Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo biocydów stosowanych w uprawach i hodowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo biocydów stosowanych w uprawach i hodowli
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 29 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, biochemii i toksykolpgii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie biocydów stosowanych w uprawach i hodowli oraz metod ich badania i analizy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, organizacja ćwiczeń i zasady zaliczania1
T-L-2Zasady obrotu biocydami, karty charakterystyk, opakowania i oznakowanie produktów biobójczych, zasady postępowania z opakowaniami po biocydach oraz metody unieszkodliwiania2
T-L-3Ocena toksyczności biocydów - testy7
T-L-4Metody oznaczania biocydów6
T-L-5Pobieranie i przygotowanie próbek do oznaczania biocydów3
T-L-6Analiza zawartości biocydów i ich metabolitów w próbkach materiałów środowiskowych oraz żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego10
29
wykłady
T-W-1Biocydy w służbie człowieka - ochrona roślin, zwierząt, żywności, człowieka1
T-W-2Zasady i regulacje prawne we wprowadzaniu na rynek i stosowaniu biocydów w Polsce i krajach UE.1
T-W-3Rodzaje i klasyfikacja biocydów1
T-W-4Formy użytkowe biocydów1
T-W-5Biologiczne i chemiczne aspekty oddziaływania biocydów. Przemiany biocydów w środowisku i organizmie człowieka2
T-W-6Główne grupy biocydów i ich charakterystyka toksykologiczna4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta20
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej20
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: Egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO5-5tz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany ze stosowaniem i wynikającym z niego zagrożeniem związanym z biocydami używanymi w uprawie i hodowli, wybrać i wskazać metody badania ich migracji i przemian, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia, ze szczególnym zagrożeniem bezpieczeństwa żywności
TOW_2A_W01, TOW_2A_W03, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06, TOW_2A_W07, TOW_2A_W10, TOW_2A_W11, TOW_2A_W13, TOW_2A_W14S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO5-5tz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat biocydów stosowanych w uprawie i hodowli w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, związane ze stosowaniem biocydów, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U03, TOW_2A_U04, TOW_2A_U06, TOW_2A_U09, TOW_2A_U10, TOW_2A_U13, TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO5-5tz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa środowiska i żywności w przypadku niewłaściwego wykorzystania biocydów, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO5-5tz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany ze stosowaniem i wynikającym z niego zagrożeniem związanym z biocydami używanymi w uprawie i hodowli, wybrać i wskazać metody badania ich migracji i przemian, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia, ze szczególnym zagrożeniem bezpieczeństwa żywności
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student jest w stanie sformułować problem oraz wybrać metody badawcze i ocenić efekty badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO5-5tz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat biocydów stosowanych w uprawie i hodowli w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, związane ze stosowaniem biocydów, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności
3,0Student potrafi zdobywać niezbędne informacje, oceniać ich przydatność, a na podstawie ich analizy przedstawić wnioski i rozwiązania, które umie uzasadnić
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO5-5tz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa środowiska i żywności w przypadku niewłaściwego wykorzystania biocydów, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji
3,0Student jest świadomy swojej wiedzy i potrafi ją przekazać i wykorzystać dla dobra społeczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2005, I
  2. Piotrowski J.K. (red.), Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bizuk M. (red.), Pestycydy. Występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001
  2. Laskowski R., Migula P., Ekotoksykologia: od komórki do ekosystemu, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, organizacja ćwiczeń i zasady zaliczania1
T-L-2Zasady obrotu biocydami, karty charakterystyk, opakowania i oznakowanie produktów biobójczych, zasady postępowania z opakowaniami po biocydach oraz metody unieszkodliwiania2
T-L-3Ocena toksyczności biocydów - testy7
T-L-4Metody oznaczania biocydów6
T-L-5Pobieranie i przygotowanie próbek do oznaczania biocydów3
T-L-6Analiza zawartości biocydów i ich metabolitów w próbkach materiałów środowiskowych oraz żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego10
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biocydy w służbie człowieka - ochrona roślin, zwierząt, żywności, człowieka1
T-W-2Zasady i regulacje prawne we wprowadzaniu na rynek i stosowaniu biocydów w Polsce i krajach UE.1
T-W-3Rodzaje i klasyfikacja biocydów1
T-W-4Formy użytkowe biocydów1
T-W-5Biologiczne i chemiczne aspekty oddziaływania biocydów. Przemiany biocydów w środowisku i organizmie człowieka2
T-W-6Główne grupy biocydów i ich charakterystyka toksykologiczna4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta20
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej20
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO5-5tz_W01Student jest w stanie sformułować problem związany ze stosowaniem i wynikającym z niego zagrożeniem związanym z biocydami używanymi w uprawie i hodowli, wybrać i wskazać metody badania ich migracji i przemian, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia, ze szczególnym zagrożeniem bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa artykułów nieżywnościowych, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę z zakresu opakowań środków spożywczych i artykułów nieżywnościowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka.
