Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy obiektów offshore:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy obiektów offshore
Specjalność Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,67zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiałoznawsztwo, organizacja przedsiębiorstw w gospodarce morskiej, konstrukcja obiektów offshore.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość specyfiki procesów technologicznych budowy obiektów offshore. Znajomość wykorzystania metali, betonu i innych materiałów w ich budowie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt technologiczny budowy wybranego obiektu offshore.30
30
wykłady
T-W-1Historyczny rozwój obiektów offshore. Specyfika przemysłu offshore. Fazy i etapy budowy obiektów offshore. Procesy wytwórcze i przygotowanie produkcji. Technologiczność konstrukcji. Zawartość projektów technologicznych. Wprowadzenie do zagadnień CAD-CAM-CAP. Technologie budowy obiektów stalowych i żelbetowych. Budowa platfom, rurociągów, boi przełądowczych. Zasady integracji prac wyposażeniowych z kadłubowymi. Obróbka wstępna i właściwa materiałów hutniczych, prefabrykacja wstępna i właściwa, montaż. Wodowanie, holowanie i technologia posadawiania obiektów offshore.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Praca własna studenta.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: wykład problemowy. Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-05_W01
Ma wiedzę w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_W11, O_1A_W19T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-05_U01
Ma umiejętności z zakresu technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10, O_1A_U13T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-05_K01
Ma kompetencje w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_K01, O_1A_K02, O_1A_K03, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K06, O_1A_K07, O_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-05_W01
Ma wiedzę w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-05_U01
Ma umiejętności z zakresu technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-05_K01
Ma kompetencje w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Gerwick B. C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press LLC, NY, 2010
  2. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, Londyn, 2002, II
  3. Guo B. i inni, Offshore pipelines, Elsevier, Londyn, 2005
  4. Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004
  5. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy stalowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  6. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy żelbetowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  7. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, 2006
  8. Morgan N., Marine Technology Reference Book, Butterworths and Co., Londyn, 1990
  9. Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1999
  10. Offshore Drilling& Production Concepts off the World, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 2003, V

Literatura dodatkowa

  1. Ocean News and Technology, 2012
  2. Ocean Systems, 2012
  3. Marine Log., 2012
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Sea Technology, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt technologiczny budowy wybranego obiektu offshore.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczny rozwój obiektów offshore. Specyfika przemysłu offshore. Fazy i etapy budowy obiektów offshore. Procesy wytwórcze i przygotowanie produkcji. Technologiczność konstrukcji. Zawartość projektów technologicznych. Wprowadzenie do zagadnień CAD-CAM-CAP. Technologie budowy obiektów stalowych i żelbetowych. Budowa platfom, rurociągów, boi przełądowczych. Zasady integracji prac wyposażeniowych z kadłubowymi. Obróbka wstępna i właściwa materiałów hutniczych, prefabrykacja wstępna i właściwa, montaż. Wodowanie, holowanie i technologia posadawiania obiektów offshore.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-05_W01Ma wiedzę w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość specyfiki procesów technologicznych budowy obiektów offshore. Znajomość wykorzystania metali, betonu i innych materiałów w ich budowie.
Treści programoweT-W-1Historyczny rozwój obiektów offshore. Specyfika przemysłu offshore. Fazy i etapy budowy obiektów offshore. Procesy wytwórcze i przygotowanie produkcji. Technologiczność konstrukcji. Zawartość projektów technologicznych. Wprowadzenie do zagadnień CAD-CAM-CAP. Technologie budowy obiektów stalowych i żelbetowych. Budowa platfom, rurociągów, boi przełądowczych. Zasady integracji prac wyposażeniowych z kadłubowymi. Obróbka wstępna i właściwa materiałów hutniczych, prefabrykacja wstępna i właściwa, montaż. Wodowanie, holowanie i technologia posadawiania obiektów offshore.
T-P-1Projekt technologiczny budowy wybranego obiektu offshore.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: wykład problemowy. Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-05_U01Ma umiejętności z zakresu technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość specyfiki procesów technologicznych budowy obiektów offshore. Znajomość wykorzystania metali, betonu i innych materiałów w ich budowie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: wykład problemowy. Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-05_K01Ma kompetencje w zakresie technik wytwarzania oraz budowy, remontów, organizacji procesów produkcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć oceanotechniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość specyfiki procesów technologicznych budowy obiektów offshore. Znajomość wykorzystania metali, betonu i innych materiałów w ich budowie.
Treści programoweT-W-1Historyczny rozwój obiektów offshore. Specyfika przemysłu offshore. Fazy i etapy budowy obiektów offshore. Procesy wytwórcze i przygotowanie produkcji. Technologiczność konstrukcji. Zawartość projektów technologicznych. Wprowadzenie do zagadnień CAD-CAM-CAP. Technologie budowy obiektów stalowych i żelbetowych. Budowa platfom, rurociągów, boi przełądowczych. Zasady integracji prac wyposażeniowych z kadłubowymi. Obróbka wstępna i właściwa materiałów hutniczych, prefabrykacja wstępna i właściwa, montaż. Wodowanie, holowanie i technologia posadawiania obiektów offshore.
T-P-1Projekt technologiczny budowy wybranego obiektu offshore.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: wykład problemowy. Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.