Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_A01_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji
J_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-6, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-W-9, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_A01_U01
posiada umiejętności w zakresie zastosoeania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
J_1A_U01, J_1A_U02, J_1A_U07, J_1A_U08T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-6, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-W-9, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_A01_K01
ma kompetencje w zakresie przygotowania i opublikowania informacji
J_1A_K08T1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_A01_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_A01_U01
posiada umiejętności w zakresie zastosoeania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_A01_K01
ma kompetencje w zakresie przygotowania i opublikowania informacji
2,0nie jest w stanie przygotować i ipublikować informacji
3,0potrafi przygotować informację i opublikować za pomocą wybranego narzędzia
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi przygotować informację i odpowiednio dobrać narzędzie do publikacji, popełnia niewielkie błędy podczas tych operacji
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi przygotować informację i odpowiednio dobrać narzędzie do publikacji, nie popełnia błędów podczas tych operacji

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik., HELION, Warszawa, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, HELION, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R. S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_A01_W01ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-L-5Bazy danych
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-2Użytkowanie komputerów
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_A01_U01posiada umiejętności w zakresie zastosoeania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł także w jezyku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciagać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
J_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym i innych środowiskach
J_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
J_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-L-5Bazy danych
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-2Użytkowanie komputerów
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_A01_K01ma kompetencje w zakresie przygotowania i opublikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - w szczególności poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnęć inżynierskich w jachtingu; podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-5Bazy danych
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest w stanie przygotować i ipublikować informacji
3,0potrafi przygotować informację i opublikować za pomocą wybranego narzędzia
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi przygotować informację i odpowiednio dobrać narzędzie do publikacji, popełnia niewielkie błędy podczas tych operacji
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi przygotować informację i odpowiednio dobrać narzędzie do publikacji, nie popełnia błędów podczas tych operacji