Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów energetycznych
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie
projektyP3 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu: termodynamiki, silników cieplnych, wymienników ciepła, pomp, sprężarek i wentylatorów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność przeprowadzania niezbędnych obliczeń umożliwiających dobór elementów systemu energetycznego statku oraz umiejętność przestrzennego rozplanowania elementów siłowni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.8
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
10
projekty
T-P-1Zasady rozplanowania przestrzennego elementów siłowni okrętowych.8
T-P-2Zaliczenie projektów.2
10
wykłady
T-W-1Współpraca elementów układu ruchowego statku.3
T-W-2Zasady doboru głównych układów napędowych statków.1
T-W-3Bilanse cieplne i elektryczne. Dobór kotłowni i elektrowni okrętowej.3
T-W-4Elementy okrętowych linii wałów.2
T-W-5Przeznaczenie oraz zasady doboru elementów instalacji: sprężonego powietrza, chłodzenia, oleju smarowego, paliwowej, grzewczej, spalin wylotowych, powietrza dolotowego.7
T-W-6Zasady rozplanowania przestrzennego siłowni okrętowych.2
T-W-7Współzależność procesu projektowania statku i jego siłowni. Cechy charakterystyczne procesu projektowania siłowni. Specyfika każdego z etapów projektowania. Kryteria w procesie projektowania.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Zaliczanie zajęć.2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-P-2Przygotowanie do zajęć.15
A-P-3Zaliczanie zajęć.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane: z użyciem komputera.
M-5Metody praktyczne: metoda projektów,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych oraz projektowychw celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-07_W01
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie przeznaczenia instalacji pomocniczych siłowni okrętowych, znane mu są zasady systemowego podejścia do projektowania systemów energetycznych.
O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W14, O_2A_W16T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-07_U01
Student potrafi stosować podejście systemowe do projektowania systemów energetycznych z użyciem odpowiednich narzędzi i programów komputerowych oraz potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników projektowania wraz z ich omówieniem.
O_2A_U05, O_2A_U10, O_2A_U15T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07C-1T-A-1, T-P-1M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-07_K01
Student ma świadomość oddziaływania projektowanej instalacji i całego systemu na otoczenie oraz rozumie związaną z tym odowiedzialność, jak również konieczność działań zespołowych przy projektowaniu złożonych systemów.
O_2A_K02, O_2A_K04T2A_K02, T2A_K03InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-07_W01
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie przeznaczenia instalacji pomocniczych siłowni okrętowych, znane mu są zasady systemowego podejścia do projektowania systemów energetycznych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupłniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-07_U01
Student potrafi stosować podejście systemowe do projektowania systemów energetycznych z użyciem odpowiednich narzędzi i programów komputerowych oraz potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników projektowania wraz z ich omówieniem.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-07_K01
Student ma świadomość oddziaływania projektowanej instalacji i całego systemu na otoczenie oraz rozumie związaną z tym odowiedzialność, jak również konieczność działań zespołowych przy projektowaniu złożonych systemów.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną swiadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, WSM, Gdynia, 1988
  2. Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1990
  3. Balcerski A., Siłownie okrętowe. Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1990
  4. Jeziorski A., Michalski R., Materiały pomocnicze do wykładów i ćwiczeń z siłowni okrętowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1985
  5. Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997
  6. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 1996
  7. Trafalski Wł., Projektowanie okrętowe i jego wspomaganie, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979
  8. Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
  9. Urbański P., Instalacje okrętów i obiektów oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1994
  10. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk, 2012, Aktualne wydania

Literatura dodatkowa

  1. Altszuller G. S., Elementy teorii twórczości inżynierskiej, WNT, Warszawa, 1993
  2. Szargut J., Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemysłowej, WNT, Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.8
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady rozplanowania przestrzennego elementów siłowni okrętowych.8
T-P-2Zaliczenie projektów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współpraca elementów układu ruchowego statku.3
T-W-2Zasady doboru głównych układów napędowych statków.1
T-W-3Bilanse cieplne i elektryczne. Dobór kotłowni i elektrowni okrętowej.3
T-W-4Elementy okrętowych linii wałów.2
T-W-5Przeznaczenie oraz zasady doboru elementów instalacji: sprężonego powietrza, chłodzenia, oleju smarowego, paliwowej, grzewczej, spalin wylotowych, powietrza dolotowego.7
T-W-6Zasady rozplanowania przestrzennego siłowni okrętowych.2
T-W-7Współzależność procesu projektowania statku i jego siłowni. Cechy charakterystyczne procesu projektowania siłowni. Specyfika każdego z etapów projektowania. Kryteria w procesie projektowania.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Zaliczanie zajęć.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-P-2Przygotowanie do zajęć.15
A-P-3Zaliczanie zajęć.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-07_W01Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie przeznaczenia instalacji pomocniczych siłowni okrętowych, znane mu są zasady systemowego podejścia do projektowania systemów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W14zna i rozumie organizację procesów produkcyjnych oraz wpływ komputerowego wspomagania na procesy budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzania niezbędnych obliczeń umożliwiających dobór elementów systemu energetycznego statku oraz umiejętność przestrzennego rozplanowania elementów siłowni.
Treści programoweT-W-1Współpraca elementów układu ruchowego statku.
T-W-2Zasady doboru głównych układów napędowych statków.
T-W-3Bilanse cieplne i elektryczne. Dobór kotłowni i elektrowni okrętowej.
T-W-4Elementy okrętowych linii wałów.
T-W-5Przeznaczenie oraz zasady doboru elementów instalacji: sprężonego powietrza, chłodzenia, oleju smarowego, paliwowej, grzewczej, spalin wylotowych, powietrza dolotowego.
T-W-6Zasady rozplanowania przestrzennego siłowni okrętowych.
T-W-7Współzależność procesu projektowania statku i jego siłowni. Cechy charakterystyczne procesu projektowania siłowni. Specyfika każdego z etapów projektowania. Kryteria w procesie projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupłniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-07_U01Student potrafi stosować podejście systemowe do projektowania systemów energetycznych z użyciem odpowiednich narzędzi i programów komputerowych oraz potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników projektowania wraz z ich omówieniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzania niezbędnych obliczeń umożliwiających dobór elementów systemu energetycznego statku oraz umiejętność przestrzennego rozplanowania elementów siłowni.
Treści programoweT-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.
T-P-1Zasady rozplanowania przestrzennego elementów siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane: z użyciem komputera.
M-5Metody praktyczne: metoda projektów,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych oraz projektowychw celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-07_K01Student ma świadomość oddziaływania projektowanej instalacji i całego systemu na otoczenie oraz rozumie związaną z tym odowiedzialność, jak również konieczność działań zespołowych przy projektowaniu złożonych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzania niezbędnych obliczeń umożliwiających dobór elementów systemu energetycznego statku oraz umiejętność przestrzennego rozplanowania elementów siłowni.
Treści programoweT-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.
T-P-1Zasady rozplanowania przestrzennego elementów siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych oraz projektowychw celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną swiadomość swojej roli.