Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Wpływ środowiska na organizm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wpływ środowiska na organizm
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii człowieka i fizjologii żywienia człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Utrzymanie homeostazy. Pomiar wartości cech zmiennych i stałych3
T-L-2Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-3Przystosowawcze możliwości pamięci3
T-L-4Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-5Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie2
T-L-6Wpływ zmęczenia na organizm (zasady treningu, wpływ różnych rodzajów wysiłku fizycznego na organizm)2
T-L-7Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (energia, witaminy i składniki mineralne)2
16
wykłady
T-W-1Homeostaza w organizmie człowieka2
T-W-2Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych2
T-W-3Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki2
T-W-4Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur2
T-W-5Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki2
T-W-6Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji2
T-W-7Homeostaza gazowa, przyczyny i skutki hipokapni i hipoksji2
T-W-8Homeostaza wodna2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Analiza wskazanej literatury15
A-L-2Przygotowanie do zajęć35
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-4przygotowanie do kolokwiów cząstkowych20
A-L-5uczestnictwo w zajęciach16
91
wykłady
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach16
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, obejmujące 5 pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
S-4Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_W01
Zna wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm
TOW_2A_W09S2A_W01InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
TOW_2A_PO4-6mhig_W02
Potrawy uzasadnić reakcje organizmu zachodzące pod wpływem czynników agresji środowiskowej
TOW_2A_W07, TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_U01
Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TOW_2A_U06S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_W01
Zna wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm
2,0brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75
4,0wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25
4,5wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75
5,0wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0
TOW_2A_PO4-6mhig_W02
Potrawy uzasadnić reakcje organizmu zachodzące pod wpływem czynników agresji środowiskowej
2,0brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75
4,0wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25
4,5wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75
5,0wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_U01
Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-6mhig_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia
2,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
  2. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986
  3. Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny, PZWL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Beck J., Budzińska K.M., Caputa M.K, Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Utrzymanie homeostazy. Pomiar wartości cech zmiennych i stałych3
T-L-2Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-3Przystosowawcze możliwości pamięci3
T-L-4Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-5Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie2
T-L-6Wpływ zmęczenia na organizm (zasady treningu, wpływ różnych rodzajów wysiłku fizycznego na organizm)2
T-L-7Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (energia, witaminy i składniki mineralne)2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Homeostaza w organizmie człowieka2
T-W-2Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych2
T-W-3Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki2
T-W-4Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur2
T-W-5Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki2
T-W-6Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji2
T-W-7Homeostaza gazowa, przyczyny i skutki hipokapni i hipoksji2
T-W-8Homeostaza wodna2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Analiza wskazanej literatury15
A-L-2Przygotowanie do zajęć35
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-4przygotowanie do kolokwiów cząstkowych20
A-L-5uczestnictwo w zajęciach16
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach16
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-6mhig_W01Zna wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu.
Treści programoweT-W-2Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych
T-W-3Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki
T-W-4Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur
T-W-5Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki
T-W-6Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, obejmujące 5 pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75
4,0wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25
4,5wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75
5,0wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-6mhig_W02Potrawy uzasadnić reakcje organizmu zachodzące pod wpływem czynników agresji środowiskowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę z zakresu opakowań środków spożywczych i artykułów nieżywnościowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka.
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu.
Treści programoweT-L-1Utrzymanie homeostazy. Pomiar wartości cech zmiennych i stałych
T-L-2Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-3Przystosowawcze możliwości pamięci
T-L-4Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-5Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-6Wpływ zmęczenia na organizm (zasady treningu, wpływ różnych rodzajów wysiłku fizycznego na organizm)
T-L-7Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (energia, witaminy i składniki mineralne)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75
4,0wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25
4,5wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75
5,0wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-6mhig_U01Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu.
Treści programoweT-W-2Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych
T-W-3Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki
T-W-4Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur
T-W-5Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki
T-W-6Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-6mhig_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu.
Treści programoweT-W-2Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych
T-W-3Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki
T-W-4Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur
T-W-5Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki
T-W-6Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia