Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>, Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,29zaliczenie
projektyP5 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, analizy ryzyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.8
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.7
15
projekty
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.15
15
wykłady
T-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.6
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.7
T-W-3Zaliczenia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboartoryjnych.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z zajęć.6
26
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Udział w konsultacjach dotyczących projektu.3
A-P-3Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu.8
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Udział w konsultacjach.19
A-W-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń.7
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe,
M-5metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-2_W01
Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
IB_1A_W14T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1S-1, S-2
IB_1A_C19-2_W02
Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
IB_1A_W16T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2M-5S-1
IB_1A_C19-2_W03
Ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych.
IB_1A_W21T1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1S-1, S-2
IB_1A_C19-2_W04
Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
IB_1A_W34T1A_W04InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-2_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U01T1A_U01C-1T-W-1, T-W-2M-5S-1
IB_1A_C19-2_U02
Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych.
IB_1A_U03T1A_U02C-1T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_U03
Potrafi na podstawie opracowania rozwiązania technicznego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego dostrzegać różnorodne aspekty niekorzystnych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-1T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_U04
Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
IB_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_U05
Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
IB_1A_U05T1A_U03, T1A_U04C-1T-W-1M-1S-1
IB_1A_C19-2_U06
Potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-1T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_U07
Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
IB_1A_U12T1A_U11C-1T-W-2, T-P-1M-1S-1, S-2
IB_1A_C19-2_U08
Potrafi krytycznie analizować sposoby funkcjonowania systemów przeładunkowych i ocenić z punktu widzenia bezpieczeństwa istniejące rozwiązania techniczne.
IB_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-1T-P-1M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-2_K01
Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
IB_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_K02
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-P-1M-5S-1
IB_1A_C19-2_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-2_W01
Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
2,0Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych.
3,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych.
3,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować.
4,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ.
5,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych.
IB_1A_C19-2_W02
Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz techniki ich identyfikacji.
4,0Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz sposoby ich identyfikacji.
4,5Umie identyfikować zagrożenia w procesach przeładunkowych z wykorzystaniem istniejących technik.
5,0Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. Umie identyfikowac zagrożenia dla nowych rozwiązań systemów przeładunkowych.
IB_1A_C19-2_W03
Ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń.
3,0Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń.
3,5Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych.
4,5Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych.
5,0Posiada wyróżniającą wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych.
IB_1A_C19-2_W04
Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
2,0Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice.
3,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice.
3,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
4,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
5,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-2_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
4,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji.
4,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski
IB_1A_C19-2_U02
Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych.
2,0Nie potrafi formułować i wyciągać wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
3,0Potrafi formułować uproszczone wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
3,5Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
4,0Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny.
4,5Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny.
5,0Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny oraz zaproponować modyfikację do analiz.
IB_1A_C19-2_U03
Potrafi na podstawie opracowania rozwiązania technicznego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego dostrzegać różnorodne aspekty niekorzystnych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
2,0Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo.
3,0Potrafi wskazać wpływ systemów zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego z bezpieczeństwem człowieka.
4,0Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo sytemu człowiek-technika.
4,5Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
5,0Potrafi wskazać i ocenić wpływ powiązań założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
IB_1A_C19-2_U04
Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
2,0Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt.
4,0Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski.
4,5Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
5,0Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
IB_1A_C19-2_U05
Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji z zakresu bezpieczeństwa.
3,0Potrafi w sposób uproszczony przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych.
3,5Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym.
4,0Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
4,5Potrafi przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
5,0Potrafi w sposób wyróżniający przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
IB_1A_C19-2_U06
Potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
2,0Nie potrafi przygotować opisu projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych.
3,0Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym.
3,5Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu.
4,0Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu.
4,5Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
5,0Potrafi w sposób wyróżniający przygotować w języku polskim, a także w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
IB_1A_C19-2_U07
Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,5Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń.
5,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych.
IB_1A_C19-2_U08
Potrafi krytycznie analizować sposoby funkcjonowania systemów przeładunkowych i ocenić z punktu widzenia bezpieczeństwa istniejące rozwiązania techniczne.
2,0Nie potrafi analizować sposobów funcjonowania systemów przeładunkowych.
3,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego.
4,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki.
4,5Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka.
5,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-2_K01
Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
2,0Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
IB_1A_C19-2_K02
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
2,0Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne.
3,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych.
3,5Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego.
4,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
4,5Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
5,0Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
IB_1A_C19-2_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.

Literatura podstawowa

  1. Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
  2. Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007
  3. PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka, PKN, 2011
  4. PKN, PN-EN 983+A1:2008 Bezpieczeństwo maszyn - Wymagania bezpieczeństwa dotyczące układów hydraulicznych i pneumatycznych i ich elementów - Pneumatyka, PKN, 2008
  5. PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - OcenPN-EN 60204-32:2004 Bezpieczeństwo maszyn - Wyposażenie elektryczne maszyn - Część 32: Wymagania dotyczące urządzeń dźwignicowych, PKN, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.8
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.7
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.6
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.7
T-W-3Zaliczenia2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboartoryjnych.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z zajęć.6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Udział w konsultacjach dotyczących projektu.3
A-P-3Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu.8
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Udział w konsultacjach.19
A-W-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń.7
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_W01Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych.
3,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych.
3,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować.
4,5Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ.
5,0Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_W02Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz techniki ich identyfikacji.
4,0Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz sposoby ich identyfikacji.
4,5Umie identyfikować zagrożenia w procesach przeładunkowych z wykorzystaniem istniejących technik.
5,0Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. Umie identyfikowac zagrożenia dla nowych rozwiązań systemów przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_W03Ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń.
3,0Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń.
3,5Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych.
4,5Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych.
5,0Posiada wyróżniającą wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_W04Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice.
3,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice.
3,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych.
4,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
4,5Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi.
5,0Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.
T-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
4,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji.
4,5Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U02Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować i wyciągać wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
3,0Potrafi formułować uproszczone wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
3,5Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych.
4,0Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny.
4,5Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny.
5,0Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny oraz zaproponować modyfikację do analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U03Potrafi na podstawie opracowania rozwiązania technicznego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego dostrzegać różnorodne aspekty niekorzystnych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo.
3,0Potrafi wskazać wpływ systemów zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego z bezpieczeństwem człowieka.
4,0Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo sytemu człowiek-technika.
4,5Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
5,0Potrafi wskazać i ocenić wpływ powiązań założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U04Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-L-1Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa.
T-L-2Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych.
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt.
4,0Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski.
4,5Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
5,0Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U05Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-1Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji z zakresu bezpieczeństwa.
3,0Potrafi w sposób uproszczony przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych.
3,5Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym.
4,0Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
4,5Potrafi przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
5,0Potrafi w sposób wyróżniający przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U06Potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować opisu projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych.
3,0Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym.
3,5Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu.
4,0Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu.
4,5Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
5,0Potrafi w sposób wyróżniający przygotować w języku polskim, a także w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U07Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń.
T-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych.
3,0Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych.
3,5Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych.
4,5Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń.
5,0Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_U08Potrafi krytycznie analizować sposoby funkcjonowania systemów przeładunkowych i ocenić z punktu widzenia bezpieczeństwa istniejące rozwiązania techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi analizować sposobów funcjonowania systemów przeładunkowych.
3,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego.
4,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki.
4,5Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka.
5,0Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_K01Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_K02Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne.
3,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych.
3,5Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego.
4,0Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
4,5Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
5,0Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-2_K03Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych.