Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy elektryczne | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>, Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka w zakresie szkoły średniej |
W-2 | trygonometria |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Bezpieczna praca maszyn roboczych wyposażonych w napęd elektryczny |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad doboru układu napedowego do wymagań maszyny roboczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | badanie silnika klatkowego połączonego w trójkąt i w gwiazdę | 2 |
T-L-2 | Badanie silnika pierścieniowego | 1 |
T-L-3 | Współpraca silnika klatkowego z przemiennikiem częstotliwości | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy napędu elektrycznego | 2 |
T-W-2 | Zabezpieczenie ludzi i urzadzeń | 1 |
T-W-3 | Silniki asynchroniczne prądu zmiennego | 2 |
T-W-4 | Silniki synchroniczne prądu zmiennego | 2 |
T-W-5 | Przemienniki częstotliwości i układy łagodnego startu | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć | 4 |
A-L-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 14 |
A-L-4 | Komputerowa analiza efektywności prac konserwacyjnych w napędach elektrycznych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem silników elektrycznych oraz maszyn roboczych w skali rzeczywistej i modelowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające zasób przyswojonej wiedzy z wykładów i wskazanej literatury |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń praktycznych w laboratorium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-01_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | O_1A_W12, O_1A_W16, O_1A_W17 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
O_1A_D2-01_W02 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | O_1A_W05, O_1A_W10, O_1A_W12, O_1A_W16 | T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-01_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10 | T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U04, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
O_1A_D2-01_U02 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U08 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-01_W01 Student nabywa podstawowe wiadomości na temat maszyn elektrycznych, układów pracy i sposobów zasilania. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student zna podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student opanował wiedzy z wykładów w sposób wystarczający do bezpiecznej pracy z elektrycznymi układami napędowymi | |
4,0 | Student zna oprócz wiedzy z wykładów, wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,5 | Student oprócz wiedzy wymaganej na ocenę 4,0 ma wiedzę dotyczącą nowoczesnych układów napędowych stosowanych w okrętownictwie | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
O_1A_D2-01_W02 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie zna zasad bezpiecznej pracy z układami elektrycznymi |
3,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne | |
3,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. | |
4,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. | |
4,5 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. | |
5,0 | Student zna zasady pracy z układami elektrycznymi. Wie jak prawidłowo podłaczyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne. Zna podstawowe zasady dotyczące doboru parametrów sieci zasilajacej. Wie jak działa i w jakim celu jest wykorzystywany przełacznik gwiazda-trójkąt. Zna sposoby sterowania silników elektrycznych asynchronicznych i krokowych. Zna rodzaje i przeznaczenie przemienników częstotliwości i układów miękkiego startu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-01_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności niezbędne w pracy związanej z napędami elektrycznymi. Poznaje zasady bezpiecznej pracy napędów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna materiału przekazanego w trakcie wykładu |
3,0 | Student umie zastosować w obliczeniach praktycznych podstawowe wiadomości dotyczące napędów, przekazane w trakcie wykładów | |
3,5 | Student potrafi w obliczeniach, oprócz wiedzy z wykładów, zastosować wiedzę samodzielnie przyswojoną z podanej literatury | |
4,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego | |
4,5 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 3,5 potrafi samodzielnie zaprojektować nowy układ napędu elektrycznego. Student potrafi dokonać analizy dowolnego napędu elektrycznego pod wzgledem zagrożeń dla mechanizmów i istot żywych | |
5,0 | Student oprócz umiejętności wymaganych na ocenę 4,5 potrafi dokonać analizy napędu elektrycznego pod kątem zgodności z wymogami Ustawy o efektywności energetycznej | |
O_1A_D2-01_U02 Student zapoznaje się praktycznie z zasadami bezpiecznej pracy elektrycznych układów napędowych. Poznaje typy silników elektrycznych i układy zasilania. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elektryczności i układów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
3,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej. | |
4,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego. Potrafi sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie zabezpieczeń, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń spełnia minimalne wymagania opisane w instrukcji stanowiskowej oraz zawiera wnioski. | |
4,5 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie danych odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. | |
5,0 | Student potrafi bezpiecznie dokonać podstawowych prac konserwacyjnych napędu elektrycznego, potrafi podłączyć silnik elektryczny do urządzeń zasilających. Na podstawie wymagań odczytanych z maszyny roboczej i danych znamionowych silnika student protrafi stwierdzić prawidłowość doboru napędu. Potrafi dobrać parametry przemiennika częstotliwości lub układu miękkiego startu do wymagań silnika napedowego i maszyny roboczej. Student prawidłowo wykonał sprawozdanie z ćwiczeń. |
Literatura podstawowa
- Latek Władysław, Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa
- Koziej E. Sochoń B, elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa
- Tomczyk Jerzy, Modele dynamiczne elementów i układów napędów elektrycznych, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Polskie Normy, Sigma
- Materiały informacyjne producentów elementów sprzętu