Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,67egzamin
laboratoriaL3 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) oraz z kursu Fizyka 1
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i ich opracowania
C-3Nauczyć pracować w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajecia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15
wykłady
T-W-1Analiza niepewności pomiarowych4
T-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella9
T-W-3Egzamin2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B16_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
O_1A_W05T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B16_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
O_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B16_K01
Potrafi pracować w zespole
O_1A_K04T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-3T-L-3, T-L-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B16_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B16_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B16_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  3. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajecia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza niepewności pomiarowych4
T-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella9
T-W-3Egzamin2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B16_W01Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella
T-W-3Egzamin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B16_U01Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i ich opracowania
C-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-W-1Analiza niepewności pomiarowych
T-L-1Zajecia organizacyjne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B16_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-1Zajecia organizacyjne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego