Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Transport stalowych konstrukcji wielkowymiarowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | ||
Specjalność | Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych Wielkowymiarowe konstrukcje inżynierskie, Środowisko a stalowe konstrukcje wielkowymiarowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z teoretycznymi i prawnymi podstawami organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych |
C-2 | Zapoznanie z technikami przeładunku ładunków ponadnormatywnych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej i praktycznej w projektowaniu łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg zasady bezpieczeństwa oraz minimalizacji czasu przewozu. |
C-4 | Ukształtownie umiejętności z zakresu organizacji procesu przewozowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych |
C-5 | Ukształtowanie umiejetności optymalizacji łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg ograniczeń infrastrukturalnych |
C-6 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Algorytm uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | 3 |
T-A-2 | Algorytm wyboru systemu mocowania i zabezpieczeń stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | 3 |
T-A-3 | Analiza błędów w zakresie mocowania i zabezpieczeń stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | 3 |
T-A-4 | Etapy projektowania łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg zasady bezpieczeństwa oraz minimalizacji czasu przewozu | 6 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza wymagań merytorycznych dotyczących wykonania projektu. Konsultacje dot. zadania projektowego. Omówienie formy prezentacji projektu. Pokaz przykładowej prezentacji. | 1 |
T-P-2 | Optymalizacja przykładowego łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg ograniczeń infrastrukturalnych (transport drogowy) | 4 |
T-P-3 | Optymalizacja przykładowego łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg ograniczeń infrastrukturalnych (transport kolejowy) | 4 |
T-P-4 | Optymalizacja przykładowego łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg ograniczeń infrastrukturalnych (transport wodny) | 4 |
T-P-5 | Analiza wymagań merytorycznych dotyczących wykonania projektu. Konsultacje dot. zadania projektowego. Omówienie formy prezentacji projektu. Pokaz przykładowej prezentacji. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadwymiarowych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadwymiarowych | 3 |
T-W-2 | Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie. | 3 |
T-W-3 | Temat: Przygotowanie stalowych konstrukcji wielkowymiarowych do transportu Treść: zasady mocowania stalowych konstrukcji wielkowymiarowych; Techniki zabezpieczeń stalowych konstrukcji wielkowymiarowych, Techniki przeładunku stalowych konstrukcji wielkowymiarowych. Urządzenia podnośne i przeładowcze | 4 |
T-W-4 | Temat: Organizacja procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem drogowym Treść: Zasady organizacji procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem drogowym, Charakterystyka środków transportu drogowego w przewozach stalowych konstrukcji wielkowymiarowych. Lądowe trasy przewozu. Transport stalowych konstrukcji wielkowymiarowych w zakładach produkcyjnych i na drogach publicznych. Pilotaż | 4 |
T-W-5 | Temat: Organizacja procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem kolejowym Treść: Zasady organizacji procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem kolejowym, Charakterystyka środków transportu kolejowego w przewozach stalowych konstrukcji wielkowymiarowych. Kolejowe trasy przewozu. | 4 |
T-W-6 | Temat: Organizacja procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem morskim Treść: Zasady organizacji procesu przewozu sstalowych konstrukcji wielkowymiarowych transportem morskim, Morskie trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu morskiego w przewozach stalowych konstrukcji wielkowymiarowych. | 4 |
T-W-7 | Temat: Organizacja procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych żeglugą śródlądową Treść: Zasady organizacji procesu przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych żeglugą śródlądową, Śródlądowe trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu śródlądowego w przewozach stalowych konstrukcji wielkowymiarowych. | 4 |
T-W-8 | Temat: Optymalizacja łańcucha transportowego stalowych konstrukcji wielkowymiarowych Treść: Kryteria dobory środków transportu wg zadania przewozowego. Ograniczenia infrastrukturalne przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych w transporcie kolejowym; Ograniczenia infrastrukturalne przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych w transporcie drogowym, Ograniczenia infrastrukturalne przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych w transporcie morskim, Ograniczenia infrastrukturalne przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych w żegludze śródłądowej. Optymalizacja trasy przewozu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wg ograniczeń infrastrukturalne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnistwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestictwo w zajeciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych, wykonywanie projektu, opracowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda eksponująca - film |
M-4 | Metoda programowana z uzyciem komputera |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metoda projektów |
M-7 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia: 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-12_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych, technik przeładunku ładunków ponadnormatywnych. oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | O_1A_W02, O_1A_W19, O_1A_W21, O_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-3, M-4, M-2, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-12_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U14 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05 | C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-4, M-2, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-3, S-4 |
O_1A_D3-12_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wykorzystując techniki informacyjno-komunikacyjne | O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-P-1 | M-4, M-5 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-12_K01 Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych oraz związaną z tym odpowiedzialność. | O_1A_K01, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07, O_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-6 | T-W-8, T-A-4 | M-1, M-2, M-5, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-12_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych, technik przeładunku ładunków ponadnormatywnych. oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie stalowych konstrukcji wielkowymiarowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | 5 Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-12_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu stalowych konstrukcji wielkowymiarowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | 2,0 | SStudent nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
O_1A_D3-12_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych wykorzystując techniki informacyjno-komunikacyjne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-12_K01 Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów stalowych konstrukcji wielkowymiarowych oraz związaną z tym odpowiedzialność. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Mindur L. (red.), Współczesne techniki transportowe., Wydawnictwo Politechnika Radomska, Warszawa, 2002
- Muzyczek J. (red.), Transport drogowy w praktyce. Forum: Wiedza na usługach rynku, Tom 1 i Tom 2, 2008
- Nowakowski L., Światowa flota do przewozu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Budownictwo Okrętowe nr 3, 2004
- pod red. D. Marciniak-Neider i J. Neidera, Podrecznik spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia, 2001
- Pierzchalski T., Wizmur J., Ładunkoznawstwo okrętowe., Gdańsk, 1978
- Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Serafin-Kowalska I., Możliwości wykorzystania autostrad morskich pomiędzy Morzem Bałtyckim a Północnym w przewozach ładunków ciężkich i ponadgabarytowych., Materiały konferencyjne. VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa Porty Morskie 2006, Szczecin, 2006
- Serafin-Kowalska I., Charakterystyka portu przystosowanego do obsługi ładunków super ciężkich i ciężkich. Materiały konferencyjne, VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Porty Morskie 2007, Szczecin, 2007
- Serafin-Kowalska I., Szanse rozwoju przewozów ładunków ponadgabarytowych i ciężkich drogą morską w Polsce w świetle unijnej perspektywy finansowej na lata 2007-2013. Materiały konferencyjne., VII Międzynarodowa Konferencja Translog 2007, Szczecin, 2007
- Stareńczak P.B., Heavy metal na fali., Nasze Morze nr 8, 2006
- Stareńczak P.B., Statki wagi superciężkiej, Nasze Morze nr7, 2006