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
TOW_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie biocydów stosowanych w uprawach i hodowli oraz metod ich badania i analizy
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, organizacja ćwiczeń i zasady zaliczania
T-L-2Zasady obrotu biocydami, karty charakterystyk, opakowania i oznakowanie produktów biobójczych, zasady postępowania z opakowaniami po biocydach oraz metody unieszkodliwiania
T-L-3Ocena toksyczności biocydów - testy
T-L-4Metody oznaczania biocydów
T-L-5Pobieranie i przygotowanie próbek do oznaczania biocydów
T-L-6Analiza zawartości biocydów i ich metabolitów w próbkach materiałów środowiskowych oraz żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Biocydy w służbie człowieka - ochrona roślin, zwierząt, żywności, człowieka
T-W-2Zasady i regulacje prawne we wprowadzaniu na rynek i stosowaniu biocydów w Polsce i krajach UE.
T-W-3Rodzaje i klasyfikacja biocydów
T-W-4Formy użytkowe biocydów
T-W-5Biologiczne i chemiczne aspekty oddziaływania biocydów. Przemiany biocydów w środowisku i organizmie człowieka
T-W-6Główne grupy biocydów i ich charakterystyka toksykologiczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: Egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student jest w stanie sformułować problem oraz wybrać metody badawcze i ocenić efekty badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO5-5tz_U01Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat biocydów stosowanych w uprawie i hodowli w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, związane ze stosowaniem biocydów, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U10Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki, dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku Towaroznawstwo lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych.
TOW_2A_U13Potrafi dokonać kompleksowej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie towaroznawstwa i usług.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie biocydów stosowanych w uprawach i hodowli oraz metod ich badania i analizy
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, organizacja ćwiczeń i zasady zaliczania
T-L-2Zasady obrotu biocydami, karty charakterystyk, opakowania i oznakowanie produktów biobójczych, zasady postępowania z opakowaniami po biocydach oraz metody unieszkodliwiania
T-L-3Ocena toksyczności biocydów - testy
T-L-4Metody oznaczania biocydów
T-L-5Pobieranie i przygotowanie próbek do oznaczania biocydów
T-L-6Analiza zawartości biocydów i ich metabolitów w próbkach materiałów środowiskowych oraz żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Biocydy w służbie człowieka - ochrona roślin, zwierząt, żywności, człowieka
T-W-2Zasady i regulacje prawne we wprowadzaniu na rynek i stosowaniu biocydów w Polsce i krajach UE.
T-W-3Rodzaje i klasyfikacja biocydów
T-W-4Formy użytkowe biocydów
T-W-5Biologiczne i chemiczne aspekty oddziaływania biocydów. Przemiany biocydów w środowisku i organizmie człowieka
T-W-6Główne grupy biocydów i ich charakterystyka toksykologiczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: Egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności
3,0Student potrafi zdobywać niezbędne informacje, oceniać ich przydatność, a na podstawie ich analizy przedstawić wnioski i rozwiązania, które umie uzasadnić
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO5-5tz_K01Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa środowiska i żywności w przypadku niewłaściwego wykorzystania biocydów, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywności, myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie biocydów stosowanych w uprawach i hodowli oraz metod ich badania i analizy
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, organizacja ćwiczeń i zasady zaliczania
T-L-2Zasady obrotu biocydami, karty charakterystyk, opakowania i oznakowanie produktów biobójczych, zasady postępowania z opakowaniami po biocydach oraz metody unieszkodliwiania
T-L-3Ocena toksyczności biocydów - testy
T-L-4Metody oznaczania biocydów
T-L-5Pobieranie i przygotowanie próbek do oznaczania biocydów
T-L-6Analiza zawartości biocydów i ich metabolitów w próbkach materiałów środowiskowych oraz żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Biocydy w służbie człowieka - ochrona roślin, zwierząt, żywności, człowieka
T-W-2Zasady i regulacje prawne we wprowadzaniu na rynek i stosowaniu biocydów w Polsce i krajach UE.
T-W-3Rodzaje i klasyfikacja biocydów
T-W-4Formy użytkowe biocydów
T-W-5Biologiczne i chemiczne aspekty oddziaływania biocydów. Przemiany biocydów w środowisku i organizmie człowieka
T-W-6Główne grupy biocydów i ich charakterystyka toksykologiczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: Egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji
3,0Student jest świadomy swojej wiedzy i potrafi ją przekazać i wykorzystać dla dobra społeczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0