Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia prawne w transporcie | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane w efekcie zaliczenia przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentów struktury prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych |
C-2 | Poznanie przez studentów kompetencji i zakresów działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym stanowienia prawa międzynarodowego oraz urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych |
C-3 | Uzyskanie przez studentów umiejętności wyszukania i rozumienia informacji prawnej lub przepisów prawnych dotyczących określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie |
C-4 | Nabycie przez studentów umiejętności rozumienia i interpretowania przepisu prawa, w szczególności dotyczącego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postepowania związnych z bezpieczenstwem |
C-5 | Nabycie przez studentów kompetencji polegającej na uświadomieniu im roli prawa oraz nawyku przestrzegania prawa jako warunku bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć | 1 |
T-A-2 | Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami | 4 |
T-A-3 | Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu. | 4 |
T-A-4 | Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych. | 5 |
T-A-5 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych. | 1 |
T-W-3 | Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym. | 1 |
T-W-4 | Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności. | 1 |
T-W-5 | Główne zagrożenia w transporcie. | 1 |
T-W-6 | Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych. | 2 |
T-W-7 | Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym. | 2 |
T-W-8 | System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu. | 1 |
T-W-9 | Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna. | 1 |
T-W-10 | Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa. | 1 |
T-W-11 | Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi. | 1 |
T-W-12 | ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. | 1 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym | 2 |
A-A-3 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie kolejowym | 3 |
A-A-4 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym | 2 |
A-A-5 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim | 2 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach - wyklady obowiązkowe | 15 |
A-W-2 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym i kolejowym | 2 |
A-W-3 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym | 2 |
A-W-4 | Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim | 2 |
A-W-5 | Poszukiwanie przepisów określonej instytucji międzynarodowej, organizacji lub państwa na zadany temat lub dla określonego rodzaju transportu - zgodnie z wytycznymi wykładowcy - wraz z przygotowaniem się do zaliczenia formy zajęć | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-04_W01 Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych | IB_1A_W10 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-04_W02 Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji | IB_1A_W10 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-04_U01 Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie | IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U06, IB_1A_U19, IB_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-04_U02 Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej | IB_1A_U18, IB_1A_U20 | T1A_U10, T1A_U14 | InzA_U03, InzA_U06 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-04_K01 Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa | IB_1A_K02, IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-5 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-04_W01 Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie , w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów | |
IB_1A_D3-04_W02 Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-04_U01 Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym. | |
IB_1A_D3-04_U02 Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej | 2,0 | Student nie rozumie i nie potrafi interpretować przepisów prawa dotyczących wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu |
3,0 | Student rozumie i potrafi interpretować niektóre przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia. | |
3,5 | Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu; Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku. | |
4,0 | Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wykorzystać znajomość języka obcego dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-04_K01 Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa | 2,0 | Student nie ma świadomości roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz nie przyswoił sobie nawyku przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i jego znaczenia dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa |
3,0 | Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym. | |
3,5 | Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego. | |
4,0 | Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście. | |
4,5 | Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście. | |
5,0 | Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest bardzo zaangażowany osobiście. |
Literatura podstawowa
- Krystek, Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6.
- Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. II tom. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1760-3.
- Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8.
- IMO, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (tłum.), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1997, PRS/IMO/TW, 01/97
- IMO, Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS. Tekst jednolity, 2006. Jednolity tekst polski Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 wraz z Protokołem 1988, przynależnymi zalącznikami i certyfikatami, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2006, PRS/HW, 10/2006
- IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, Fifth Edition, ISBN 978-92-801-1505-5.
