Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja jachtów żaglowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja jachtów żaglowych | ||
Specjalność | Eksploatacja jachtów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki jachtów, takielunku i wyposażenia jachtów oraz teorii żeglowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad eksploatacji jachtów żaglowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady prowadzenia jachtu | 5 |
T-A-2 | Naprawa uszkodzeń w czasie żeglugi | 5 |
T-A-3 | Prace bosmańskie | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jacht morski i śródlądowy | 1 |
T-W-2 | Obsługa takielunku | 2 |
T-W-3 | Stawianie żagli | 2 |
T-W-4 | Prowadzenie jachtu na wiatr i z wiatrem | 2 |
T-W-5 | Zwrot przez sztag i zwrot przez rufę | 2 |
T-W-6 | Technika prowadzenia wiatru przy słabym wietrze. | 2 |
T-W-7 | Technika prowadzenia wiatru w warunkach sztormowych | 2 |
T-W-8 | Cumowanie i kotwiczeniae jachtu | 1 |
T-W-9 | Naprawa uszkodzeń podczas żeglugi | 3 |
T-W-10 | Manewry pod silnikiem | 2 |
T-W-11 | Nawigacja | 2 |
T-W-12 | Przygotowanie jachtu do wodowania; wodowanie jachtu | 2 |
T-W-13 | Slipowanie jachtu | 1 |
T-W-14 | Konserwacja kadłuba jachtu i jego wyposażenia | 2 |
T-W-15 | Organizacja i bezpieczeństwo żeglugi | 1 |
T-W-16 | Człowiek za burtą | 1 |
T-W-17 | Obsluga technicznych systemów jachtów , w tym sanitarnych | 1 |
T-W-18 | Etyka i zwyczaje | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egazamin pisemny (Test) z treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-09_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą podstawowe zagadnienia dotyczące eksploatacji jachtów żaglowych | J_1A_W07 | T1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_W02 Student ma podsawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu zagadnień dotyczących eksloatacji jachtów żaglowych | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-16 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_W03 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń determinujących bezpieczną eksploatację jachtów żaglowych | J_1A_W11 | T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-14, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-09_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie obsługiwania jachtów żaglowych | J_1A_U08 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-W-14, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_U02 Student potrafi przeprowadzić symulacje komputerowew zakresie techniki prowadzenia jachtu żaglowego | J_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_U03 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , charakterystycznych dla eksploatacji jachtów żaglowych | J_1A_U17 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-09_K01 Studen potrafi organizować procesy turystyki z wykorzystaniem jachtów żaglowych | J_1A_K02 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności eksploatacji jachtów żaglowych w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | J_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_D2-09_K03 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie (załodze) przyjmując w niej różne role | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1 | T-W-16, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-09_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą podstawowe zagadnienia dotyczące eksploatacji jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_D2-09_W02 Student ma podsawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu zagadnień dotyczących eksloatacji jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_D2-09_W03 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń determinujących bezpieczną eksploatację jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-09_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie obsługiwania jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
J_1A_D2-09_U02 Student potrafi przeprowadzić symulacje komputerowew zakresie techniki prowadzenia jachtu żaglowego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
J_1A_D2-09_U03 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , charakterystycznych dla eksploatacji jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-09_K01 Studen potrafi organizować procesy turystyki z wykorzystaniem jachtów żaglowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | - Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
J_1A_D2-09_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności eksploatacji jachtów żaglowych w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
J_1A_D2-09_K03 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie (załodze) przyjmując w niej różne role | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Dziewulski J.W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Almapress, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
- Patalas N., Żagle i motory, Sport i Turystyka, Warszawa, 1974
- Głowacki W., Żeglarstwo morskie, Sport i Turystyka, Warszawa, 1974
- Baranowski K., Praktyka oceaniczna, Sport i Turystyka, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Gańko A., Dziewulski J.W., Jachtowe roboty bosmańskie, Sport i Turystyka, Warszawa, 1972