Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Metrologia i jakość wymiarowa konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia i jakość wymiarowa konstrukcji
Specjalność Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z podstaw oceanotechniki
W-4Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z technologii budowy okrętów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie student z zagadnieniami jakości wymiarowej w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.
C-2Kontrola jakości wymiarowej w procesie budowy konstrukcji wielkowymiarowych.
C-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja1
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja1
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.2
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.2
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.1
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.1
T-L-7Pomiar odkształceń konstrukcji wielkowymiarowych2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.1
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.1
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.1
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.1
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.1
T-W-6Niwelacja geometryczna,1
T-W-7Niwelacja optyczna.1
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe1
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.1
T-W-10Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia konstrukcji (na wodzie).1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć, praca własna20
A-L-3Studiowanie literatury20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Udział w egazminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-02_W01
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W10T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-02_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
O_1A_U05T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07InzA_U06C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-6M-1, M-2S-2
O_1A_D3-02_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-02_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K01T1A_K01InzA_K02C-4, C-5T-W-1, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2
O_1A_D3-02_K02
Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-4, C-5T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-02_W01
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-02_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
O_1A_D3-02_U02
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-02_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_1A_D3-02_K02
Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Gałda M., Kujawski E., Przewłocki S., Geodezja i miernictwo budowlane, PPWK, Warszawa, 1994
  2. Janusz W., Obsługa geodezyjna budowli i konstrukcji, PPWK, Warszawa, 1975
  3. Niebylski J., Geodezyjne pomiary w nachylonych układach odniesienia dla potrzeb budownictwa okrętowego, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej, Instytut Okrętowy, Szczecin, 1984
  4. Jezierski J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów, WNT, Warszawa, 1983
  5. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 1995, Rozprawa Doktorska

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja1
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja1
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.2
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.2
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.1
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.1
T-L-7Pomiar odkształceń konstrukcji wielkowymiarowych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.1
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.1
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.1
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.1
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.1
T-W-6Niwelacja geometryczna,1
T-W-7Niwelacja optyczna.1
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe1
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.1
T-W-10Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia konstrukcji (na wodzie).1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć, praca własna20
A-L-3Studiowanie literatury20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Udział w egazminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-02_W01Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z zagadnieniami jakości wymiarowej w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.
C-2Kontrola jakości wymiarowej w procesie budowy konstrukcji wielkowymiarowych.
C-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
Treści programoweT-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-7Pomiar odkształceń konstrukcji wielkowymiarowych
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.
T-W-6Niwelacja geometryczna,
T-W-7Niwelacja optyczna.
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
T-W-10Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia konstrukcji (na wodzie).
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-02_U01Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
Treści programoweT-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-7Pomiar odkształceń konstrukcji wielkowymiarowych
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
T-W-10Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia konstrukcji (na wodzie).
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-02_U02Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
Treści programoweT-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-7Pomiar odkształceń konstrukcji wielkowymiarowych
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-02_K01Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
T-W-10Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia konstrukcji (na wodzie).
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-02_K02Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli