Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu trwania produktu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu trwania produktu
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu polityki produktowej i podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu pojęcia, metodologii cyklu trwania produktu a także działań normalizacyjnych związanych ze środowiskową oceną cyklu życia wyrobu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania2
T-L-2Normalizacja produktów przyjaznych dla środowiska- standardy ISO serii 14000 - analiza i opracowanie wybranych norm dotyczących LCA6
T-L-3Cykl życia aluminiowej puszki do napojów przykład wykorzystania programu SIMAPRO 5.0 do wyznaczanie ekowskaźników.6
T-L-4Analiza cyklu życia ekspresu do kawy i odbiornika telewizyjnego. Opracowanie schematu cyklu trwania produktu6
T-L-5Analiza cyklu życia wybrangego produktu. Opracowanie schematu cyklu trwania wybranego produktu6
26
wykłady
T-W-1Środowiskowa ocena cyklu życia wyrobu - LCA (ang. Life Cycle Assessment) wiadomości ogólne6
T-W-2Metodologia pełnego cyklu istnienia: analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA6
T-W-3Ekologiczne projektowanie wyrobów: myślenie ekologiczne, czynniki determinujące proces ekologicznego projektowania cyklu życia wyrobów; ekologiczne aspekty wyroby w normach ISO 14000, projektowanie cyklu życia wyrobów; projektowanie i rozwój cech ekologicznych produktu, jakość w ekologicznym projektowaniu wyrobów5
T-W-4Działani normalizacyjne - ISO 14000: ISO 14040 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Zasady i struktura ISO 14041 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Określanie celu i zakresu oraz analiza zbioru PN ISO 14042 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Ocena wpływu cyklu życia PN ISO 14043 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Interpretacja cyklu życia - LCA ISO 14047 – przykłady stosowania ISO 14042 ISO 14048 –Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Format dokumentowania danych ISO 14049 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Przykłady stosowania ISO 140413
T-W-5Ekobilanse w analizie cyklu życia wyrobów -metody i rodzaje ekobilansowania. Wspomaganie komputerowe w modelowaniu cyklu życia wyrobu – opracowanie LCA z wykorzystaniem programu SimaPro 5 – wiadomości ogólne6
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Samodzielne i grupowe opracowywanie zadanych zagadnień13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (kolokwia)13
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-4Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna, metoda przypadków, burza mózgów
M-5Metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z wykładów
S-2Ocena formująca: Obserwacja ciagła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studentów końcowej prezentacji dotyczącej przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-2tz_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wiedzę na temat cyklu trwania (życia) produktu. Wie czego dotyczy i na czym polega analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA. Zna standardy ISO serii 14000.
TOW_1A_W05S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie posiadać umiejętność analizowania cyklu życia danego produktu, zaprezentować etapy i fazy wykonywania analizy. Powinien umieć analizować i interpretować standardy ISO serii 14000.
TOW_1A_U04, TOW_1A_U11, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O8-2tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie prowadzonych zajęć audytoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-2tz_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wiedzę na temat cyklu trwania (życia) produktu. Wie czego dotyczy i na czym polega analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA. Zna standardy ISO serii 14000.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie posiadać umiejętność analizowania cyklu życia danego produktu, zaprezentować etapy i fazy wykonywania analizy. Powinien umieć analizować i interpretować standardy ISO serii 14000.
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Nie potrafi wyciągać wniosków końcowych.
3,0Student posiada umiejętności częściowego analizowania zadanego zagadnienia i jego częściowej interpretacji. Tworzy wnioski końcowe z udziałem prowadzącego.
3,5Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Podejmuje próbę samodzielnego tworzenia wnioskówi końcowych.
4,0Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe .
4,5Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe.
