Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Profilaktyka skutków współczesnego stylu życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka skutków współczesnego stylu życia
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 16 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-7Test zaliczeniowy1
16
wykłady
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?2
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.1
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu1
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego1
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.1
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?1
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.1
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2analiza wskazanej literatury25
A-L-3przygotowanie do testu15
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5przygotowanie do zajęć20
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2czytanie zalecanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_W01
Ma rozszerzoną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
TOW_2A_W09S2A_W01InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-7mhig_U02
Student ma umiejętność proponowania działań profilaktycznych dotyczących stylu życia, w tym związanego z żywieniem człowieka.
TOW_2A_U06S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-7mhig_U03
Student posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_K01
Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_2A_PO1-7mhig_K02
Ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
TOW_2A_K04S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_W01
Ma rozszerzoną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
TOW_2A_PO1-7mhig_U02
Student ma umiejętność proponowania działań profilaktycznych dotyczących stylu życia, w tym związanego z żywieniem człowieka.
2,0Student nie posiada umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem ewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim.
5,0Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim regionalnym i miejscowym.
TOW_2A_PO1-7mhig_U03
Student posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-7mhig_K01
Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.
TOW_2A_PO1-7mhig_K02
Ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
3,0Student uzyskał podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
3,5Student uzyskał ponadpodstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
4,0Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W niewielkim stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych.
4,5Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych.
5,0Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał i możliwości innych osób w działaniach edukacyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
  2. Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
  3. Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2001
  4. Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005
  5. Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl zycia a zdrowie, Czelej, Lublin, 2005, VIII

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
  2. Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, WSHE, Łódź, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-7Test zaliczeniowy1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?2
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.1
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu1
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego1
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.1
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?1
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.1
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2analiza wskazanej literatury25
A-L-3przygotowanie do testu15
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5przygotowanie do zajęć20
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2czytanie zalecanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_W01Ma rozszerzoną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_U02Student ma umiejętność proponowania działań profilaktycznych dotyczących stylu życia, w tym związanego z żywieniem człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem ewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim.
5,0Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim regionalnym i miejscowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_U03Student posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
3,5Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_K01Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-7mhig_K02Ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona ?
T-W-2Używki a ryzyko chorób nowotworowych.
T-W-3Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-4Za i przeciw spożyciu alkoholu
T-W-5Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego
T-W-6Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe.
T-W-7Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie).
T-W-8Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-9Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-10Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-11Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-W-12Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-13Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-14Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-15Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-7Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
3,0Student uzyskał podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
3,5Student uzyskał ponadpodstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób.
4,0Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W niewielkim stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych.
4,5Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych.
5,0Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał i możliwości innych osób w działaniach edukacyjnych.