Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Animacja czasu wolnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Animacja czasu wolnego
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 7 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat zagadnień związanych z fizjologią pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego. Student pozna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi, otrzyma scenariusze zajęć animacyjnych, pozna przykłady gier i zabaw do zastosowania w animacji oraz zrozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich przyszłych klientów niezbędne w pracy animatora czasu wolnego, co pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Plan pracy animatora all-round. Podstawy animacji dla dzieci.1
T-L-2Zapraszanie dzieci do zajęć animacyjnych. Zajęcia animacyjne z dziećmi. Zajecia plastyczne dla dzieci. Dziecięca dyskoteka. Show dla dzieci.1
T-L-3Animacja sportowa. Sędziowanie zajęć sportowych. Wyjaśnianie zajęć sportowych. Sporty na wesoło.1
T-L-4Zajęcia dla młodzieży. Program na złą pogodę.1
T-L-5Zabawy w basenie. Zabawy z balonami wodnymi. Humorystyczne gry i zabawy.1
T-L-6Program wieczorny dla dorosłych.1
T-L-7Baza gier i zabaw na każdą okazję.1
7
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu animacji czasu wolnego, fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.1
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy fizycznej, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.1
T-W-3Budżet czasu. Badanie budżetu czasu wolnego i diagnoza jego zagospodarowania. Kwestionariusz budżetu czasu wolnego. Zarządzanie czasem wolnym.1
T-W-4Zawody i stanowiska pracy związane z organizacja czasu wolnego – opis zawodu oraz wymagane uprawnienia. Animator czasu wolnego, Animator kultury. Pracownik socjalny. Wychowawca kolonijny. Kierownik koloni. Opiekun osób starszych organizator eventów i konferencji. Instruktor rekreacji ruchowej. Stanowiska meeting/ event planner.1
T-W-5Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego (turystyka i rekreacja, sport, środki masowego przekazu, Internet. Uczestnictwo w organizacjach turystycznych, sportowych.1
T-W-6Teoria animacji czasu wolnego. Formy i funkcje animacji. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy. Diagnoza i infrastruktura, lokalnej i regionalnej itp. (parki wodne, parki rozrywki w Polsce i Europie). Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych i grup wielopokoleniowych.1
T-W-7Reklamowanie programu animacyjnego. Funkcje animacji. Prawa i obowiązki animatora w hotelu. PR w pracy animatora.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Zapoznanie sie z litaraturą przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie prezentacji5
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem. Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-2Ocena podsumowująca: Stworzenie własnego scenariusza zajęć animacyjnych, frekwencja na ćwiczeniach (75%).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-1mhig_W01
Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-1mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć napisać i zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze).
TOW_2A_U05, TOW_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-1mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-1mhig_W01
Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
2,0Student nie zna praw rządzących zajęciami animacyjnymi.
3,0Student zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
3,5Student ma wiedzę na sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
4,0Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
4,5Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz w większości rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
5,0Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-1mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć napisać i zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze).
2,0Student nie umie napisać i i zrealizować scenariuszy zajęć animacyjnych dla żadnej grupy wiekowej.
3,0Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla dzieci.
3,5Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla dzieci i młodzieży.
4,0Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby starsze.
4,5Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze.
5,0Student umie napisać i zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-1mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Bączek J. B., Animacja czasu wolnego w turystyce praktyczny podręcznik dla animatorów, Wydaw. Stageman, 2009
  2. Bączek J.B., Podręcznik animatora czasu wolnego: praktyczny skrypt dla animatorów., Warszawa, 2009
  3. Hrycyk K. (red.), Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja - animator i jego kształcenie, Wydaw. Silesia, 2000
  4. Jedlewska B. (red.), Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Oficyna Wydawnicza Verba, 2006
  5. Kopczyska M., Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Centrum Animacji Kulturalnej, 1993
  6. Vopel K.W., Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw, Jedność, 2003
  7. Vopel K.W., Poradnik prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interaktywnych., Kielce, 2003, Wyd.2
  8. Bieniek T., Fizjologia człowieka, Wydaw. GWSH, Katowice, 2006
  9. Żebrowski J. (red.), Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Plan pracy animatora all-round. Podstawy animacji dla dzieci.1
T-L-2Zapraszanie dzieci do zajęć animacyjnych. Zajęcia animacyjne z dziećmi. Zajecia plastyczne dla dzieci. Dziecięca dyskoteka. Show dla dzieci.1
T-L-3Animacja sportowa. Sędziowanie zajęć sportowych. Wyjaśnianie zajęć sportowych. Sporty na wesoło.1
T-L-4Zajęcia dla młodzieży. Program na złą pogodę.1
T-L-5Zabawy w basenie. Zabawy z balonami wodnymi. Humorystyczne gry i zabawy.1
