Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Jakość surowców i produktów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość surowców i produktów
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii żywności oraz analizy sensorycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego4
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych4
T-L-3Ocena świeżości ryb4
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego4
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych2
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów2
20
wykłady
T-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.2
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.4
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.1
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.1
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.4
T-W-6Podział metod analitycznych w ocenie jakości2
T-W-7Żywność funkcjonalna1
T-W-8Urzędowa kontrola żywności, jakość handlowa, kontrola jakości handlowej1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć70
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywny udział w trakcie dyskusji16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4ut_W01
Ma wiedzę o rodzajach i jakości produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
TOW_2A_PO1-4ut_W02
Potrafi dokonać oceny towaroznawczej surowców i produktów spozywczych. Potrafi zrożnicować żywność tradycyjną i ekologiczną potrafi ocenić cykl produkcyjny i technologię. Zna podstawowe metody oceny jakosci produktów.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4ut_U01
Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości
TOW_2A_U01, TOW_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-4ut_U02
Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup produktów spozywczych
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U04, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-4ut_U03
Potrafi opracować i zinterpretować wyniki, sformułować wnioski, oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4ut_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-4ut_K02
Potrafi pracować zespołowo jest świadom podejmowanych przez siebie decyzji dotyczących oceny jakości towarów. Ma świadomość konieczności dalszego kształcenia się.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4ut_W01
Ma wiedzę o rodzajach i jakości produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
2,0
3,0Ma minimalną wiedzę o rodzajach i jakość produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_PO1-4ut_W02
Potrafi dokonać oceny towaroznawczej surowców i produktów spozywczych. Potrafi zrożnicować żywność tradycyjną i ekologiczną potrafi ocenić cykl produkcyjny i technologię. Zna podstawowe metody oceny jakosci produktów.
2,0
3,0Potrafi dokonać podstawowej oceny towaroznawczej surowców i produktów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4ut_U01
Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości
2,0
3,0Posługuje się podstawową terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości.
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_PO1-4ut_U02
Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup produktów spozywczych
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_PO1-4ut_U03
Potrafi opracować i zinterpretować wyniki, sformułować wnioski, oraz wskazać dalszy kierunek badań.
2,0
3,0Potrafi opracować wyniki i na ich podstawie sformułować proste wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4ut_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Ma świadomość poziomu własnej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_PO1-4ut_K02
Potrafi pracować zespołowo jest świadom podejmowanych przez siebie decyzji dotyczących oceny jakości towarów. Ma świadomość konieczności dalszego kształcenia się.
2,0
3,0Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje rolę lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, 2003
  2. Kasperek M, Krauze J., Krauze A, Badanie produktów spożywczych, AE POznań, 1983

Literatura dodatkowa

  1. USTAWA z dnia 28 lipca 2005 r.o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw1), (Dz. U. Nr 178 poz. 1480 z dnia 16 września 2005 r.) i kolejne uaktualnienia, 2011
  2. CZasopisma branżowe, Sigma Not, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego4
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych4
T-L-3Ocena świeżości ryb4
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego4
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych2
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.2
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.4
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.1
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.1
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.4
T-W-6Podział metod analitycznych w ocenie jakości2
T-W-7Żywność funkcjonalna1
T-W-8Urzędowa kontrola żywności, jakość handlowa, kontrola jakości handlowej1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć70
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywny udział w trakcie dyskusji16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_W01Ma wiedzę o rodzajach i jakości produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-6Podział metod analitycznych w ocenie jakości
T-W-7Żywność funkcjonalna
T-W-8Urzędowa kontrola żywności, jakość handlowa, kontrola jakości handlowej
Metody nauczaniaM-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma minimalną wiedzę o rodzajach i jakość produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_W02Potrafi dokonać oceny towaroznawczej surowców i produktów spozywczych. Potrafi zrożnicować żywność tradycyjną i ekologiczną potrafi ocenić cykl produkcyjny i technologię. Zna podstawowe metody oceny jakosci produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-6Podział metod analitycznych w ocenie jakości
T-W-7Żywność funkcjonalna
T-W-8Urzędowa kontrola żywności, jakość handlowa, kontrola jakości handlowej
T-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać podstawowej oceny towaroznawczej surowców i produktów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-6Podział metod analitycznych w ocenie jakości
T-W-7Żywność funkcjonalna
T-W-8Urzędowa kontrola żywności, jakość handlowa, kontrola jakości handlowej
T-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posługuje się podstawową terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawczej oceny jakości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_U02Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup produktów spozywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-W-1Surowce żywnościowe, podział, czynniki decydujące o wartości użytkowej.
T-W-2Surowce roślinne: podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-3Napoje bezalkoholowe: soki, nektary, napoje owocowe, przykład technologii, ocena jakości.
T-W-4Rośliny oleiste, technologia tłuszczów jadalnych (margaryn), ocena ich jakości.
T-W-5Surowce pochodzenia zwierzęcego - podział, charakterystyka, znaczenie gospodarcze.
T-W-7Żywność funkcjonalna
T-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny i identyfikacji poszczególnych grup żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_U03Potrafi opracować i zinterpretować wyniki, sformułować wnioski, oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-1Wyklad konwersatoryjny
M-2Środki audiowizualne - prezentacje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować wyniki i na ich podstawie sformułować proste wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość poziomu własnej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4ut_K02Potrafi pracować zespołowo jest świadom podejmowanych przez siebie decyzji dotyczących oceny jakości towarów. Ma świadomość konieczności dalszego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do oceny jakości surowca i produktu. Podejmowanie samodzielnie decyzji dotyczących jakości i kwalifikacji surowca.
Treści programoweT-L-1Podział i ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
T-L-2Wykorzystanie metod analitycznych do badania jakości tłuszczów jadalnych
T-L-3Ocena świeżości ryb
T-L-4Podział i ocena produktów pochodzenia zwierzęcego
T-L-5Ocena jakości napojów bezalkoholowych
T-L-6Wykorzystanie metod sensorycznych do oceny jakości napojów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wyniki kolokwium końcowego - podsumowującego
S-2Ocena formująca: Ocena z odpowiedzi pisemnej/ ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje rolę lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0