Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Wentylacja i klimatyzacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wentylacja i klimatyzacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.2
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-7Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.2
T-W-13Automatyka chłodnicza.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Zaliczenie wykładów1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C05_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
O_1A_W14T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1
O_1A_C05_W02
Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
O_1A_W17T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C05_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1, S-2
O_1A_C05_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
O_1A_U13T1A_U16InzA_U08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C05_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C05_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_1A_C05_W02
Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C05_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_1A_C05_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C05_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fodemski, Pomiary cieplne. Część II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Kakol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  4. Maczek K., Schnotale K., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Piotrowski J., Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
  6. Recnagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  7. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski ., Pomiary cieplne. Część I, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.2
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-7Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.2
T-W-13Automatyka chłodnicza.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Zaliczenie wykładów1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C05_W01Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych związanych z wentylacją i klimatyzacją. Ma wiedzę o zagrożeniach w przypadku wadliwej pracy wentylacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych
Treści programoweT-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-W-7Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.
T-W-13Automatyka chłodnicza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C05_W02Ma podstawową wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-W-7Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.
T-W-13Automatyka chłodnicza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C05_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji wentylacji i klimatyzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C05_U02Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C05_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chlodniczych i pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyacji i chłodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodncizych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-W-7Przewidywana średnia ocena PMV najmniejszy mołziwy odsetek niezadowolonych PPD. Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.
T-W-13Automatyka chłodnicza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli