Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Konstrukcja okrętów 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcja okrętów 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności czytania ze zrozumieniem okrętowej dokumentacji konstrukcyjnej oraz projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów okrętów w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
C-2 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych okrętów. |
C-3 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania konstrukcji okrętów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z normami i przepisami klasyfikacyjnymi. | 2 |
T-A-2 | Zapoznanie z dokumentacją konstrukcyjną i zasadami czytania rysunków kadłubowych. Rysowanie szczegółów i węzłów konstrukcyjnych. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych. | 2 |
T-A-4 | Obliczenia wytrzymałości wzdłużnej pontonu prostopadłościennego. | 3 |
T-A-5 | Projekt konstrukcji wybranego rejonu konstrukcyjnego morskiego statku towarowego w oparciu o wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego. | 5 |
T-A-6 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normy i przepisy, krajowe i międzynarodowe, dotyczące konstrukcji okrętów. | 2 |
T-W-2 | Fazy budowy okrętu i opracowania dokumentacji konstrukcyjnej. | 2 |
T-W-3 | Metody projektowania konstrukcji kadłuba okrętu: projektowanie przepisowe, bezpośrednia analiza wytrzymałości konstrukcji. | 2 |
T-W-4 | Środowiskowe obciążenia i narażenia konstrukcji okrętów. | 4 |
T-W-5 | Wynikające z pełnionej funkcji obciążenia i narażenia konstrukcji okrętów. | 4 |
T-W-6 | Materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne na konstrukcje okrętów. | 4 |
T-W-7 | Wytrzymałość wzdłużna konstrukcji kadłuba okrętu. | 2 |
T-W-8 | Koncepcja konstrukcji i układy wiązań kadłubów statków – poprzeczny, wzdłużny i mieszany. | 2 |
T-W-9 | Zginanie belek i płyt, pas współpracujący. | 2 |
T-W-10 | Konstrukcja rejonów kadłuba okrętu: dno, fundamenty, grodzie, burty, pokłady, konstrukcja skrajników, nadbudówki. | 4 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Praca własna nad zagadnieniami zadanymi podczas zajęć audytoryjnych. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do wykonania w domu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C09_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie konstrukcji okrętów, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości. | O_1A_W18 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C09_U01 Absolwent potrafi ze zrozumieniem odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | O_1A_U13 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C09_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | O_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-2 | T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C09_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie konstrukcji okrętów, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji okrętów. |
3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji okrętów. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji okrętów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C09_U01 Absolwent potrafi ze zrozumieniem odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | 2,0 | Absolwent nie potrafi odczytywać dokumentacji (rysunkowej i tekstowej) dotyczącej konstrukcji okrętu oraz nie potrafi zaprojektować elementów typowych dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
3,0 | Absolwent potrafi, jednak z dużą liczbą poważnych błędów, odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z wieloma poważnymi błędami zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
3,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą poważnych błędów odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z małą liczbą poważnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,0 | Absolwent potrafi z licznymi drobnymi błędami odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz z licznymi drobnymi błędami zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą mało istotnych błędów odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz bez istotnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo wnikliwie odczytać dokumentację (rysunkową i tekstową) dotyczącą konstrukcji okrętu oraz bez istotnych błędów zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji okrętu zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C09_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. |
Literatura podstawowa
- Wewiórski S., Wituszyński K., Konstrukcja stalowego kadłuba okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, WSM, Gdynia, 1999
- Wakuła W., Konstrukcja kadłuba okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
Literatura dodatkowa
- Orszulok W., Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
- Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge Ocean Technology, 1993