Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia remontu maszyn okrętowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia remontu maszyn okrętowych | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Weryfikacja elementów silników spalinowych: głowic, tulei cylindrowych, tłoków i pierścieni, sworzni, korbowodów, panewek oraz wałów korbowych. | 12 |
T-L-2 | Montaż i demontaż oraz ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych (sprężarek tłokowych, pomp wyporowych i wirowych). | 12 |
T-L-3 | Demontaż i montaż oraz kontrola jakości montażu układu tłokowo-korbowego. | 6 |
T-L-4 | Demontaż i montaż oraz pomiar deformacji tulei cylindrowej. | 6 |
T-L-5 | Demontaż i montaż panewek z kontrolą napięcia wstępnego w śrubach korbowodowych. | 6 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-2 | Specyfikacje remontowe. | 2 |
T-W-3 | Metody i procedury montażu i demontażu maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR). | 2 |
T-W-5 | Rodzaje zanieczyszczeń, metody i sposoby ich usuwania. | 2 |
T-W-6 | Weryfikacja elementów maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-7 | Ogólne procesy regeneracji elementów maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-8 | Remonty okrętowych silników spalinowych (weryfikacja i regeneracja głowic, tulei, wałów korbowych, łożysk ślizgowych, tłoków i innych elementów układu tłokowo-korbowego). | 4 |
T-W-9 | Remonty maszyn i urządzeń pomocniczych. | 2 |
T-W-10 | Montaż i próby zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-11 | Błędy montażowe i kontrola jakości montażu. | 2 |
T-W-12 | Montaż okrętowego silnika głównego w stoczni - etapy i operacje montażowe. Montaż maszyn i urządzeń pomocniczych na statku. | 2 |
T-W-13 | Posadowienie maszyn i urządzeń okrętowych na fundamencie. | 2 |
T-W-14 | Montaż armatury i rurociągów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 16 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów. |
M-3 | Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-10_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów. | O_1A_W10, O_1A_W14, O_1A_W19 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu. | O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U15 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji, a także potrafi pracować w zespole ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | O_1A_K04, O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-10_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasad przeprowadzania remontów maszyn i urządzeń okrętowych, w tym ocena stanu technicznego, metody i procedury montażu i demontażu, dokumentacja techniczno-ruchowa, weryfikacja i regenaracja elementów, próby zdawczo-odbiorcze, posadowienie na fundamencie oraz montaż armatury i rurociągów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności przeprowadzania weryfikacji elementów maszyn i urządzeń okrętowych, montażu i demontażu oraz oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń okrętowych oraz kontroli jakości ich montażu. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa związane z niewłaściwą eksploatacją maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji, a także potrafi pracować w zespole ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi pracować w zespole | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i częściowo ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych, potrafi dokonać krytycznej jej oceny oraz potrafi pracować w grupie rozumiejąc i ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Kowalski A., Żaczek Z., Technologia remontu siłowni okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1973
- Nagawiecki J., Technologia napraw silników wysokoprężnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
- Piaseczny L., Technologia naprawy okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1992
- Piaseczny L., Technologia polimerów w remontach okrętów, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 2002
- Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
Literatura dodatkowa
- Grudziński K., Jaroszewicz W., Posadawianie maszyn i urządzeń na podkładkach fundamentowych odlewanych z tworzywa EPY, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2002
- Dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń okrętowych
- Materiały własne KMCiSO