Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy elektryczne
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>, Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka w zakresie szkoły średniej
W-2trygonometria

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Bezpieczna praca maszyn roboczych wyposażonych w napęd elektryczny
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę2
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego1
T-L-3Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości2
5
wykłady
T-W-1Podstawy napędu elektrycznego2
T-W-2Zabezpieczenie ludzi i urzadzeń1
T-W-3Silniki asynchroniczne prądu zmiennego2
T-W-4Silniki synchroniczne prądu zmiennego2
T-W-5Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu2
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć4
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury14
A-L-4Komputerowa analiza efektywności prac konserwacyjnych w napędach elektrycznych2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające zasób przyswojonej wiedzy z wykładów i wskazanej literatury
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-01_W01
Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
O_1A_W12, O_1A_W16, O_1A_W17T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1S-1
O_1A_D2-01_W02
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
O_1A_W05, O_1A_W10, O_1A_W12, O_1A_W16T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-01_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13InzA_U04, InzA_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1S-1
O_1A_D2-01_U02
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U08T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-01_W01
Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi
4,0Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,5Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
O_1A_D2-01_W02
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
2,0Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi
3,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne
3,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej.
4,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt.
4,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych.
5,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-01_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego
4,5Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
O_1A_D2-01_U02
Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych.
3,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
3,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
4,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski.
4,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.
5,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Latek Władysław, Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa
  2. Koziej E. Sochoń B, elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa
  3. Tomczyk Jerzy, Modele dynamiczne elementów i układów napędów elektrycznych, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Polskie Normy, Sigma
  2. Materiały informacyjne producentów elementów sprzętu

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę2
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego1
T-L-3Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy napędu elektrycznego2
T-W-2Zabezpieczenie ludzi i urzadzeń1
T-W-3Silniki asynchroniczne prądu zmiennego2
T-W-4Silniki synchroniczne prądu zmiennego2
T-W-5Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu2
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć4
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury14
A-L-4Komputerowa analiza efektywności prac konserwacyjnych w napędach elektrycznych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-01_W01Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Bezpieczna praca maszyn roboczych wyposażonych w napęd elektryczny
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-W-2Zabezpieczenie ludzi i urzadzeń
T-W-3Silniki asynchroniczne prądu zmiennego
T-W-4Silniki synchroniczne prądu zmiennego
T-W-1Podstawy napędu elektrycznego
T-W-5Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające zasób przyswojonej wiedzy z wykładów i wskazanej literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi
4,0Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,5Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-01_W02Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego
T-L-3Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi
3,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne
3,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej.
4,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt.
4,5Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych.
5,0Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-01_U01Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Bezpieczna praca maszyn roboczych wyposażonych w napęd elektryczny
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-W-2Zabezpieczenie ludzi i urzadzeń
T-W-3Silniki asynchroniczne prądu zmiennego
T-W-4Silniki synchroniczne prądu zmiennego
T-W-1Podstawy napędu elektrycznego
T-W-5Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające zasób przyswojonej wiedzy z wykładów i wskazanej literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu
3,0Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów
3,5Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury
4,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego
4,5Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych
5,0Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-01_U02Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Bezpieczna praca maszyn roboczych wyposażonych w napęd elektryczny
C-2Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej
Treści programoweT-L-1badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę
T-L-2Badanie silnika pierścieniowego
T-L-3Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych.
3,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
3,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej.
4,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski.
4,5Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.
5,0Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń.