Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy użytkowania łodzi motorowych.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy użytkowania łodzi motorowych.
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu turystyki wodnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci podczas zajęć poznają zasady budowy i użytkowania łodzi motorowych wykożystywanych w turystyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Właściwości tworzyw sztucnych wykorzystywanych w motorowodniactwie.2
T-L-2Wykonywanie kompozytów z tworzyw sztucznych.2
T-L-3Zajęcia terenowe w zakładzie produkującym łodzie z materiałów kompozytowych.6
T-L-4Obliczanie właściwości jednostek motorowodnych.2
T-L-5Dobieranie napędów do jednostek sportowych i rekreacyjnych.2
T-L-6Użytkowanie i serwisowanie napędów w jednostkach motorowodnych.2
T-L-7Zajęcia terenowe w klubach motorowodnych.4
T-L-8Kolokwium.1
T-L-9Ratownictwo.1
T-L-10Zajęcia terenowe w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym4
26
wykłady
T-W-1BHP podczas użytkowania łodzi motorowych.1
T-W-2Materiały wykożystywane w produkcji kadłubów łodzi motorowych.3
T-W-3"Dzielność" różnych kadłubów łodzi motorowych.3
T-W-4BHP podczas produkcj i napraw kadłubów łodzi motorowych.1
T-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.3
T-W-6Napędy spalinowe.3
T-W-7Napędy elektryczne.3
T-W-8Napędy hybrydowe.3
T-W-9Wyposarzenie pokładowe łodzi motorowodnych.3
T-W-10Użytkowanie i konserwacjia sprzętu motorowodnego.3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem34
A-L-3przygotowanie do kolokwium30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem2
A-W-3przygotowanie do egzaminu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3prezentacja
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3ut_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe materiały stosowane w motorowodniactwie.
TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3ut_U01
Studen potrafi dobierać napędy do różnych jednostek pływających.
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-3ut_K01
Student ma świadomość niebespieczeństw wynikających z uprawiania motorowodniactwa.
TOW_2A_K03S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-4, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3ut_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe materiały stosowane w motorowodniactwie.
2,0
3,0obecność na >80% wykładów i uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3ut_U01
Studen potrafi dobierać napędy do różnych jednostek pływających.
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium, uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-3ut_K01
Student ma świadomość niebespieczeństw wynikających z uprawiania motorowodniactwa.
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium, uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  2. Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inzynierskie. Własciwosci i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  3. Marchaj Cz., Dzielność morska, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002
  4. B. Małolepszy, Jachty żaglowe i motorowe, 2002
  5. Brdulak J., Silniki przyczepne do łodzi, 1982
  6. Zbierski K., Spalinowe napędy jachtów, Wydawnictwo morskie, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Przygocki W., Włochowicz A., Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Właściwości tworzyw sztucnych wykorzystywanych w motorowodniactwie.2
T-L-2Wykonywanie kompozytów z tworzyw sztucznych.2
T-L-3Zajęcia terenowe w zakładzie produkującym łodzie z materiałów kompozytowych.6
T-L-4Obliczanie właściwości jednostek motorowodnych.2
T-L-5Dobieranie napędów do jednostek sportowych i rekreacyjnych.2
T-L-6Użytkowanie i serwisowanie napędów w jednostkach motorowodnych.2
T-L-7Zajęcia terenowe w klubach motorowodnych.4
T-L-8Kolokwium.1
T-L-9Ratownictwo.1
T-L-10Zajęcia terenowe w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1BHP podczas użytkowania łodzi motorowych.1
T-W-2Materiały wykożystywane w produkcji kadłubów łodzi motorowych.3
T-W-3"Dzielność" różnych kadłubów łodzi motorowych.3
T-W-4BHP podczas produkcj i napraw kadłubów łodzi motorowych.1
T-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.3
T-W-6Napędy spalinowe.3
T-W-7Napędy elektryczne.3
T-W-8Napędy hybrydowe.3
T-W-9Wyposarzenie pokładowe łodzi motorowodnych.3
T-W-10Użytkowanie i konserwacjia sprzętu motorowodnego.3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem34
A-L-3przygotowanie do kolokwium30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem2
A-W-3przygotowanie do egzaminu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3ut_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe materiały stosowane w motorowodniactwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Studenci podczas zajęć poznają zasady budowy i użytkowania łodzi motorowych wykożystywanych w turystyce.
Treści programoweT-W-2Materiały wykożystywane w produkcji kadłubów łodzi motorowych.
T-W-3"Dzielność" różnych kadłubów łodzi motorowych.
T-W-4BHP podczas produkcj i napraw kadłubów łodzi motorowych.
T-W-9Wyposarzenie pokładowe łodzi motorowodnych.
T-L-1Właściwości tworzyw sztucnych wykorzystywanych w motorowodniactwie.
T-L-2Wykonywanie kompozytów z tworzyw sztucznych.
T-L-3Zajęcia terenowe w zakładzie produkującym łodzie z materiałów kompozytowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3prezentacja
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność na >80% wykładów i uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3ut_U01Studen potrafi dobierać napędy do różnych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Studenci podczas zajęć poznają zasady budowy i użytkowania łodzi motorowych wykożystywanych w turystyce.
Treści programoweT-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.
T-W-6Napędy spalinowe.
T-W-7Napędy elektryczne.
T-W-8Napędy hybrydowe.
T-W-10Użytkowanie i konserwacjia sprzętu motorowodnego.
T-L-4Obliczanie właściwości jednostek motorowodnych.
T-L-5Dobieranie napędów do jednostek sportowych i rekreacyjnych.
T-L-6Użytkowanie i serwisowanie napędów w jednostkach motorowodnych.
T-L-7Zajęcia terenowe w klubach motorowodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3prezentacja
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium, uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-3ut_K01Student ma świadomość niebespieczeństw wynikających z uprawiania motorowodniactwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Studenci podczas zajęć poznają zasady budowy i użytkowania łodzi motorowych wykożystywanych w turystyce.
Treści programoweT-W-1BHP podczas użytkowania łodzi motorowych.
T-W-4BHP podczas produkcj i napraw kadłubów łodzi motorowych.
T-L-9Ratownictwo.
T-L-10Zajęcia terenowe w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3prezentacja
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie kolokwium, uzyskanie >50% punktów z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0