Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka ryb | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy systematyki ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pozszerzenie wiedzy studenta na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb |
C-2 | Zapoznanie studenta z gatunkami ryb potencjalnie niebezpiecznymi dla zdrowia ludzkiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie ryb w diecie współczesnego człowieka. Wpływ środowiska (naturalnego lub hodowlanego) na właściwości biologiczne i technologiczne surowców pozyskiwanych z różnych gatunków ryb. | 3 |
T-W-2 | Nowe gatunki na rynku rybnym w Polsce i w Europie. Nazewnictwo angielskie. | 4 |
T-W-3 | Gatunki ryb niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka - jadowite, trujące, ulegające szybko rozkładowi, zawierające niestrawialne dla człowieka związki chemiczne, toksyny oraz alergeny. Nazewnictwo angielskie (nazwy ryb, czynniki zagrożenia) | 4 |
T-W-4 | Gatunki ryb o dużym potencjale technologicznym | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputerowej bazy danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie przygotowanie prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_W01 Student ma pozszerzoną wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | TZiZ_2A_W07, TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_U01 Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych | TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku | TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_W01 Student ma pozszerzoną wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | 2,0 | Student nie ma pozszerzonej wiedzy na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka |
3,0 | Student ma w minimalnym stopniu pozszerzonąj wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
3,5 | Student ma w dość dobrym stopniu pozszerzonąj wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
4,0 | Student ma w dobrym stopniu pozszerzonąj wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
4,5 | Student ma w dobrym stopniu pozszerzoną wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, oraz w dobrze poszezrzoną wiedzę na temat gatunków potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka | |
5,0 | Student ma w bardzo dobrym stopniu pozszerzoną wiedzę na temat specyficznych własności surowców rybnych pozyskiwanych z mniej znanych, niewykorzystywanych lub nowych na polskim rynku rybnym gatunków ryb, w tym również potencjalnie niebezpiecznych dla człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_U01 Student ma umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, zna trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych | 2,0 | Student ma żadnych umiejętności w zakresie oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, nie zna trendów nowoczesnego rynku rybnego, nie ma umiejętności określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych |
3,0 | Student ma niewielką umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, umie wskazać niewiele trendów nowoczesnego rynku rybnego, ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student ma dobrą umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, umie wskazać niewiele trendów nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych w małym stopniu | |
4,0 | Student ma dobrą umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, umie wskazać trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych w dobrym stopniu | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, umie wskazać trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych w dobrym stopniu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą umiejętność oceny zagrożenia zdrowia ze strony strony surowców rybnych, umie wskazać trendy nowoczesnego rynku rybnego oraz ma umiejętność określenia potencjału wykorzystania surowców rybnych w bardzo dobrym stopniu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_D1tr_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku | 2,0 | Student ma żadnych kompetencji w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku |
3,0 | Student ma bardzo niewielkie kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku | |
3,5 | Student ma niewielkie kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku | |
4,0 | Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku, na dobrym poziomie | |
4,5 | Student ma wysokie kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku | |
5,0 | Student ma kompetencje w dziedzinie prawidłowego wykorzystania surowców rybnych dostępnych na rynku, na bardzo wysokim poziomie |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Sikorski, Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Yersley G.K., P.R.Last, R.D. Ward, Australian Seafood Handboook. Domestic species., CSIRO, Marine Research, Australia, 1999
- B. Więcaszek, S. Krzykawski, S. Keszka, A. Antoszek, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wydanictwo Akademii Rolniczej, AR Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- S. J. Pepper, Dangerous marine animals Marine toxins Poisonous fishes Poisonous shellfish. Seafood poisoning, Maxwell Air Force Basa, USA, 1979