Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia pracy | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw anatomicznej budowy człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego. | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 9 |
A-L-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-L-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-L-5 | uczestnictwo na zajęciach | 26 |
A-L-6 | zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej | 3 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 16 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów w formie ustnej lub pisemnej | 16 |
A-W-4 | uczestnictwo w konsultacjach | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia pisemne i ustne, egzamin pisemny i ustny. Referaty wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy i wypoczynku |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_W01 Jest człowiekiem świadomym | TOW_1A_W20 | S1A_W04, S1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_U01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki. | TOW_1A_U15 | S1A_U08 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_K01 Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiębiorczy. | TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_W01 Jest człowiekiem świadomym | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_U01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_PO5-1ut_K01 Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górski J., red., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego., PZWL, Warszawa, 2001
- Jaskólski A. (red.), Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka., Wyd. AWF we Wrocławiu, 2002
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Nazar K., Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, Wyd. Lek. PZWL, Warszawa, 1990