Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Zarys ogólnej technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarys ogólnej technologii żywności
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>, Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.6
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.8
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.4
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia6
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.3
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.3
30
wykłady
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.2
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.2
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Analiza zalecanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
S-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C15tz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
TOW_1A_C15tz_W02
Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
TOW_1A_W15, TOW_1A_W17S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C15tz_U01
Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
TOW_1A_U04, TOW_1A_U06S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-3, S-5
TOW_1A_C15tz_U02
Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
TOW_1A_U08, TOW_1A_U09, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C15tz_K01
Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-3, S-4, S-5
TOW_1A_C15tz_K02
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C15tz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TOW_1A_C15tz_W02
Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
2,0Wiedza na temat procesów technologicznych, także charakterystyka towaroznawcza surowców spożywczych oraz wiedza na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C15tz_U01
Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
2,0Analiza zjawisk wpływających na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TOW_1A_C15tz_U02
Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
2,0Charakterystyka artykułów żywnościowych, opracowanie dokumentacji problemu inżynierskiego oraz umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C15tz_K01
Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
2,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TOW_1A_C15tz_K02
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
2,0Świadomość poziomu swojej wiedzy, gotowość do pracy zespołowej i świadomość skutków działalności inżynierskiej jest niewystarczająca.
3,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 1997, Wydanie szóste
  2. Czapski J i in., Surowce, technologia i dodatki a jakość żywności, AR Poznań, Poznań, 1999
  3. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, Warszawa, 1995
  4. Sikorski Z. E., Chemmia żywności, NT, Warszawa, 2007, Wydanie piąte zmienione

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.6
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.8
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.4
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia6
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.3
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.2
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.2
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Analiza zalecanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_W02Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat procesów technologicznych, także charakterystyka towaroznawcza surowców spożywczych oraz wiedza na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_U01Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Analiza zjawisk wpływających na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_U02Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Charakterystyka artykułów żywnościowych, opracowanie dokumentacji problemu inżynierskiego oraz umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_K01Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C15tz_K02Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
Treści programoweT-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-L-1Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego.
T-L-2Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych.
T-L-3Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych.
T-L-4Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia
T-L-5Sposoby zagęszczania układów koloidalnych.
T-L-6Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość poziomu swojej wiedzy, gotowość do pracy zespołowej i świadomość skutków działalności inżynierskiej jest niewystarczająca.
3,0Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.