T-L-6Program wieczorny dla dorosłych.1
T-L-7Baza gier i zabaw na każdą okazję.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu animacji czasu wolnego, fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.1
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy fizycznej, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.1
T-W-3Budżet czasu. Badanie budżetu czasu wolnego i diagnoza jego zagospodarowania. Kwestionariusz budżetu czasu wolnego. Zarządzanie czasem wolnym.1
T-W-4Zawody i stanowiska pracy związane z organizacja czasu wolnego – opis zawodu oraz wymagane uprawnienia. Animator czasu wolnego, Animator kultury. Pracownik socjalny. Wychowawca kolonijny. Kierownik koloni. Opiekun osób starszych organizator eventów i konferencji. Instruktor rekreacji ruchowej. Stanowiska meeting/ event planner.1
T-W-5Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego (turystyka i rekreacja, sport, środki masowego przekazu, Internet. Uczestnictwo w organizacjach turystycznych, sportowych.1
T-W-6Teoria animacji czasu wolnego. Formy i funkcje animacji. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy. Diagnoza i infrastruktura, lokalnej i regionalnej itp. (parki wodne, parki rozrywki w Polsce i Europie). Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych i grup wielopokoleniowych.1
T-W-7Reklamowanie programu animacyjnego. Funkcje animacji. Prawa i obowiązki animatora w hotelu. PR w pracy animatora.1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Zapoznanie sie z litaraturą przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie prezentacji5
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-1mhig_W01Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat zagadnień związanych z fizjologią pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego. Student pozna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi, otrzyma scenariusze zajęć animacyjnych, pozna przykłady gier i zabaw do zastosowania w animacji oraz zrozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich przyszłych klientów niezbędne w pracy animatora czasu wolnego, co pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu animacji czasu wolnego, fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy fizycznej, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-W-3Budżet czasu. Badanie budżetu czasu wolnego i diagnoza jego zagospodarowania. Kwestionariusz budżetu czasu wolnego. Zarządzanie czasem wolnym.
T-W-4Zawody i stanowiska pracy związane z organizacja czasu wolnego – opis zawodu oraz wymagane uprawnienia. Animator czasu wolnego, Animator kultury. Pracownik socjalny. Wychowawca kolonijny. Kierownik koloni. Opiekun osób starszych organizator eventów i konferencji. Instruktor rekreacji ruchowej. Stanowiska meeting/ event planner.
T-W-5Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego (turystyka i rekreacja, sport, środki masowego przekazu, Internet. Uczestnictwo w organizacjach turystycznych, sportowych.
T-W-6Teoria animacji czasu wolnego. Formy i funkcje animacji. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy. Diagnoza i infrastruktura, lokalnej i regionalnej itp. (parki wodne, parki rozrywki w Polsce i Europie). Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych i grup wielopokoleniowych.
T-W-7Reklamowanie programu animacyjnego. Funkcje animacji. Prawa i obowiązki animatora w hotelu. PR w pracy animatora.
T-L-1Plan pracy animatora all-round. Podstawy animacji dla dzieci.
T-L-2Zapraszanie dzieci do zajęć animacyjnych. Zajęcia animacyjne z dziećmi. Zajecia plastyczne dla dzieci. Dziecięca dyskoteka. Show dla dzieci.
T-L-3Animacja sportowa. Sędziowanie zajęć sportowych. Wyjaśnianie zajęć sportowych. Sporty na wesoło.
T-L-4Zajęcia dla młodzieży. Program na złą pogodę.
T-L-5Zabawy w basenie. Zabawy z balonami wodnymi. Humorystyczne gry i zabawy.
T-L-6Program wieczorny dla dorosłych.
T-L-7Baza gier i zabaw na każdą okazję.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem. Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-2Ocena podsumowująca: Stworzenie własnego scenariusza zajęć animacyjnych, frekwencja na ćwiczeniach (75%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna praw rządzących zajęciami animacyjnymi.
3,0Student zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
3,5Student ma wiedzę na sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
4,0Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi.
4,5Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz w większości rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
5,0Student ma wiedzę na temat fizjologii pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego, zna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi oraz rozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich klientów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-1mhig_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć napisać i zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U08Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat zagadnień związanych z fizjologią pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego. Student pozna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi, otrzyma scenariusze zajęć animacyjnych, pozna przykłady gier i zabaw do zastosowania w animacji oraz zrozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich przyszłych klientów niezbędne w pracy animatora czasu wolnego, co pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu animacji czasu wolnego, fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy fizycznej, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-W-3Budżet czasu. Badanie budżetu czasu wolnego i diagnoza jego zagospodarowania. Kwestionariusz budżetu czasu wolnego. Zarządzanie czasem wolnym.
