Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze specyfika ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożen bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.6
T-A-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje3
T-A-3Ochrona obiektów stacjonarnych, mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego) wg wybranych scenariuszy6
15
wykłady
T-W-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.5
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.4
T-W-3Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia monitoringu, wykrywcze, ograniczające dostęp do obiektów użyteczności publicznej. Akty prawne dotyczace ochrony obiektów użyteczności publicznej.3
T-W-4Ochrona obiektów mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczanie ćwiczeń audytoryjnych6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, wielokrotna, burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-3_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_W22, IB_1A_W35T1A_W02, T1A_W04C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-3_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, znać środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_U01, IB_1A_U17T1A_U01, T1A_U16InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-3_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-3_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-3_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, znać środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, środków bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-3_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie obiektów użyteczności publicznej, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.), 1997, Dz.U.1997.114.740, Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.
  2. Gozdór Grzegorz, Ochrona osób i mienia, Info Trade, Gdańsk, 2000
  3. Praca Zbiorowa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora, Toruń, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.6
T-A-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje3
T-A-3Ochrona obiektów stacjonarnych, mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego) wg wybranych scenariuszy6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.5
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.4
T-W-3Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia monitoringu, wykrywcze, ograniczające dostęp do obiektów użyteczności publicznej. Akty prawne dotyczace ochrony obiektów użyteczności publicznej.3
T-W-4Ochrona obiektów mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczanie ćwiczeń audytoryjnych6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-3_W01Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze specyfika ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożen bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony.
Treści programoweT-W-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony obiektów użyteczności publicznej, środkach bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-3_U01Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, znać środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze specyfika ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożen bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony.
Treści programoweT-W-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-3Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia monitoringu, wykrywcze, ograniczające dostęp do obiektów użyteczności publicznej. Akty prawne dotyczace ochrony obiektów użyteczności publicznej.
T-A-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.
T-A-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje
T-W-4Ochrona obiektów mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego).
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, środków bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony obiektów użyteczności publicznej, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony obiektów użyteczności publicznej, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-3_K01Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze specyfika ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożen bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony.
Treści programoweT-W-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-3Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia monitoringu, wykrywcze, ograniczające dostęp do obiektów użyteczności publicznej. Akty prawne dotyczace ochrony obiektów użyteczności publicznej.
T-A-1Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich.
T-A-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje
T-W-4Ochrona obiektów mobilnych i transportu (kołowego, kolejowego, rurowego, wodnego, powietrznego).
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie obiektów użyteczności publicznej, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie obiektów użyteczności publicznej, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.