Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
projektyP1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawowe wiadomości z geometrii w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich2
T-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich2
T-P-3Wykonnaie rzutów bryły3
T-P-4Wykonanie przekrojów brył4
T-P-5Wykonie rzutów przenikania się brył2
T-P-6Zaliczenie przedmiotu.2
15
wykłady
T-W-1Płaskie elementy geometryczne - punkt, prosta, odcinek, płaszczyzna, figura płaska, elementy wspólne1
T-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka1
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny1
T-W-4Rzuty prostokątne figury płaskiej1
T-W-5Obroty i kłady2
T-W-6Bryły, rodzaje brył1
T-W-7Rzuty prostokątne brył2
T-W-8Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami2
T-W-9Przenikanie brył1
T-W-10Rysunek techniczny, zasady tworzenia, wymiarowanie1
T-W-11Zaliczenie przedmiotu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-P-3Studiowanie literatury5
A-P-4Przygotowanie się do zajęć10
A-P-5Konsultacje10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład/typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
M-2Projektowanie/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B03_W01
Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
BJ_1A_W05T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B03_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
BJ_1A_U07T1A_U02, T1A_U07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B03_W01
Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu geometrii wykreślnej i nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student ma wiedzę dotyczącą rzutów prostej bryły
3,5Student ma wiedzę dotyczącą uzupełniania rzutów prostej bryły
4,0Student ma wiedzę w zakresie prawidłowego wykonnywania rzutów brył i przekrojów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą wykonania rzutów bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student ma wiedzę dotycząca wyznaczania linii przenikania i wykonania rzutów brył przenikających się

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B03_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
2,0Student nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty prostej bryły
3,5Student potrafi uzupełnić rzuty prostej bryły
4,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student potrafi zlaleźć linię przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się

Literatura podstawowa

  1. Grudzińska H., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PS, Szczecin, 1998
  2. Jankowski W., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1984
  3. Lewandowski Z., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1967
  4. Majewski M., Geometria wykreslna, Wydawnictwo PS, Szczecin, 1989
  5. Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1975
  6. Szerszeń S., Nauka o rzutach, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich2
T-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich2
T-P-3Wykonnaie rzutów bryły3
T-P-4Wykonanie przekrojów brył4
T-P-5Wykonie rzutów przenikania się brył2
T-P-6Zaliczenie przedmiotu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Płaskie elementy geometryczne - punkt, prosta, odcinek, płaszczyzna, figura płaska, elementy wspólne1
T-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka1
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny1
T-W-4Rzuty prostokątne figury płaskiej1
T-W-5Obroty i kłady2
T-W-6Bryły, rodzaje brył1
T-W-7Rzuty prostokątne brył2
T-W-8Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami2
T-W-9Przenikanie brył1
T-W-10Rysunek techniczny, zasady tworzenia, wymiarowanie1
T-W-11Zaliczenie przedmiotu2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-P-3Studiowanie literatury5
A-P-4Przygotowanie się do zajęć10
A-P-5Konsultacje10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B03_W01Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W05ma wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbędną do wykonywania i czytania rysunków technicznych, schematów oraz projektowania maszyn i jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył
Treści programoweT-W-1Płaskie elementy geometryczne - punkt, prosta, odcinek, płaszczyzna, figura płaska, elementy wspólne
T-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny
T-W-4Rzuty prostokątne figury płaskiej
T-W-6Bryły, rodzaje brył
T-W-7Rzuty prostokątne brył
T-W-8Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami
T-W-9Przenikanie brył
T-W-5Obroty i kłady
Metody nauczaniaM-1Wykład/typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu geometrii wykreślnej i nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student ma wiedzę dotyczącą rzutów prostej bryły
3,5Student ma wiedzę dotyczącą uzupełniania rzutów prostej bryły
4,0Student ma wiedzę w zakresie prawidłowego wykonnywania rzutów brył i przekrojów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą wykonania rzutów bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student ma wiedzę dotycząca wyznaczania linii przenikania i wykonania rzutów brył przenikających się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B03_U01Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U07potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył
Treści programoweT-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich
T-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich
T-P-3Wykonnaie rzutów bryły
T-P-4Wykonanie przekrojów brył
T-P-5Wykonie rzutów przenikania się brył
Metody nauczaniaM-1Wykład/typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty prostej bryły
3,5Student potrafi uzupełnić rzuty prostej bryły
4,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student potrafi zlaleźć linię przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się