Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>, Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, analizy ryzyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i analiza działania wyłączników krańcowych, ograniczników udźwigu, zaworów przelewowych, zaworów bezpieczeństwa. | 8 |
T-L-2 | Zabezpieczenia w instalacjach elektrycznych i hydraulicznych. | 7 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wstępny systemu zabezpieczeń dla wybranego urządzenia przeładunkowego. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych. | 6 |
T-W-2 | Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń. | 7 |
T-W-3 | Zaliczenia | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboartoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z zajęć. | 6 |
26 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach dotyczących projektu. | 3 |
A-P-3 | Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu. | 8 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. Udział w konsultacjach. | 19 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń. | 7 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu. |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe, |
M-5 | metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-2_W01 Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych. | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IB_1A_C19-2_W02 Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. | IB_1A_W16 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_W03 Ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych. | IB_1A_W21 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IB_1A_C19-2_W04 Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków. | IB_1A_W34 | T1A_W04 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U02 Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych. | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U03 Potrafi na podstawie opracowania rozwiązania technicznego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego dostrzegać różnorodne aspekty niekorzystnych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U04 Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | IB_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U05 Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. | IB_1A_U05 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U06 Potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu. | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_U07 Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy. | IB_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-1 | T-W-2, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IB_1A_C19-2_U08 Potrafi krytycznie analizować sposoby funkcjonowania systemów przeładunkowych i ocenić z punktu widzenia bezpieczeństwa istniejące rozwiązania techniczne. | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-2_K01 Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_K02 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-P-1 | M-5 | S-1 |
IB_1A_C19-2_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-2_W01 Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych. | 2,0 | Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych. |
3,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować. | |
4,5 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. | |
5,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych. | |
IB_1A_C19-2_W02 Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. | 2,0 | Nie zna podstawowych zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. |
3,0 | Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. | |
3,5 | Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz techniki ich identyfikacji. | |
4,0 | Zna podstawowe zagrożenia związane z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych oraz sposoby ich identyfikacji. | |
4,5 | Umie identyfikować zagrożenia w procesach przeładunkowych z wykorzystaniem istniejących technik. | |
5,0 | Zna techniki i narzędzia wykrywania oraz identyfikowania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem procesów przeładunkowych. Umie identyfikowac zagrożenia dla nowych rozwiązań systemów przeładunkowych. | |
IB_1A_C19-2_W03 Ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych. | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu stosowania podstawowych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych. | |
5,0 | Posiada wyróżniającą wiedzę z zakresu stosowania różnorodnych technicznych środków zabezpieczeń, w tym w szczególności w odniesieniu do urządzeń przeładunkowych i procesów przeładunkowych. | |
IB_1A_C19-2_W04 Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice. |
3,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. | |
3,5 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. | |
4,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. | |
4,5 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. | |
5,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych. |
3,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych. | |
3,5 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji. | |
4,5 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie. | |
5,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski | |
IB_1A_C19-2_U02 Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych. | 2,0 | Nie potrafi formułować i wyciągać wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. |
3,0 | Potrafi formułować uproszczone wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. | |
3,5 | Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. | |
4,0 | Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny. | |
4,5 | Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny. | |
5,0 | Potrafi formułować rozbudowane wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz w zakresie bezpieczeństwa urządzeń przeładunkowych. Potrafi wskazać ich przyczyny oraz zaproponować modyfikację do analiz. | |
IB_1A_C19-2_U03 Potrafi na podstawie opracowania rozwiązania technicznego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego dostrzegać różnorodne aspekty niekorzystnych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | 2,0 | Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo. |
3,0 | Potrafi wskazać wpływ systemów zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo człowieka. | |
3,5 | Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego z bezpieczeństwem człowieka. | |
4,0 | Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo sytemu człowiek-technika. | |
4,5 | Potrafi wskazać wpływ założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia. | |
5,0 | Potrafi wskazać i ocenić wpływ powiązań założeń przyjętych do projektu systemu zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego na bezpieczeństwo makrosytemu człowiek-technika-otoczenia. | |
IB_1A_C19-2_U04 Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego. |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. | |
3,5 | Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt. | |
4,0 | Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski. | |
4,5 | Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
5,0 | Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
IB_1A_C19-2_U05 Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. | 2,0 | Nie potrafi przygotować prezentacji z zakresu bezpieczeństwa. |
3,0 | Potrafi w sposób uproszczony przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych. | |
3,5 | Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym. | |
4,0 | Potrafi przedstawić prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych. | |
4,5 | Potrafi przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych. | |
5,0 | Potrafi w sposób wyróżniający przedstawić rozbudowaną prezentację obejmującą problematykę bezpieczeństwa systemów przeładunkowych, a także w sposób skrócony w języku obcym z wykorzystaniem środków multimedialnych. | |
IB_1A_C19-2_U06 Potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu. | 2,0 | Nie potrafi przygotować opisu projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych. |
3,0 | Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym. | |
3,5 | Potrafi przygotować opis projektu z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu. | |
4,0 | Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski wynikające z wykonanego projektu. | |
4,5 | Potrafi przygotować opis oraz przedstawić projekt z zakresu zabezpieczeń urządzeń przeładunkowych w języku polskim, także w sposób skrócony w języku obcym. Potrafi opracować opracować wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu. | |
5,0 | Potrafi w sposób wyróżniający przygotować w języku polskim, a także w języku obcym projekt z zakresu zbezpieczeń urządzeń przeładunkowych. Potrafi opracować opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające z wykonanego projektu. | |
IB_1A_C19-2_U07 Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy. | 2,0 | Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych. |
3,0 | Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych. | |
3,5 | Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,5 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń. | |
5,0 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych. | |
IB_1A_C19-2_U08 Potrafi krytycznie analizować sposoby funkcjonowania systemów przeładunkowych i ocenić z punktu widzenia bezpieczeństwa istniejące rozwiązania techniczne. | 2,0 | Nie potrafi analizować sposobów funcjonowania systemów przeładunkowych. |
3,0 | Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka. | |
3,5 | Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego. | |
4,0 | Potrafi analizować sposoby funcjonowania prostych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki. | |
4,5 | Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka. | |
5,0 | Potrafi analizować sposoby funcjonowania rozbudowanych systemów przeładunkowych i oceniać ich wpływ na bezpieczeństwo człowieka i jego otoczenia naturalnego oraz techniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-2_K01 Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | |
IB_1A_C19-2_K02 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | 2,0 | Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne. |
3,0 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych. | |
3,5 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. | |
4,0 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka. | |
4,5 | Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka. | |
5,0 | Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | |
IB_1A_C19-2_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. |
Literatura podstawowa
- Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
- Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007
- PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka, PKN, 2011
- PKN, PN-EN 983+A1:2008 Bezpieczeństwo maszyn - Wymagania bezpieczeństwa dotyczące układów hydraulicznych i pneumatycznych i ich elementów - Pneumatyka, PKN, 2008
- PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - OcenPN-EN 60204-32:2004 Bezpieczeństwo maszyn - Wyposażenie elektryczne maszyn - Część 32: Wymagania dotyczące urządzeń dźwignicowych, PKN, 2004
Literatura dodatkowa
- Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009