Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu z laminatów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu z laminatów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 45 4,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z rysunku technicznego
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z mechaniki i wytrzymałości materiałów
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z laminatów i kompozytów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest nabycie umiejętności z modelowania i projektowania konstrukcji jachtu z lamiantów
C-2Nabycie umiejętności w zakresie obliczania wytrzymałości konstrukcji jachtu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Założenia wstępne do projektu1
T-P-2Projektowanie elementów kadłuba jachtu13
T-P-3Komputerowa analiza konstrukcji kadłuba jachtu15
T-P-4Symulacja komputerowa konstrukcji kadłuba jachtu15
T-P-5Zaliczenie1
45
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości z właściwości laminatów i kompozytów3
T-W-2Wymagania przepisów Towarzystw klasyfikacyjnych3
T-W-3Obciążenia konstrukcji kadłuba jachtu5
T-W-4Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu6
T-W-5Komputerowa analiza wytrzymałościowa konstrukcji kadłuba jachtu6
T-W-6Projektowanie węzłów kadłuba do mocowania lin, masztu, urządzeń pokładowych, steru, kilu itp.6
T-W-7Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3Konsultacje do projektów10
A-P-4Przygotowanie projektów30
A-P-5Zaliczenie projektów2
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia projektowe/ stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D07_W02
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu kadłuba jachtu z laminatu.
BJ_1A_W10, BJ_1A_W12, BJ_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D07_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18T1A_U15, T1A_U16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D07_W02
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu kadłuba jachtu z laminatu.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Nie zna podstawowych własności laminatów i kompozytów i oraz podstawowych obiążeń konstrukcji kadłuba jachtu.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna podstawowe własności laminatów i kompozytów i oraz częściowo umie wymienic podstawowe obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowaniu konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna podstawowe własności laminatów i kompozytów, zna podstawowe obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu i potrafi zaprojektowac kilka elementów jego kadłuba.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi zaprojektowac kilka wybranych elementów konstukcyjnych kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową , wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi samodzielnie zaprojektowac nie tylko elementy ale całą konstrukcję kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową , wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi samodzielnie zaprojektowac nie tylko elementy ale całą konstrukcję kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową i symulacją komputerową, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D07_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Gdynia, 1999, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  4. Spectre P., Budowa I naprawa jachtów z laminatów, Wyd. Alma-Press, Warszawa, 1993, ISBN: 83-7020-326-4

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Założenia wstępne do projektu1
T-P-2Projektowanie elementów kadłuba jachtu13
T-P-3Komputerowa analiza konstrukcji kadłuba jachtu15
T-P-4Symulacja komputerowa konstrukcji kadłuba jachtu15
T-P-5Zaliczenie1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości z właściwości laminatów i kompozytów3
T-W-2Wymagania przepisów Towarzystw klasyfikacyjnych3
T-W-3Obciążenia konstrukcji kadłuba jachtu5
T-W-4Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu6
T-W-5Komputerowa analiza wytrzymałościowa konstrukcji kadłuba jachtu6
T-W-6Projektowanie węzłów kadłuba do mocowania lin, masztu, urządzeń pokładowych, steru, kilu itp.6
T-W-7Zaliczenie1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3Konsultacje do projektów10
A-P-4Przygotowanie projektów30
A-P-5Zaliczenie projektów2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D07_W02Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu kadłuba jachtu z laminatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
BJ_1A_W18zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest nabycie umiejętności z modelowania i projektowania konstrukcji jachtu z lamiantów
C-2Nabycie umiejętności w zakresie obliczania wytrzymałości konstrukcji jachtu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z właściwości laminatów i kompozytów
T-W-2Wymagania przepisów Towarzystw klasyfikacyjnych
T-W-3Obciążenia konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-4Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-5Komputerowa analiza wytrzymałościowa konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-6Projektowanie węzłów kadłuba do mocowania lin, masztu, urządzeń pokładowych, steru, kilu itp.
T-P-2Projektowanie elementów kadłuba jachtu
T-P-3Komputerowa analiza konstrukcji kadłuba jachtu
T-P-4Symulacja komputerowa konstrukcji kadłuba jachtu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Nie zna podstawowych własności laminatów i kompozytów i oraz podstawowych obiążeń konstrukcji kadłuba jachtu.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna podstawowe własności laminatów i kompozytów i oraz częściowo umie wymienic podstawowe obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowaniu konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna podstawowe własności laminatów i kompozytów, zna podstawowe obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu i potrafi zaprojektowac kilka elementów jego kadłuba.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi zaprojektowac kilka wybranych elementów konstukcyjnych kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową , wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu. Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi samodzielnie zaprojektowac nie tylko elementy ale całą konstrukcję kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową , wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania konstrukcji kadłuba jachtu z laminatu Zna własności laminatów i kompozytów, zna obiążenia konstrukcji kadłuba jachtu, potrafi samodzielnie zaprojektowac nie tylko elementy ale całą konstrukcję kadłuba jachtu z analizą wytrzymałościową i symulacją komputerową, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia oraz odpowiednie przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D07_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest nabycie umiejętności z modelowania i projektowania konstrukcji jachtu z lamiantów
C-2Nabycie umiejętności w zakresie obliczania wytrzymałości konstrukcji jachtu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z właściwości laminatów i kompozytów
T-W-2Wymagania przepisów Towarzystw klasyfikacyjnych
T-W-3Obciążenia konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-4Projektowanie konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-5Komputerowa analiza wytrzymałościowa konstrukcji kadłuba jachtu
T-W-6Projektowanie węzłów kadłuba do mocowania lin, masztu, urządzeń pokładowych, steru, kilu itp.
T-P-2Projektowanie elementów kadłuba jachtu
T-P-3Komputerowa analiza konstrukcji kadłuba jachtu
T-P-4Symulacja komputerowa konstrukcji kadłuba jachtu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe/ stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.