- Łusznikow, Eugeniusz M. i Ferlas, Zbigniew, Bezpieczeńśtwo żeglugi, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 1999, ISBN 83-86494-47-6
- Ramęda, Henryk, System zarządzania bezpieczeństwem, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2011, ISBN 83-86494-39-5
- Semenov, Jurij N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. T.II. Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wyd. Ucz. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2004, ISBN 83-88764-49-7
- IMO, Międzynarodowa konwencja o ratownictwie morskim (International Convention on Salvage – SALVAGE, 1989), Interntional Maritime Organization, London, 1999
- IMO, International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code). 2008 Edition (incorporating amendment 34-08), International Maritime Organization, London, 2008
- ICS & OCIMF, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals, ICS & OCIMF. Witherby Se-amanship International, Livingston, 2006, Fifth Edition
- IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
- ICAO, Convention on International Civil Aviation, International Civil Aviation Organization, Montreal, 2006, 9-th Edition
- Górski Władysław, Prawo transportowe, WKiŁ, Warszawa, 1980
- Górski Władysław, Praeo przewozowe, WKiŁ, Warszawa, 1973, Wyd. II uaktualnione i uzupełnione
Literatura dodatkowa
- ICAO, Lotniska. Aneks 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom I. Projektowanie lotnisk oraz eksploatacja, ICAO, Montreal - Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. G órecki (MTiGM)
- ICAO, Lotniska. Aneks 14 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom II. Lotniska śmigłowcowe, ICAO, Montreal-Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. Górecki (MTiGM)
- Traktat o otwartych przestworzach, sporządzony w Helsinkach dnia 24 marca 1992 r., Dz. U. z 2001 nr 103 poz. 1127, Warszawa, 2001
- Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 1959 Nr 35, poz. 212 z późn. zm., Warszawa, 1959
- Oświadczenie Rządowe w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 2003 Nr 146, poz. 1413, Warszawa, 2003
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2006, (tekst ujednolicony)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych, Dz. U. z 2004 Nr 122, poz. 1273 z późn. zm., Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dla lotnisk cywilnych, Dz. U. z 1998 Nr 130, poz. 859 z późn. zm., Warszawa, 1998
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192 z późn.zm., Warszawa, 2003
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1193 z późn.zm., Warszawa, 2003
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie służby informacji lotniczej oraz szczegółowych zasad działania telekomunikacji lotniczej, Dz. U. z 2004 Nr 78, poz. 736, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 118, poz. 1238, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 170, poz. 1791, Warszawa, 2004
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, Dz. U. z 2005 Nr 197, poz. 1634, Warszawa, 2005
- Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych, Dz. U. z 2007 Nr 35, poz. 225, Warszawa, 2007
- UE, Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2002
- UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej), Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, roporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2008
- UE, Rozporządzenie (WE) nr 1108/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz uchylające dyrektywę 2006/23/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2009
- ULC, http://www.ulc.gov.pl/index.php, Oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, 2012
- ICAO, http://www.icao.int/, Oficjalna strona International Civil Aviation Organization, Montreal, 2012
- UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2002
- Rozporz. Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192, z 2006 r. Nr 134, poz.946, Warszawa, 2003
- Ustawa z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (ze zmianami), Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371; tekst ujedn. Dz. U. 2005 nr 108 poz. 908, Warszawa, 2001, (tekst ujednolicony)
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 879, Warszawa, 2004
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz. U. 1985 Nr 14 poz. 60 (z późn zm.), Warszawa, 1995, teskt ujednolicony
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 o transporcie kolejowym, Dz. U. z 2003 Nr 86 poz. 789, Warszawa, 2003
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz. U. 2011 Nr 227, poz. 1367, Nr 244 poz. 1454, Warszawa, 2011
- Rozporz. Ministra Transportu z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Dz. U. z 2007 Nr 60, poz. 407, Warszawa, 2007
- Rozporz. Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incy-dentów na liniach kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 89 poz. 593, Warszawa, 2007
- Rozporz. Ministra Transportu z dnia 7 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych wa-runków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 212 poz. 1567, Warszawa, 2007
- Rozporz. Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentow lotniczych, Dz.U. 2007 nr 35 poz. 225, Warszawa, 2007
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski, Dz. U. z 2001 Nr. 138 poz. 1545 z późn. zm., Warszawa, 2001, tekst ujednolicony Dz.U. 2009 Nr 217 poz. 1689
- Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, Dz. U. z 1991 Nr 32 poz. 131 z późn. zm., Warszawa, 1991, tekst ujednoliconu Dz.U. 2003 nr 153 poz. 1502 z późn. zm. 2004, 2011
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dz.U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Warszawa, 2011
- Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, Dz.U. 1995 Nr 47 poz. 243, Warszawa, 1995
- Górski Władysław, Wesołowski Krzysztof., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, ODDK, Warsszawa, 2009, ISBN 9788374265669
- Górski Włądysław, Żabski Adam, Prawo przewozowe: komentarz, Wyd. Prawnicze, Warszawa, 1990, ISBN 8321904629