T-W-4Zawody i stanowiska pracy związane z organizacja czasu wolnego – opis zawodu oraz wymagane uprawnienia. Animator czasu wolnego, Animator kultury. Pracownik socjalny. Wychowawca kolonijny. Kierownik koloni. Opiekun osób starszych organizator eventów i konferencji. Instruktor rekreacji ruchowej. Stanowiska meeting/ event planner.
T-W-5Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego (turystyka i rekreacja, sport, środki masowego przekazu, Internet. Uczestnictwo w organizacjach turystycznych, sportowych.
T-W-6Teoria animacji czasu wolnego. Formy i funkcje animacji. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy. Diagnoza i infrastruktura, lokalnej i regionalnej itp. (parki wodne, parki rozrywki w Polsce i Europie). Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych i grup wielopokoleniowych.
T-W-7Reklamowanie programu animacyjnego. Funkcje animacji. Prawa i obowiązki animatora w hotelu. PR w pracy animatora.
T-L-1Plan pracy animatora all-round. Podstawy animacji dla dzieci.
T-L-2Zapraszanie dzieci do zajęć animacyjnych. Zajęcia animacyjne z dziećmi. Zajecia plastyczne dla dzieci. Dziecięca dyskoteka. Show dla dzieci.
T-L-3Animacja sportowa. Sędziowanie zajęć sportowych. Wyjaśnianie zajęć sportowych. Sporty na wesoło.
T-L-4Zajęcia dla młodzieży. Program na złą pogodę.
T-L-5Zabawy w basenie. Zabawy z balonami wodnymi. Humorystyczne gry i zabawy.
T-L-6Program wieczorny dla dorosłych.
T-L-7Baza gier i zabaw na każdą okazję.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem. Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-2Ocena podsumowująca: Stworzenie własnego scenariusza zajęć animacyjnych, frekwencja na ćwiczeniach (75%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie napisać i i zrealizować scenariuszy zajęć animacyjnych dla żadnej grupy wiekowej.
3,0Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla dzieci.
3,5Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla dzieci i młodzieży.
4,0Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby starsze.
4,5Student umie napisać i w większości zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze.
5,0Student umie napisać i zrealizować scenariusze zajęć animacyjnych dla różnych grup wiekowych - dzieci, młodzież, osoby dorołe, osoby starsze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-1mhig_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat zagadnień związanych z fizjologią pracy, wypoczynku oraz sposobów animacji czasu wolnego. Student pozna prawa rządzące zajęciami animacyjnymi, otrzyma scenariusze zajęć animacyjnych, pozna przykłady gier i zabaw do zastosowania w animacji oraz zrozumie psychologiczne mechanizmy postępowania swoich przyszłych klientów niezbędne w pracy animatora czasu wolnego, co pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu animacji czasu wolnego, fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy fizycznej, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-W-3Budżet czasu. Badanie budżetu czasu wolnego i diagnoza jego zagospodarowania. Kwestionariusz budżetu czasu wolnego. Zarządzanie czasem wolnym.
T-W-4Zawody i stanowiska pracy związane z organizacja czasu wolnego – opis zawodu oraz wymagane uprawnienia. Animator czasu wolnego, Animator kultury. Pracownik socjalny. Wychowawca kolonijny. Kierownik koloni. Opiekun osób starszych organizator eventów i konferencji. Instruktor rekreacji ruchowej. Stanowiska meeting/ event planner.
T-W-5Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego (turystyka i rekreacja, sport, środki masowego przekazu, Internet. Uczestnictwo w organizacjach turystycznych, sportowych.
T-W-6Teoria animacji czasu wolnego. Formy i funkcje animacji. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy. Diagnoza i infrastruktura, lokalnej i regionalnej itp. (parki wodne, parki rozrywki w Polsce i Europie). Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych i grup wielopokoleniowych.
T-W-7Reklamowanie programu animacyjnego. Funkcje animacji. Prawa i obowiązki animatora w hotelu. PR w pracy animatora.
T-L-1Plan pracy animatora all-round. Podstawy animacji dla dzieci.
T-L-2Zapraszanie dzieci do zajęć animacyjnych. Zajęcia animacyjne z dziećmi. Zajecia plastyczne dla dzieci. Dziecięca dyskoteka. Show dla dzieci.
T-L-3Animacja sportowa. Sędziowanie zajęć sportowych. Wyjaśnianie zajęć sportowych. Sporty na wesoło.
T-L-4Zajęcia dla młodzieży. Program na złą pogodę.
T-L-5Zabawy w basenie. Zabawy z balonami wodnymi. Humorystyczne gry i zabawy.
T-L-6Program wieczorny dla dorosłych.
T-L-7Baza gier i zabaw na każdą okazję.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem. Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-2Ocena podsumowująca: Stworzenie własnego scenariusza zajęć animacyjnych, frekwencja na ćwiczeniach (75%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole