Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Procedury celne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procedury celne
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomośc zasad transportu towarów, opakowalnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu słuzby celnej, stosowanych procedur. umiejętnośc sklasyfikowania celnego towaru i określania jego statusu umiejetnośc zastowania i wypełnienia podstawowych dokumentów celnych znajomośc podstawowych procedur celnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poświadczenie statusu celnego; Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające; Wniosek o udzielenie zwrotu/umorzenie; Wniosek o dokonanie kontroli – zwrot lub umorzenie należności. Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające1
T-L-2Identyfikacja towarów, kody towarowe, posługiwanie sie Sharmonizowanym Systemem Kodów1
T-L-3Wypełnianie formularza wniosku o UDZIELENIE WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT), FORMULARZ POWIADAMIANIA O WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT)1
T-L-4wypełnianie wniosku o wystawienie Świadectwo Pochodzenia Towarów, Swiadectwo Pochodzenia Towarów, Świadectwo pochodzenia na przywóz produktów rolnych do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej1
T-L-5Wykaz zawierający procesy obróbki i przetwarzania, które musza być dokonanena materiałach niepochodzacych, aby wytworzone produkty uzyskały status pochodzenia (GSP) "Załacznik 15"1
T-L-6Koszty transportu wliczane do wartości celnej, Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe1
T-L-7Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe; Deklaracja elementów dotyczących wartości celnej – D.W.1. Arkusz dodatkowy – D.W.1 bis - - wypełniene1
T-L-8SAD – Formularz dodatkowy.- wypełnienie1
T-L-9Orginalny list przewozowy SMGS; List przewozowy CIM; List przewozowy stosowany w międzynarodowym obrocie odpadami1
9
wykłady
T-W-1Historia poboru cła w Polsce, organizacja i struktura administracji celnej RP, zadania i funkcje słuzby celnej1
T-W-2Podstawowe zasady funkcjonowania Unii Celnej w EU, geneza i historia, pojęcia i cechy prawa wspólnotowego, źródła prawa wspólnotowego,1
T-W-3Zadania, funkcje i uprawnienia słuzby celnej1
T-W-4Status celny towarów, towary wspólnotowe, domniemanie statutu wspólnotowego1
T-W-5Systemy tranzytowe w UE, tranzyt zewnętrzny , tranzyt wewnętrzny, Karta zgłoszenia tranzytowego, procedura T1, T2, T31
T-W-6Przeznaczenie celne, przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego1
T-W-7przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego1
T-W-8Procedura uszlachetniania biernego towarów1
T-W-9Procedura uszlachetniania czynnego towarów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach, wypełnianie formularzy,9
A-L-2przygotowanie do zajęc25
A-L-3przygotowanie do zaliczenia25
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3v7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2konwersatorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena [poprawności wypełmianych formularzy
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C14tz_W01
student ma -podstawową wiedzę i umiejętnośćw zakresie korzystania z sharmonizowanych taryf celnych i zna obowiązujące w obrocie celnym przepisy i dokumenty
TOW_1A_W02, TOW_1A_W12, TOW_1A_W19S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C14tz_U01
posiada umiejętność posługiwania sie poprawna terminologią z zakresu przepisów celnych, potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę w organach UC
TOW_1A_U01, TOW_1A_U05, TOW_1A_U10, TOW_1A_U15, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C14tz_K01
Ma świadomość swej wiedzy i umiejętnośći,
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C14tz_W01
student ma -podstawową wiedzę i umiejętnośćw zakresie korzystania z sharmonizowanych taryf celnych i zna obowiązujące w obrocie celnym przepisy i dokumenty
2,0
3,0zaliczenie tesu sprawdzającego z wynikiem 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C14tz_U01
posiada umiejętność posługiwania sie poprawna terminologią z zakresu przepisów celnych, potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę w organach UC
2,0
3,0zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C14tz_K01
Ma świadomość swej wiedzy i umiejętnośći,
2,0
3,0zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael Lux, Procedury Celne Unii Europejskiej, BW Szczecin, Szczecin, 2004, I
  2. Stefan Gołebiewski, Obsługa celna, Difin, Warszawa, 2005, I

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks celny, Wydawnictwo Zrzeszenie Prawników Polskich, Warszawa, 1997, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poświadczenie statusu celnego; Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające; Wniosek o udzielenie zwrotu/umorzenie; Wniosek o dokonanie kontroli – zwrot lub umorzenie należności. Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające1
T-L-2Identyfikacja towarów, kody towarowe, posługiwanie sie Sharmonizowanym Systemem Kodów1
T-L-3Wypełnianie formularza wniosku o UDZIELENIE WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT), FORMULARZ POWIADAMIANIA O WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT)1
T-L-4wypełnianie wniosku o wystawienie Świadectwo Pochodzenia Towarów, Swiadectwo Pochodzenia Towarów, Świadectwo pochodzenia na przywóz produktów rolnych do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej1
T-L-5Wykaz zawierający procesy obróbki i przetwarzania, które musza być dokonanena materiałach niepochodzacych, aby wytworzone produkty uzyskały status pochodzenia (GSP) "Załacznik 15"1
T-L-6Koszty transportu wliczane do wartości celnej, Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe1
T-L-7Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe; Deklaracja elementów dotyczących wartości celnej – D.W.1. Arkusz dodatkowy – D.W.1 bis - - wypełniene1
T-L-8SAD – Formularz dodatkowy.- wypełnienie1
T-L-9Orginalny list przewozowy SMGS; List przewozowy CIM; List przewozowy stosowany w międzynarodowym obrocie odpadami1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia poboru cła w Polsce, organizacja i struktura administracji celnej RP, zadania i funkcje słuzby celnej1
T-W-2Podstawowe zasady funkcjonowania Unii Celnej w EU, geneza i historia, pojęcia i cechy prawa wspólnotowego, źródła prawa wspólnotowego,1
T-W-3Zadania, funkcje i uprawnienia słuzby celnej1
T-W-4Status celny towarów, towary wspólnotowe, domniemanie statutu wspólnotowego1
T-W-5Systemy tranzytowe w UE, tranzyt zewnętrzny , tranzyt wewnętrzny, Karta zgłoszenia tranzytowego, procedura T1, T2, T31
T-W-6Przeznaczenie celne, przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego1
T-W-7przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego1
T-W-8Procedura uszlachetniania biernego towarów1
T-W-9Procedura uszlachetniania czynnego towarów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach, wypełnianie formularzy,9
A-L-2przygotowanie do zajęc25
A-L-3przygotowanie do zaliczenia25
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3v7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C14tz_W01student ma -podstawową wiedzę i umiejętnośćw zakresie korzystania z sharmonizowanych taryf celnych i zna obowiązujące w obrocie celnym przepisy i dokumenty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i wiedzę z zakresu analizy matematycznej.
TOW_1A_W12Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego, cywilnego, karnego a także prawa żywnościowego i celnego.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu słuzby celnej, stosowanych procedur. umiejętnośc sklasyfikowania celnego towaru i określania jego statusu umiejetnośc zastowania i wypełnienia podstawowych dokumentów celnych znajomośc podstawowych procedur celnych
Treści programoweT-W-1Historia poboru cła w Polsce, organizacja i struktura administracji celnej RP, zadania i funkcje słuzby celnej
T-W-2Podstawowe zasady funkcjonowania Unii Celnej w EU, geneza i historia, pojęcia i cechy prawa wspólnotowego, źródła prawa wspólnotowego,
T-W-4Status celny towarów, towary wspólnotowe, domniemanie statutu wspólnotowego
T-W-8Procedura uszlachetniania biernego towarów
T-W-9Procedura uszlachetniania czynnego towarów
T-W-5Systemy tranzytowe w UE, tranzyt zewnętrzny , tranzyt wewnętrzny, Karta zgłoszenia tranzytowego, procedura T1, T2, T3
T-W-3Zadania, funkcje i uprawnienia słuzby celnej
T-W-6Przeznaczenie celne, przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-W-7przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-L-1Poświadczenie statusu celnego; Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające; Wniosek o udzielenie zwrotu/umorzenie; Wniosek o dokonanie kontroli – zwrot lub umorzenie należności. Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające
T-L-2Identyfikacja towarów, kody towarowe, posługiwanie sie Sharmonizowanym Systemem Kodów
T-L-3Wypełnianie formularza wniosku o UDZIELENIE WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT), FORMULARZ POWIADAMIANIA O WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT)
T-L-4wypełnianie wniosku o wystawienie Świadectwo Pochodzenia Towarów, Swiadectwo Pochodzenia Towarów, Świadectwo pochodzenia na przywóz produktów rolnych do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
T-L-5Wykaz zawierający procesy obróbki i przetwarzania, które musza być dokonanena materiałach niepochodzacych, aby wytworzone produkty uzyskały status pochodzenia (GSP) "Załacznik 15"
T-L-6Koszty transportu wliczane do wartości celnej, Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe
T-L-7Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe; Deklaracja elementów dotyczących wartości celnej – D.W.1. Arkusz dodatkowy – D.W.1 bis - - wypełniene
T-L-8SAD – Formularz dodatkowy.- wypełnienie
T-L-9Orginalny list przewozowy SMGS; List przewozowy CIM; List przewozowy stosowany w międzynarodowym obrocie odpadami
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena [poprawności wypełmianych formularzy
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie tesu sprawdzającego z wynikiem 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C14tz_U01posiada umiejętność posługiwania sie poprawna terminologią z zakresu przepisów celnych, potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę w organach UC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
TOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu słuzby celnej, stosowanych procedur. umiejętnośc sklasyfikowania celnego towaru i określania jego statusu umiejetnośc zastowania i wypełnienia podstawowych dokumentów celnych znajomośc podstawowych procedur celnych
Treści programoweT-W-1Historia poboru cła w Polsce, organizacja i struktura administracji celnej RP, zadania i funkcje słuzby celnej
T-W-2Podstawowe zasady funkcjonowania Unii Celnej w EU, geneza i historia, pojęcia i cechy prawa wspólnotowego, źródła prawa wspólnotowego,
T-W-4Status celny towarów, towary wspólnotowe, domniemanie statutu wspólnotowego
T-W-8Procedura uszlachetniania biernego towarów
T-W-9Procedura uszlachetniania czynnego towarów
T-W-5Systemy tranzytowe w UE, tranzyt zewnętrzny , tranzyt wewnętrzny, Karta zgłoszenia tranzytowego, procedura T1, T2, T3
T-W-3Zadania, funkcje i uprawnienia słuzby celnej
T-W-6Przeznaczenie celne, przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-W-7przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-L-1Poświadczenie statusu celnego; Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające; Wniosek o udzielenie zwrotu/umorzenie; Wniosek o dokonanie kontroli – zwrot lub umorzenie należności. Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające
T-L-2Identyfikacja towarów, kody towarowe, posługiwanie sie Sharmonizowanym Systemem Kodów
T-L-3Wypełnianie formularza wniosku o UDZIELENIE WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT), FORMULARZ POWIADAMIANIA O WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT)
T-L-4wypełnianie wniosku o wystawienie Świadectwo Pochodzenia Towarów, Swiadectwo Pochodzenia Towarów, Świadectwo pochodzenia na przywóz produktów rolnych do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
T-L-5Wykaz zawierający procesy obróbki i przetwarzania, które musza być dokonanena materiałach niepochodzacych, aby wytworzone produkty uzyskały status pochodzenia (GSP) "Załacznik 15"
T-L-6Koszty transportu wliczane do wartości celnej, Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe
T-L-7Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe; Deklaracja elementów dotyczących wartości celnej – D.W.1. Arkusz dodatkowy – D.W.1 bis - - wypełniene
T-L-8SAD – Formularz dodatkowy.- wypełnienie
T-L-9Orginalny list przewozowy SMGS; List przewozowy CIM; List przewozowy stosowany w międzynarodowym obrocie odpadami
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena [poprawności wypełmianych formularzy
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C14tz_K01Ma świadomość swej wiedzy i umiejętnośći,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu słuzby celnej, stosowanych procedur. umiejętnośc sklasyfikowania celnego towaru i określania jego statusu umiejetnośc zastowania i wypełnienia podstawowych dokumentów celnych znajomośc podstawowych procedur celnych
Treści programoweT-W-1Historia poboru cła w Polsce, organizacja i struktura administracji celnej RP, zadania i funkcje słuzby celnej
T-W-2Podstawowe zasady funkcjonowania Unii Celnej w EU, geneza i historia, pojęcia i cechy prawa wspólnotowego, źródła prawa wspólnotowego,
T-W-4Status celny towarów, towary wspólnotowe, domniemanie statutu wspólnotowego
T-W-8Procedura uszlachetniania biernego towarów
T-W-9Procedura uszlachetniania czynnego towarów
T-W-5Systemy tranzytowe w UE, tranzyt zewnętrzny , tranzyt wewnętrzny, Karta zgłoszenia tranzytowego, procedura T1, T2, T3
T-W-3Zadania, funkcje i uprawnienia słuzby celnej
T-W-6Przeznaczenie celne, przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-W-7przepisy stosowane wobec towarów sprowadzanych na obszar wspólnoty do czasu otrzymania przeznaczenia celnego
T-L-1Poświadczenie statusu celnego; Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające; Wniosek o udzielenie zwrotu/umorzenie; Wniosek o dokonanie kontroli – zwrot lub umorzenie należności. Dokument informacyjny INF 3 – Towary powracające
T-L-2Identyfikacja towarów, kody towarowe, posługiwanie sie Sharmonizowanym Systemem Kodów
T-L-3Wypełnianie formularza wniosku o UDZIELENIE WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT), FORMULARZ POWIADAMIANIA O WIĄŻĄCEJ INFORMACJI TARYFOWEJ (WIT)
T-L-4wypełnianie wniosku o wystawienie Świadectwo Pochodzenia Towarów, Swiadectwo Pochodzenia Towarów, Świadectwo pochodzenia na przywóz produktów rolnych do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
T-L-5Wykaz zawierający procesy obróbki i przetwarzania, które musza być dokonanena materiałach niepochodzacych, aby wytworzone produkty uzyskały status pochodzenia (GSP) "Załacznik 15"
T-L-6Koszty transportu wliczane do wartości celnej, Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe
T-L-7Klasyfikacja towarów, dla których określa się wartości jednostkowe; Deklaracja elementów dotyczących wartości celnej – D.W.1. Arkusz dodatkowy – D.W.1 bis - - wypełniene
T-L-8SAD – Formularz dodatkowy.- wypełnienie
T-L-9Orginalny list przewozowy SMGS; List przewozowy CIM; List przewozowy stosowany w międzynarodowym obrocie odpadami
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena [poprawności wypełmianych formularzy
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0