Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo i przechowalnictwo
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia / Biochemia
W-2Biologia
W-3Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Oznaczanie właściwości cieplnych surowców i produktów żywnościowych2
T-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo2
T-L-4Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych2
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-6Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-7Oznaczanie wodochłonności tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych. Wpływ substancji dodatkowych na zdolność wiązania wody przez tkankę utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości2
15
wykłady
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.2
T-W-2Schładzanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.2
T-W-3Podmrażanie surowców i produktów żywnościowych.1
T-W-4Zamrażanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.2
T-W-5Proces suszenia sublimacyjnego. Proces rehydratacji. Właściwości surowców i produktów liofilizowanych. Trwałość, warunki przechowywania.2
T-W-6Transport żywności.1
T-W-7Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych.4
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zajęć7
A-L-4Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów4
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienia
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13ut_W01
Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_1A_C13ut_W02
Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
TOW_1A_W17S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13ut_U01
Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-3, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13ut_K01
Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
TOW_1A_K02S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TOW_1A_C13ut_K02
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13ut_W01
Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student, nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
TOW_1A_C13ut_W02
Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk z przedmiotu.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13ut_U01
Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przechowalnictwo i chłodnictwo.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpreatcją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13ut_K01
Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć i własnych wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięzwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczenia kierunków własnego rozwoju.
TOW_1A_C13ut_K02
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W., Technologia obróbki chłodniczej, Warszawa
  2. Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
  3. Ciżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych., WNT, Warszawa
  4. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych., Wyd. Morskie, Gdańsk
  5. Sikorski Z.E. i in., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
  6. E. Kołakowski, Technologia mrożonych przetworów rybnych., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1984
  7. Horubała A., Podstawy przechowalnictwa żywności, PWN, Warszawa, 1975
  8. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wydawn. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, Przemysł Spożywczy
  2. Czasopismo, Chłodnictwo
  3. Czasopismo, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość
  4. Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
  5. Czasopismo, Czasopisma branży rolno-spożywczej

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Oznaczanie właściwości cieplnych surowców i produktów żywnościowych2
T-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo2
T-L-4Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych2
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-6Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-7Oznaczanie wodochłonności tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych. Wpływ substancji dodatkowych na zdolność wiązania wody przez tkankę utrwalanej w warunkach zamrażalniczych2
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.2
T-W-2Schładzanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.2
T-W-3Podmrażanie surowców i produktów żywnościowych.1
T-W-4Zamrażanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.2
T-W-5Proces suszenia sublimacyjnego. Proces rehydratacji. Właściwości surowców i produktów liofilizowanych. Trwałość, warunki przechowywania.2
T-W-6Transport żywności.1
T-W-7Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych.4
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zajęć7
A-L-4Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury i przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13ut_W01Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.
Treści programoweT-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.
T-W-2Schładzanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.
T-W-3Podmrażanie surowców i produktów żywnościowych.
T-W-4Zamrażanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.
T-W-7Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienia
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student, nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13ut_W02Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.
Treści programoweT-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo
T-L-4Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.
T-W-2Schładzanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.
T-W-3Podmrażanie surowców i produktów żywnościowych.
T-W-4Zamrażanie surowców i produktów żywnościowych. Trwałość, warunki przechowywania i transport.
T-W-5Proces suszenia sublimacyjnego. Proces rehydratacji. Właściwości surowców i produktów liofilizowanych. Trwałość, warunki przechowywania.
T-W-6Transport żywności.
T-W-7Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienia
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk z przedmiotu.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13ut_U01Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.
Treści programoweT-L-2Oznaczanie właściwości cieplnych surowców i produktów żywnościowych
T-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo
T-L-4Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-6Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-7Oznaczanie wodochłonności tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych. Wpływ substancji dodatkowych na zdolność wiązania wody przez tkankę utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przechowalnictwo i chłodnictwo.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpreatcją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13ut_K01Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.
Treści programoweT-L-2Oznaczanie właściwości cieplnych surowców i produktów żywnościowych
T-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo
T-L-4Proces rozmrażania surowców i produktów żywnościowych
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-6Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-7Oznaczanie wodochłonności tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych. Wpływ substancji dodatkowych na zdolność wiązania wody przez tkankę utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć i własnych wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięzwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczenia kierunków własnego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13ut_K02Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Poznanie roli i znaczenia chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej.
C-2Poznanie technologii chłodniczego utrwalania towarów żywnościowych.
C-3Poznanie technologii przechowalnictwa towarów rolno-spożywczych.
Treści programoweT-L-3Zamrażanie metodą Freeze Flo
T-L-5Oznaczanie zmian histologicznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-6Oznaczanie wybranych właściwości fizycznych tkanki utrwalanej w warunkach zamrażalniczych
T-L-8Oznaczanie aktywności wody w surowcach i produktach żywnościowych jako parametr kontroli jakości
T-W-1Omówienie znaczenia i roli chłodnictwa i przechowalnictwa w gospodarce żywnościowej. Cel utrwalania chłodniczego surowców i produktów żywnościowych.
T-W-6Transport żywności.
T-W-7Przechowalnictwo wybranych grup surowców i produktów żywnościowych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.