Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
T-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-12_U01Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-L-2Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
T-L-3Pomiar stężenia zapylenia.
T-L-4Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń. Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Nie potrafi modelować rozprzestrzeniania się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Nie przywiązuje uwagi do prawidłowości wykonywanych zadań. Nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań.
3,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, opełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt., popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
4,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-12_K01Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-L-2Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
T-L-3Pomiar stężenia zapylenia.
T-L-4Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń. Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia środowiska i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania, nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.