Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-5Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów1
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat w procesie gospodarowania w przedsiębiorstwie. Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy2
T-A-3Zatrudnienie, inwestycje i stan technologii jako czynniki wzrostu gospodarczego2
T-A-4Badania narzędzi polityki ekonomicznej1
T-A-5Sposób działania Europejskiej Unii Gospodarczo-Walutowej. Metody zarządzania2
T-A-6Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwa2
T-A-7Specyfika zarządzania wielkimi organizacjami gospodarczymi2
T-A-8Obecność na zaliczeniu3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. mechanizm rynkowy2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju2
T-W-3PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-4Polityki ekonomiczne rządu. Europejski System Walutowy2
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu., kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania3
T-W-6Metody sporządzania biznesplanu1
T-W-7Obecność na zaliczeniu3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-4Przygotowanie prezentacji2
A-A-5Obecność na zaliczeniu2
25
wykłady
A-W-1Konsultacje do wykładu3
A-W-2Praca własna (czytanie literatury)2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w zajęciach15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_W23
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
BJ_1A_W23T1A_W09InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-A-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
BJ_1A_U11, BJ_1A_U13T1A_U10, T1A_U12InzA_U03, InzA_U04C-1, C-3, C-5T-A-4, T-W-5, T-W-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_K04
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-4, C-5T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_W23
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Stiudent poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkiech pojęć z zakresu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_K04
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
2,0Student nie posiada komptencji w zakreis i zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student pposiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994
  2. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
  3. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  2. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizację. Zarys teoriii i praktyki., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów1
T-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat w procesie gospodarowania w przedsiębiorstwie. Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy2
T-A-3Zatrudnienie, inwestycje i stan technologii jako czynniki wzrostu gospodarczego2
T-A-4Badania narzędzi polityki ekonomicznej1
T-A-5Sposób działania Europejskiej Unii Gospodarczo-Walutowej. Metody zarządzania2
T-A-6Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwa2
T-A-7Specyfika zarządzania wielkimi organizacjami gospodarczymi2
T-A-8Obecność na zaliczeniu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. mechanizm rynkowy2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju2
T-W-3PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-4Polityki ekonomiczne rządu. Europejski System Walutowy2
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu., kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania3
T-W-6Metody sporządzania biznesplanu1
T-W-7Obecność na zaliczeniu3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-4Przygotowanie prezentacji2
A-A-5Obecność na zaliczeniu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje do wykładu3
A-W-2Praca własna (czytanie literatury)2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_W23Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W23ma podstawową wiedzę dotyczącą ekonomii, zarządzania, w tym zarządzania jakością oraz prawa i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-5Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. mechanizm rynkowy
T-A-3Zatrudnienie, inwestycje i stan technologii jako czynniki wzrostu gospodarczego
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu., kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania
T-W-6Metody sporządzania biznesplanu
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Stiudent poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkiech pojęć z zakresu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_U01Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BJ_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w zakresie projektowania i budowy jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-5Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej
Treści programoweT-A-4Badania narzędzi polityki ekonomicznej
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu., kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania
T-W-6Metody sporządzania biznesplanu
T-A-7Specyfika zarządzania wielkimi organizacjami gospodarczymi
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_K04Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-5Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej
Treści programoweT-A-2Mierzenie kosztów, zysków i strat w procesie gospodarowania w przedsiębiorstwie. Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy
T-A-4Badania narzędzi polityki ekonomicznej
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju
T-A-7Specyfika zarządzania wielkimi organizacjami gospodarczymi
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada komptencji w zakreis i zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student pposiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie