Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_1A_O15-2ut_W02 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_1A_W18 | Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki. |
---|
TOW_1A_W19 | Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług. |
TOW_1A_W23 | Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem. |
TOW_1A_W25 | Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S1A_W01 | ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk |
---|
S1A_W02 | posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach |
S1A_W03 | ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej |
S1A_W04 | zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości |
S1A_W05 | ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach |
S1A_W06 | zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące |
S1A_W07 | ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania |
S1A_W08 | ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian |
S1A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze |
---|
C-2 | Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego |
C-3 | Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości |
C-4 | Podniesienie świadomości ekologicznej |
Treści programowe | T-W-2 | Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego |
---|
T-W-3 | Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia |
T-W-4 | Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej) |
T-W-5 | Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE |
T-W-6 | Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy) |
T-W-7 | Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego |
T-W-8 | Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie |
T-W-9 | Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym |
T-W-10 | Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie |
T-W-11 | Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki |
T-L-2 | Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana. |
T-L-3 | Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego |
T-L-4 | Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce. |
T-L-5 | Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne |
T-L-6 | Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku. |
T-L-7 | Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki |
T-L-8 | Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu |
T-L-9 | Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i
wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód,
degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej |
T-L-10 | Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
---|
M-2 | Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna znaczenia środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz roli edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia |
3,0 | Student wskazuje wybrane czynniki środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki |
3,5 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki |
4,0 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia |
4,5 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia oraz wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce |
5,0 | Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia, wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce oraz analizuje zależności środowisko-turystyka |