Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Ekologia wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia wód
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.1
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.1
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.2
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
9
wykłady
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.1
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.2
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.1
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.1
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.1
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie podanej literatury6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-4Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
TOW_2A_W13S2A_W01, S2A_W06InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1S-1, S-2
TOW_2A_null_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
TOW_2A_W04S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
TOW_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-1, C-2T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-L-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
TOW_2A_K01, TOW_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-7, T-L-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
TOW_2A_null_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych

Literatura podstawowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  3. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
  4. Allan D. J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  5. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  6. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
  7. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
  8. Thurman H.V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1

Literatura dodatkowa

  1. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  4. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, miniskrypt ZUT w Szczecinie, 2005
  5. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  6. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995
  7. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 2006, 1, s.148
  8. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  9. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  10. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.M.P., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.1
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.1
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.2
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.1
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.1
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.2
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.1
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.1
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.1
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie podanej literatury6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-L-1Typy wód i ich charakterystyka
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_W02Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_U01Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U08Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
Treści programoweT-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych