Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogóna z zakresu szkoły średniej - wiedza o społeczeństwie - podstawy przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kazusy z art. 300 KP - zależność prawa pracy od prawa cywilnego | 1 |
T-A-2 | Analiza prawa wybranych orzeczeń z zasad prawa pracy. | 1 |
T-A-3 | Kazusy z nawiązania stosunku pracy. | 1 |
T-A-4 | Analiza orzeczeń z materii różnic stosunku pracy i stosunku cywilnoprawnego. | 1 |
T-A-5 | Kazusy z materii nawiązania stosunku pracy, głównie z umowy o pracę. | 1 |
T-A-6 | Analiza orzeczeń z rozwiązania stosunku pracy. | 1 |
T-A-7 | "Wytyczne" Sądu Najwyższego do "uzasadnienia wypowiedzenia". | 1 |
T-A-8 | Roszczenia stron w razie rozwiązania stosunku pracy - w praktyce. | 1 |
T-A-9 | Kazusy z urlopów pracowniczych i wynagrodzeń. | 1 |
T-A-10 | Analiza orzecznictwa z urlopów i wynagrodzenia. | 1 |
T-A-11 | Związki zawodowe - orzecznictwo i uwarunkowania prawne funkcjonowania z.z. | 1 |
T-A-12 | Zwolnienia grupowe - w orzecznictwie. | 1 |
T-A-13 | Obowiązki stron stosunku pracy z punktu widzenia przepisów i zasad bezpieczeństwa higieny pracy. | 1 |
T-A-14 | Wybrane przykłady orzecznictwa z podstaw prawnych stosunku pracy. | 1 |
T-A-15 | Zasady w prawie pracy. Rola i uwarunkowania społeczne. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę. | 2 |
T-W-3 | Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę. | 2 |
T-W-4 | Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-5 | Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-6 | Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy. | 2 |
T-W-7 | Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy. | 2 |
T-W-8 | Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem. | 2 |
T-W-9 | Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników. | 2 |
T-W-10 | Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe. | 2 |
T-W-11 | Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy. | 2 |
T-W-12 | Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-13 | Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy. | 2 |
T-W-14 | Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | 2 |
T-W-15 | Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-2_W01 Student jest w stanie definiować, nazywać, objaśniać i charakteryzować podstawowe pojęcia objęte wykładem i ćwiczeniami. | BJ_1A_W24 | T1A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-2_U01 Słownik potrafi analizować instytucje objęte przedmiotem wykładów oraz ćwieczeń. | BJ_1A_U15 | T1A_U11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-2_K01 Student ma świadomość znaczenia i wagi przedmiotu modułu z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy. | BJ_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | — | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-2_W01 Student jest w stanie definiować, nazywać, objaśniać i charakteryzować podstawowe pojęcia objęte wykładem i ćwiczeniami. | 2,0 | Na ocenę 2: Student nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie umie zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami. |
3,0 | Na ocenę 3: Student posiada umie prezentować "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy. | |
3,5 | Na ocenę 3,5: Student umie prezentować wyniki w sposób płynny.Student umie zanalizować przepisy. | |
4,0 | Na ocenę 4: Student umie nie tylko efektywnie prezentować wyniki swej pracy, ale również dokonuje ich analizy. Student umie również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki. | |
4,5 | Na ocenę 4,5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych. | |
5,0 | Na ocenę 5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-2_U01 Słownik potrafi analizować instytucje objęte przedmiotem wykładów oraz ćwieczeń. | 2,0 | Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie potrafi zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami. |
3,0 | Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy. | |
3,5 | Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki w sposób płynny. Potrafi zanalizować przepisy. | |
4,0 | Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki. | |
4,5 | Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych. | |
5,0 | Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-2_K01 Student ma świadomość znaczenia i wagi przedmiotu modułu z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia prawa pracy i bezspieczeństwa pracy. |
3,0 | Student ma "surową", nie pogłębioną świaqdomość znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia podstaw prawa pracy i bhp. | |
3,5 | Student w miarę swobodnie prezentuje świadomość znaczenia przedmiotu modułu, wagi prawa pracy i bezpieczeństwa pracy. | |
4,0 | Student zna przepisy i jest świaodmy znaczenia przedmiotu modułu potrafi zanalizować znaczenie prawa pracy i bhp w procesie pracy i życiu społecznym. | |
4,5 | Student prezentuje pelną świadomość znaczenia prawa pracy i bhp i potrafi przekonywać do potrzey ich znajomości. | |
5,0 | Jak wyżej, a nadto, prezentuje świadomość potrzeby krytycznej oceny postaw lekceważących prawo pracy i bhp. |
Literatura podstawowa
- M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- P. Michoń, Praca matek w polityce krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej e Poznaniu, Poznań, 2008, 1
- A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- M. Wujczyk, Prawo pracy - testy dla studentów, Oficyna, Warszawa, 2007, 1
- R. Tazbir, Ochrona interesów pracodawcy przed działanością konkurencyjną pracownika, Zakamycze, Kraków, 1999, 1