Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne obiektów pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały eksploatacyjne obiektów pływających | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych na obiektach pływających |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prezentacja sposobów pomiaru wybranych parametrów fizykochemicznych charakteryzuj ących środki eksploatacyjne ( gęstość, lepkość, temperatura zapłonu i inne) | 8 |
T-A-2 | Kalkulacja ilości i jakości paliw i olejów smarowych bunkrowanych na obiekty pływające z wykorzystaniem programu Bunker Master | 4 |
T-A-3 | Gospodarka paliwami i olejami smarowymi na jednostce pływającej - symulator siłowni okrętowej | 2 |
T-A-4 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych na jednostkach pływających, pochodzenie, skład i klasyfikacja | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja paliw, normy paliwowe obowiązujące na międzynarodowym rynku żeglugowym | 1 |
T-W-3 | Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja olejów smarowych | 1 |
T-W-5 | Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania | 2 |
T-W-6 | Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu | 1 |
T-W-8 | Prezentacja wiadomości dotyczących wybranych paliw i olejów smarowych | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury ( literatura fachowa, internet) | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej ( czasopisma, internet) | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji dotyczących wybranych środków eksploatacyjnych wykorzystywanych na obiektach pływających | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
M-2 | Prezentacja - zajęcia pokazowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające |
S-3 | Ocena formująca: Na podstawie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C25_W01 Student ma uporządkowaną , podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą materiałów eksploatacyjnych | J_1A_W02, J_1A_W05, J_1A_W11 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W06 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_C25_W02 Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji materiałów eksploatacyjnych | J_1A_W02, J_1A_W11 | T1A_W01, T1A_W06 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C25_U01 Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność materiałów eksploatacyjnych w tym paliw i olejów smarowych do zasilania i smarowania urządzń wykorzystywanych na obiektach pływających | J_1A_U08 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
J_1A_C25_U02 Student potrafi ocenić jakość paliwa i oleju będącego w eksploatacji | J_1A_U01, J_1A_U02, J_1A_U13 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U11 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C25_K01 Student potrafi określić i ziterpretować właściwości materiałów eksploatacyjnych i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego | J_1A_K01, J_1A_K03, J_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_C25_K02 Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw i olejów smarowych na środowisko naturalne | J_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C25_W01 Student ma uporządkowaną , podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą materiałów eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_C25_W02 Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji materiałów eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C25_U01 Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność materiałów eksploatacyjnych w tym paliw i olejów smarowych do zasilania i smarowania urządzń wykorzystywanych na obiektach pływających | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym | |
J_1A_C25_U02 Student potrafi ocenić jakość paliwa i oleju będącego w eksploatacji | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C25_K01 Student potrafi określić i ziterpretować właściwości materiałów eksploatacyjnych i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli | |
J_1A_C25_K02 Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw i olejów smarowych na środowisko naturalne | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Urbański P., Paliwa i smary, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1997
- Dudek J., Oleje smarowe, MET PRESS, Gdańsk, 1995, 1
- MARINETEK; The SINTEF Group, Fuel oil handbook, Norwegian Marine Technology Reaearch Institute, Trondheim, 1990, 1
- Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej -, Paliwa płynne i produkty smarowe w gospodarce morskiej, Centrum Szkolenia EXPLONAFT, 1999
Literatura dodatkowa
- DNV Petroleum Services, Marine Fuel Management from the World Leaders, DNV, 1995, 1