Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Biologia ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia ryb | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy na temat hydrochemii, hydrobiologii oraz anatomii i embriologii, systematyki i fizjologii ryb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb. | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości. | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie wieku ryb. Obliczanie tempa wzrostu długości ryb różnymi metodami. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologiczne znaczenie niektórych adaptacji morfologicznych. Wielkość i kształt ciała jako wyraz przystosowania do danego środowiska. | 2 |
T-W-2 | Formy ruchu sposoby i szybkość pływania. Wędrówki ryb. | 2 |
T-W-3 | Struktura i funkcje ubarwienia. Fizjologiczne podłoże zjawiska zmiany ubarwienia. Dostosowanie barwy do koloru tła, zmiany z wiekiem, zmiany dobowe, emocjonalne, związane z transformacją płci. | 2 |
T-W-4 | Formy i znaczenie przystosowawcze wewnątrzgatunkowych zbiorowości rybnych. Dymorfizm i dychromatyzm płciowy. Tarło. Wędrówki ryb. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 11 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 7 |
A-L-3 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 13 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykladów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny z uzyciem projektora multimedialnego. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_W01 Student ma wiedzę dotyczącą czynnośći życiowych ryb. Posiada wiedzę dotyczącą najwazniejszych zachowań dotyczących ryb oraz populacji rybnych. Student potrafi klasyfikować ryby ze względu na zajmowane siedliska, warunki czy przystosowania zyciowe | TZiZ_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
TZiZ_1A_D4tzpw_W02 Student zna zasady pracy w laboratorium. W wyniku ćwiczeń laboratoryjnych potrafi okreslić wiek i tempo wzrostu długości oraz masy ryb, a także zna metody obliczeń dotyczących matematycznych modeli wzrostu ryb. | TZiZ_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą biologii ryb, najwazniejszych zachowań tych organizmów oraz populacji rybnych. Potrafi dokonać podziału ryb ze względu na zajmowane siedliska, warunki przystosowawcze, sposoby odzywiania się czy rozrodu. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U04 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_K01 Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Jest zdeterminowany do realizacji zadań dających poprawne wyniki końcowe. | TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_W01 Student ma wiedzę dotyczącą czynnośći życiowych ryb. Posiada wiedzę dotyczącą najwazniejszych zachowań dotyczących ryb oraz populacji rybnych. Student potrafi klasyfikować ryby ze względu na zajmowane siedliska, warunki czy przystosowania zyciowe | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_1A_D4tzpw_W02 Student zna zasady pracy w laboratorium. W wyniku ćwiczeń laboratoryjnych potrafi okreslić wiek i tempo wzrostu długości oraz masy ryb, a także zna metody obliczeń dotyczących matematycznych modeli wzrostu ryb. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą biologii ryb, najwazniejszych zachowań tych organizmów oraz populacji rybnych. Potrafi dokonać podziału ryb ze względu na zajmowane siedliska, warunki przystosowawcze, sposoby odzywiania się czy rozrodu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60 % treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D4tzpw_K01 Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Jest zdeterminowany do realizacji zadań dających poprawne wyniki końcowe. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Opuszyński Karol, Podstawy biologii ryb, PWRiL, Warszawa, 1979
- Krebs Charles J., Ekologia, PWN, Warszawa, 1997
- Załachowski Włodzimierz, Ryby, PWN, Warszawa, 1997
- Shelby D. Gerking, Feeding ecology of Fish, ACADEMIC PRESS, San Diego, 1994
- Pitcher Tony, Behaviour of Teleost Fishes, Chapman&Hall, London, 1997
- Jobling Malcolm, Environmental Biology of Fishes, Chapman&Hall, London, 1995
Literatura dodatkowa
- Szypuła J., Więski K., Rybczyk A., Ćwiczenia z biologii ryb z wykorzystaniem arkusza MS Excel, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
- Heese T., Optymalizacja metody okreslania tempa wzrostu ryb za pomocą odczytów wstecznych, Wyż.Szk.Inż., Koszalin, 1992
- Nagięć M., Murawska E., Wiek i wzrost ryb. Budowa łuski., Akad. Rol.-Tech., Olsztyn, 1992