Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Termodynamika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunku różniczkowego i całkowego.
W-2Podstawowa wiedza fizyczna z działów mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych.
C-3Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.1
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.2
T-A-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-A-4Sprawdzian nr 11
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.1
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.1
T-A-7Przemiany powietrza wilgotnego, wykres i-X powietrza wilgotnego, tablice wlaściwosci powietrza wilgotnego.2
T-A-8Przepływ gazów i par przez dysze. Wyznaczanie strumienia czynnika i parametrów czynnika na wylocie z dyszy.2
T-A-9Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania i skladu spalin.2
T-A-10Sprawdzian nr 21
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.3
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.4
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych, par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych.6
T-W-6Przepływ czynnika ściśliwego: parametry spiętrzenia, parametry krytyczne, przepływ przez dysze zbieżne i de Lavala.2
T-W-7Sprężarki tłokowe.1
T-W-8Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.3
T-W-9Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła.4
T-W-10Spalanie: zapotrzebowanie powietrza, ilość i skład spalin, temperatura spalania.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna nauka10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład zakończony egzaminem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny za odpowiedzi na pytania zadane na ćwiczeniach; 2 sprawdziany po 2-3 zadania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C11_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych. Ma podstawową wiedzę z teorii przepływu gazów i cieczy, teorii wymiany ciepła i teorii spalania.
IB_1A_W02, IB_1A_W28T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C11_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. Potrafi wyznaczyć strumień ciepła przenikającego przez przegrody. Umie obliczyć zapotrzebowanie powietrza do spalania i skład spalin.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C11_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
IB_1A_K01T1A_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C11_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych. Ma podstawową wiedzę z teorii przepływu gazów i cieczy, teorii wymiany ciepła i teorii spalania.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
4,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
4,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą i drugą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C11_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. Potrafi wyznaczyć strumień ciepła przenikającego przez przegrody. Umie obliczyć zapotrzebowanie powietrza do spalania i skład spalin.
2,0Nie potrafi wykonać żadnych obliczeń przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego.
4,0Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego.
4,5Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu przepływów czynników termodynamicznych i przepływu ciepla.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie obliczenia przewidziane programem przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C11_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,0Ma świadomość i dobrze rozumie doniosłość racjonalnej gospodarki energią. Zna i dobrze rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,5Ma wysoką świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Dobrze zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski Leszek, Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
  2. Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
  3. Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
  5. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
  2. Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.1
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.2
T-A-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-A-4Sprawdzian nr 11
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.1
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.1
T-A-7Przemiany powietrza wilgotnego, wykres i-X powietrza wilgotnego, tablice wlaściwosci powietrza wilgotnego.2
T-A-8Przepływ gazów i par przez dysze. Wyznaczanie strumienia czynnika i parametrów czynnika na wylocie z dyszy.2
T-A-9Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania i skladu spalin.2
T-A-10Sprawdzian nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.3
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.4
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych, par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych.6
T-W-6Przepływ czynnika ściśliwego: parametry spiętrzenia, parametry krytyczne, przepływ przez dysze zbieżne i de Lavala.2
T-W-7Sprężarki tłokowe.1
T-W-8Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.3
T-W-9Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła.4
T-W-10Spalanie: zapotrzebowanie powietrza, ilość i skład spalin, temperatura spalania.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna nauka10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C11_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych. Ma podstawową wiedzę z teorii przepływu gazów i cieczy, teorii wymiany ciepła i teorii spalania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
IB_1A_W28ma wiedzę w zakresie termodynamiki niezbędną do analizy problemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych, par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych.
T-W-8Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
T-W-9Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła.
T-W-6Przepływ czynnika ściśliwego: parametry spiętrzenia, parametry krytyczne, przepływ przez dysze zbieżne i de Lavala.
T-W-10Spalanie: zapotrzebowanie powietrza, ilość i skład spalin, temperatura spalania.
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-7Sprężarki tłokowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zakończony egzaminem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny za odpowiedzi na pytania zadane na ćwiczeniach; 2 sprawdziany po 2-3 zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
4,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
4,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą i drugą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C11_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. Potrafi wyznaczyć strumień ciepła przenikającego przez przegrody. Umie obliczyć zapotrzebowanie powietrza do spalania i skład spalin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych.
C-3Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych, par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych.
T-W-8Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
T-W-9Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła.
T-W-6Przepływ czynnika ściśliwego: parametry spiętrzenia, parametry krytyczne, przepływ przez dysze zbieżne i de Lavala.
T-W-10Spalanie: zapotrzebowanie powietrza, ilość i skład spalin, temperatura spalania.
T-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.
T-A-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.
T-A-7Przemiany powietrza wilgotnego, wykres i-X powietrza wilgotnego, tablice wlaściwosci powietrza wilgotnego.
T-A-8Przepływ gazów i par przez dysze. Wyznaczanie strumienia czynnika i parametrów czynnika na wylocie z dyszy.
T-A-9Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania i skladu spalin.
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-7Sprężarki tłokowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zakończony egzaminem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny za odpowiedzi na pytania zadane na ćwiczeniach; 2 sprawdziany po 2-3 zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać żadnych obliczeń przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego.
4,0Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego.
4,5Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu przepływów czynników termodynamicznych i przepływu ciepla.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie obliczenia przewidziane programem przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C11_K01Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
Treści programoweT-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-8Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład zakończony egzaminem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,0Ma świadomość i dobrze rozumie doniosłość racjonalnej gospodarki energią. Zna i dobrze rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,5Ma wysoką świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Dobrze zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.