Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu BHP i metodyka pracy umysłowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP i metodyka pracy umysłowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT 2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach 3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach 4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni |
C-2 | Po ukończeniu kursu student będzie poptrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planowac i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT 2. Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT 3. Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych 4. Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych 4. 1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT 4.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych 4.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń 5. Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych 5.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT 5.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej 6. Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych 6.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT 6.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych 6.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych 6.4 postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego 7. Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach 7.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach 7.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 8. Zasady P/poż obowiązujące w obiektach WTMiT 8.1 Profilaktyka p/poż 8.2 Środki gaśnicze na WTMiT 8.3 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru | 5 |
T-W-2 | Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna, oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przwechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangazowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury i formy przyswajania tresci w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowac i myslenie twórcze. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie instrukcji, procedur, regulaminów BHP | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład informacyjny 2. Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test z wykładu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A09_W01 W wyniku zdobytej na wykładzie wiedzy student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz wybierać odpowiednie zgodne z BHP sposoby zachowania i wykonywania pracy w trakcie zajęć na uczelni | BJ_1A_W21, BJ_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A09_U01 Umie analizować zagrożenia i adekwatnie stosować zasady BHP oraz p/poż. | BJ_1A_U12, BJ_1A_U15 | T1A_U11 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_A09_U02 Nabywa umiejetności związane z efektywną oprganizacją czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się. | BJ_1A_U10 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A09_K01 1. Świadomość występujących w trakcie studiowania zagrożeń 2. Postępowanie zgodne z zasadami BHP oraz ochrony p/poż w trakcie zajęć na uczelni | BJ_1A_K02, BJ_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_A09_K02 Student efektywnie wykorzystuje różnorodne tecyhniki ułatwiające powtarzanie i zapamietywanie materiału | BJ_1A_K05 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-2 |
BJ_1A_A09_K03 Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność | BJ_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A09_W01 W wyniku zdobytej na wykładzie wiedzy student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz wybierać odpowiednie zgodne z BHP sposoby zachowania i wykonywania pracy w trakcie zajęć na uczelni | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać podstawowych zagrożeń w czasie wykonywania czynności związanych z odbywaniem nauki w Uczelni, a także nie potrafi postępować zgodnie z zasadami BHiP |
3,0 | Student potrafi rozpoznać podstawowych zagrożenia występujące w okresie odbywania nuki w Uczelni oraz dobrać odpowiednie, zgodne z zasadami BHiP sposoby zachowania się w czasie wykonywania podstawowych czynności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A09_U01 Umie analizować zagrożenia i adekwatnie stosować zasady BHP oraz p/poż. | 2,0 | Student nie umie ocenić i analizować występujących rodzajów zagrożeń ani stosować odpowiednich zabezpieczeń |
3,0 | Student umie analizować występujące rodzaje zagrożeń i stosować adekwatne rodzaje zabezpieczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BJ_1A_A09_U02 Nabywa umiejetności związane z efektywną oprganizacją czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się. | 2,0 | Student nie ma umiejętności organizacji czasu pracy |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności organizacji czasu pracy i nauki w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A09_K01 1. Świadomość występujących w trakcie studiowania zagrożeń 2. Postępowanie zgodne z zasadami BHP oraz ochrony p/poż w trakcie zajęć na uczelni | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń jakie mogą wystąpić w okresie studiowania i nie ma świadomości, że stosowanie zasad BHiP zmniejszy ryzyko |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń jakie mogą wystąpić w okresie studiowania i ma świadomość, że stosowanie zasad BHiP zmniejszy ryzyko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BJ_1A_A09_K02 Student efektywnie wykorzystuje różnorodne tecyhniki ułatwiające powtarzanie i zapamietywanie materiału | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać różnorodnych technik uczenia i zapamiętywania |
3,0 | Student efektywnie potrafi wykorzystać różnorodne techniki uczenia i zapamiętywania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BJ_1A_A09_K03 Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność | 2,0 | Student nie stosuje technik podnoszących jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową |
3,0 | Student stosuje podstawowe techniki podnoszące jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dz.U.07.128.897 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007
- Plewka C., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
- Jamrószkiewicz J., Kurs szybkiego czytania, Videograf, Warszawa, 2002
- Lehrl S., Trening pamięci, Videograf, 2000
Literatura dodatkowa
- Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009
- Rebel G., Naturalna mowa ciała w socjotechnicznych metodach osiągania celu, Astrum, 1999