Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-3pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego2
T-L-4badanie woltomierza cyfrowego2
T-L-5badanie transformatora2
T-L-6stany nieustalone2
T-L-7wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15
wykłady
T-W-1budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych5
T-W-2urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia3
T-W-3ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-4elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury4
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C04_U01
student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
J_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C04_K01
student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
J_1A_K04T1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C04_U01
student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
4,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i interpretuje wyniki rozwiązania
4,5student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i interpretuje wyniki rozwiązania
5,0student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i kompleksowo interpretuje wyniki rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C04_K01
student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student współpracuje z grupą zadaniową
4,0student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej
4,5student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej i wyraża trafne opinie prowadzące do rozwiązania problemu
5,0student jest liderem w grupie zadaniowej, kieruje jej pracami i rozplanowuje zadania dla poszczególnych osób, nadzoruje poprawność wykonywanych zadań przez osoby w grupie

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-3pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego2
T-L-4badanie woltomierza cyfrowego2
T-L-5badanie transformatora2
T-L-6stany nieustalone2
T-L-7wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych5
T-W-2urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia3
T-W-3ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-4elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury4
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C04_U01student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-2urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-3ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-4elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-5zaliczenie przedmiotu
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-2rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-L-3pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego
T-L-4badanie woltomierza cyfrowego
T-L-5badanie transformatora
T-L-6stany nieustalone
T-L-7wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
4,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i interpretuje wyniki rozwiązania
4,5student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i interpretuje wyniki rozwiązania
5,0student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i kompleksowo interpretuje wyniki rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C04_K01student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-2urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-3ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-4elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-5zaliczenie przedmiotu
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-2rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-L-3pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego
T-L-4badanie woltomierza cyfrowego
T-L-5badanie transformatora
T-L-6stany nieustalone
T-L-7wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student współpracuje z grupą zadaniową
4,0student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej
4,5student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej i wyraża trafne opinie prowadzące do rozwiązania problemu
5,0student jest liderem w grupie zadaniowej, kieruje jej pracami i rozplanowuje zadania dla poszczególnych osób, nadzoruje poprawność wykonywanych zadań przez osoby w grupie