5,0Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego doskonałej interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe i wygłasza je na forum..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O8-2tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie prowadzonych zajęć audytoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia pprawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia. Bierze czynny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk W., Ekologia wyrobów - Jakość - Cykl życia - Projektowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  2. Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Kulczyka . , M. Góralczyk, K. Konieczny, P. Przewrotki, A. Wąsik, Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, IGSMiE PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Lewandowska A., Środowiskowa ocena cyklu życia produktów na przykładzie wybranych typów pomp przemysłowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006
  2. Pochyluk R., P. Grudowski, J. Szymański, Zasady wdrażania normy ISO 14 00, Gdańsk 1999, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania2
T-L-2Normalizacja produktów przyjaznych dla środowiska- standardy ISO serii 14000 - analiza i opracowanie wybranych norm dotyczących LCA6
T-L-3Cykl życia aluminiowej puszki do napojów przykład wykorzystania programu SIMAPRO 5.0 do wyznaczanie ekowskaźników.6
T-L-4Analiza cyklu życia ekspresu do kawy i odbiornika telewizyjnego. Opracowanie schematu cyklu trwania produktu6
T-L-5Analiza cyklu życia wybrangego produktu. Opracowanie schematu cyklu trwania wybranego produktu6
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowa ocena cyklu życia wyrobu - LCA (ang. Life Cycle Assessment) wiadomości ogólne6
T-W-2Metodologia pełnego cyklu istnienia: analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA6
T-W-3Ekologiczne projektowanie wyrobów: myślenie ekologiczne, czynniki determinujące proces ekologicznego projektowania cyklu życia wyrobów; ekologiczne aspekty wyroby w normach ISO 14000, projektowanie cyklu życia wyrobów; projektowanie i rozwój cech ekologicznych produktu, jakość w ekologicznym projektowaniu wyrobów5
T-W-4Działani normalizacyjne - ISO 14000: ISO 14040 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Zasady i struktura ISO 14041 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Określanie celu i zakresu oraz analiza zbioru PN ISO 14042 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Ocena wpływu cyklu życia PN ISO 14043 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Interpretacja cyklu życia - LCA ISO 14047 – przykłady stosowania ISO 14042 ISO 14048 –Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Format dokumentowania danych ISO 14049 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Przykłady stosowania ISO 140413
T-W-5Ekobilanse w analizie cyklu życia wyrobów -metody i rodzaje ekobilansowania. Wspomaganie komputerowe w modelowaniu cyklu życia wyrobu – opracowanie LCA z wykorzystaniem programu SimaPro 5 – wiadomości ogólne6
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Samodzielne i grupowe opracowywanie zadanych zagadnień13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (kolokwia)13
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-2tz_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wiedzę na temat cyklu trwania (życia) produktu. Wie czego dotyczy i na czym polega analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA. Zna standardy ISO serii 14000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie ekonomiki zarządzania przedsiębiorstwem, handlu, prawa patentowego i ochrony własności intelektualnej. Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia produktu, produktywności, narzędzi marketingowych stosowanych przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu pojęcia, metodologii cyklu trwania produktu a także działań normalizacyjnych związanych ze środowiskową oceną cyklu życia wyrobu.
Treści programoweT-W-1Środowiskowa ocena cyklu życia wyrobu - LCA (ang. Life Cycle Assessment) wiadomości ogólne
T-W-2Metodologia pełnego cyklu istnienia: analiza LCA, etapy i fazy wykonywania analizy, podstawowe definicje w metodologii LCA
T-W-4Działani normalizacyjne - ISO 14000: ISO 14040 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Zasady i struktura ISO 14041 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Określanie celu i zakresu oraz analiza zbioru PN ISO 14042 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Ocena wpływu cyklu życia PN ISO 14043 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Interpretacja cyklu życia - LCA ISO 14047 – przykłady stosowania ISO 14042 ISO 14048 –Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Format dokumentowania danych ISO 14049 – Zarządzanie środowiskowe – Ocena cyklu życia. Przykłady stosowania ISO 14041
T-W-5Ekobilanse w analizie cyklu życia wyrobów -metody i rodzaje ekobilansowania. Wspomaganie komputerowe w modelowaniu cyklu życia wyrobu – opracowanie LCA z wykorzystaniem programu SimaPro 5 – wiadomości ogólne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-4Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna, metoda przypadków, burza mózgów
M-5Metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studentów końcowej prezentacji dotyczącej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-2tz_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie posiadać umiejętność analizowania cyklu życia danego produktu, zaprezentować etapy i fazy wykonywania analizy. Powinien umieć analizować i interpretować standardy ISO serii 14000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu pojęcia, metodologii cyklu trwania produktu a także działań normalizacyjnych związanych ze środowiskową oceną cyklu życia wyrobu.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania
T-L-2Normalizacja produktów przyjaznych dla środowiska- standardy ISO serii 14000 - analiza i opracowanie wybranych norm dotyczących LCA
T-L-3Cykl życia aluminiowej puszki do napojów przykład wykorzystania programu SIMAPRO 5.0 do wyznaczanie ekowskaźników.
T-L-5Analiza cyklu życia wybrangego produktu. Opracowanie schematu cyklu trwania wybranego produktu
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-4Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna, metoda przypadków, burza mózgów
M-5Metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja ciagła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studentów końcowej prezentacji dotyczącej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Nie potrafi wyciągać wniosków końcowych.
3,0Student posiada umiejętności częściowego analizowania zadanego zagadnienia i jego częściowej interpretacji. Tworzy wnioski końcowe z udziałem prowadzącego.
3,5Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Podejmuje próbę samodzielnego tworzenia wnioskówi końcowych.
4,0Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe .
4,5Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe.
5,0Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego doskonałej interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe i wygłasza je na forum..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O8-2tz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie prowadzonych zajęć audytoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu pojęcia, metodologii cyklu trwania produktu a także działań normalizacyjnych związanych ze środowiskową oceną cyklu życia wyrobu.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania
T-L-2Normalizacja produktów przyjaznych dla środowiska- standardy ISO serii 14000 - analiza i opracowanie wybranych norm dotyczących LCA
T-L-3Cykl życia aluminiowej puszki do napojów przykład wykorzystania programu SIMAPRO 5.0 do wyznaczanie ekowskaźników.
T-L-4Analiza cyklu życia ekspresu do kawy i odbiornika telewizyjnego. Opracowanie schematu cyklu trwania produktu
T-L-5Analiza cyklu życia wybrangego produktu. Opracowanie schematu cyklu trwania wybranego produktu
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna, metoda przypadków, burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja ciagła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia pprawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia. Bierze czynny udział w zajęciach.