Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia pokładowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia pokładowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mechaniki i konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
C-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania wybranych typów urządzeń pokładowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia napędu wciagraki podnoszenia żurawia pokładowego.5
T-A-2Obliczenia napędu wciągarki kotwicznej.4
T-A-3Zaliczenie formy zajęć.1
10
laboratoria
T-L-1Sprawność wielokrążka.2
T-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.2
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.2
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.1
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.2
T-L-6Sprawdziany "wejściowe"1
10
wykłady
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.4
25
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.20
A-L-3Opracowanie sprawozdań.15
A-L-4Udział w konsultacjach.5
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Utrwalenie materiału.15
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C09_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
O_1A_W12, O_1A_W14, O_1A_W17T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C09_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
O_1A_U07, O_1A_U13T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C09_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C09_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.

Literatura podstawowa

  1. Pyrchla J., Królikowski A, Charakterystyka i eksploatacja urządzeń pokładowych, Marine Technology, Gdańsk, 2002
  2. Więckiewicz W., Urządzenia pokładowe na statkach towarowych, Akademia Morska, Gdynia, 2003
  3. Wojtaszczyk B., Urządzenia przeładunkowe drobnicowców ro-ro i lo-lo, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia napędu wciagraki podnoszenia żurawia pokładowego.5
T-A-2Obliczenia napędu wciągarki kotwicznej.4
T-A-3Zaliczenie formy zajęć.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprawność wielokrążka.2
T-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.2
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.2
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.1
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.2
T-L-6Sprawdziany "wejściowe"1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.20
A-L-3Opracowanie sprawozdań.15
A-L-4Udział w konsultacjach.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Utrwalenie materiału.15
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C09_W01Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
Treści programoweT-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.
T-W-4Urządzenia sterowe.
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.
T-A-1Obliczenia napędu wciagraki podnoszenia żurawia pokładowego.
T-A-2Obliczenia napędu wciągarki kotwicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C09_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania wybranych typów urządzeń pokładowych.
Treści programoweT-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
T-L-1Sprawność wielokrążka.
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.