Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
C-3Ukształtowanie umiejętnosci statystycznej obróbki danych
C-4Ukształtowanie umiejętności wnioskowania statystycznego
C-5Rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny sposobu przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyników analiz statystycznych danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie doświadczeń2
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów2
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe2
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności1
T-A-5Testowanie hipotez4
T-A-6Analiza regresji i korelacji4
T-A-7Analiza ANOVA5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń5
A-A-3Studiowanie literatury6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.10_W01
Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
TŻS3_3A_W04C-1T-A-1M-1S-1, S-2
TŻS3_3A_E.10_W02
Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
TŻS3_3A_W04C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.10_U01
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
TŻS3_3A_U02C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2
TŻS3_3A_E.10_U02
Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
TŻS3_3A_U02C-4T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_E.10_K01
Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
TŻS3_3A_K01, TŻS3_3A_K02, TŻS3_3A_K04C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.10_W01
Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
TŻS3_3A_E.10_W02
Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.10_U01
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
TŻS3_3A_E.10_U02
Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wnioskowania statystycznego ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_E.10_K01
Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych, ale ze znacznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Brandt S., Analiza danych. Metody statystyczne i obliczeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie doświadczeń2
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów2
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe2
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności1
T-A-5Testowanie hipotez4
T-A-6Analiza regresji i korelacji4
T-A-7Analiza ANOVA5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń5
A-A-3Studiowanie literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.10_W01Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
Treści programoweT-A-1Planowanie doświadczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.10_W02Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
Treści programoweT-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.10_U01Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci statystycznej obróbki danych
Treści programoweT-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.10_U02Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wnioskowania statystycznego ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_E.10_K01Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
TŻS3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
TŻS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-5Rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny sposobu przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyników analiz statystycznych danych
Treści programoweT-A-1Planowanie doświadczeń
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych, ale ze znacznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0