Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Silniki i napędy obiektów pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki i napędy obiektów pływających | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z termodynamiki i podstaw konstrukcji maszyn. |
W-2 | Wiadomości z teorii i projektowania obiektów pływających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych. | 3 |
T-L-2 | Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego. | 4 |
T-L-3 | Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji. | 2 |
T-L-4 | Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego. | 2 |
T-L-5 | Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych. | 2 |
T-W-2 | Budowa konstrukcyjna silników spalinowych. | 2 |
T-W-3 | Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania. | 4 |
T-W-4 | Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych. | 2 |
T-W-5 | Bilans energetyczny silników spalinowych. | 2 |
T-W-6 | Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub. | 2 |
T-W-7 | Oddziaływanie silnika na otoczenie. | 2 |
T-W-8 | Zasada działania silników turbinowych. | 2 |
T-W-9 | Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin. | 2 |
T-W-10 | Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych. | 2 |
T-W-11 | Układy napędowe jednostek pływających. | 2 |
T-W-12 | Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych. | 2 |
T-W-13 | Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających. | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów. |
M-3 | Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C19_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających. | J_1A_W04, J_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W05 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C19_U03 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego. | J_1A_U08, J_1A_U11, J_1A_U12 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C19_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | J_1A_K03, J_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C19_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i wpływ na środowisko | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C19_U03 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować sprawozdań i prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C19_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Chodkiewicz R., Ćwiczenia projektowe z turbin cieplnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
- Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Cwilewicz R., Perepeczko A., Okrętowe turbiny parowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdynii, Gdynia, 2002
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl
- Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998