Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrobotanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobotanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość programu biologii, ze szczególnym uwzglednieniem botaniki, na poziomie podstawowym szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.3
T-L-5Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 1-4)1
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).3
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.4
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae4
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.3
T-L-10Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 6-9)1
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.3
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.4
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.4
T-L-14Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 11-13)1
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów4
T-L-16Pisemne zaliczenie końcowe1
45
wykłady
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.2
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.2
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.2
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.2
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.2
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.2
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).2
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).2
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.1
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.2
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.1
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.2
T-W-16Egzamin pisemny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Studiowanie literatury19
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B6_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
RYB_1A_W05, RYB_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-5, S-6
RYB_1A_B6_W02
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacyjne do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
RYB_1A_W05, RYB_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
RYB_1A_B6_W03
Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
RYB_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B6_U01
Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
RYB_1A_U06R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B6_K01
Student nabywa świadomości i otwartości na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów
RYB_1A_K01, RYB_1A_K06R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B6_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkrestnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je odnieść do konkrestnych, jedynie pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jdnak scharakteryzować.
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze , przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować większość pojęć, opierając się na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować pojęcia na licznych przykładach
RYB_1A_B6_W02
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacyjne do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,5Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,5Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
5,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać cechy wspólne i różnicujace poszczególne grupy systematyczne glonów, makrofitów i helofitów
RYB_1A_B6_W03
Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać i scharakteryzować (ani w języku polskim ani po łacinie) żadnego z gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów
3,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim) pojedyncze gatunki słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
3,5Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim) po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
4,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim i łacińskim) po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, jednak nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
4,5Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów i makrofitów
5,0Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować większość gatunków słodkowodnych i morskich glonów i makrofitów. Potrafi wskazać cechy różnicujace między gatunkamia także dobrac gatunki reprezentujące grupy ekologiczne w wodach słodkich i słonych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B6_U01
Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
2,0Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopnia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej w posługiwaniu sie kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzystuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilkunastu gatunków; potrafi wskazać (nie tylko nazwać!) na cechy podobne i różnicujące w poszczególnych grupach systematycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B6_K01
Student nabywa świadomości i otwartości na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, nie identyfikuje tych roslin i nie potrafi przekazać innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0Student jest żądny wiedzy, otwarty oraz chetny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, identyfikuje te rośliny i potrafi przekazać innym wiedzę zachęcając do aktywnego obserwowania środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kadłubowska J.Z., Zarys algologii., PWN, Warszawa, 1975
  2. Kawecka B., Eloranta P.V., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych., PWN, Warszawa, 1994
  3. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
  4. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia. t.1., PWN, Warszawa, 2003
  5. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka. t.2., PWN, Warszawa, 2003
  6. Tobolski K., Torfowiska na przykładzie Ziemi Świeckiej., Towarzystwo Przyjaciół Dolnej Wisły, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1992
  2. Podbielkowski Z., Glony., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.3
T-L-5Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 1-4)1
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).3
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.4
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae4
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.3
T-L-10Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 6-9)1
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.3
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.4
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.4
T-L-14Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 11-13)1
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów4
T-L-16Pisemne zaliczenie końcowe1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.2
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.2
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.2
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.2
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.2
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.2
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).2
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).2
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.1
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.2
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.1
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.2
T-W-16Egzamin pisemny2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Studiowanie literatury19
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B6_W01Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkrestnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je odnieść do konkrestnych, jedynie pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jdnak scharakteryzować.
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze , przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować większość pojęć, opierając się na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować pojęcia na licznych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B6_W02Student nazywa, wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacyjne do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,5Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,5Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
5,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać cechy wspólne i różnicujace poszczególne grupy systematyczne glonów, makrofitów i helofitów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B6_W03Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać i scharakteryzować (ani w języku polskim ani po łacinie) żadnego z gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów
3,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim) pojedyncze gatunki słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
3,5Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim) po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
4,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim i łacińskim) po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów, makrofitów i helofitów, jednak nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować
4,5Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów i makrofitów
5,0Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować większość gatunków słodkowodnych i morskich glonów i makrofitów. Potrafi wskazać cechy różnicujace między gatunkamia także dobrac gatunki reprezentujące grupy ekologiczne w wodach słodkich i słonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B6_U01Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopnia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej w posługiwaniu sie kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzystuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilkunastu gatunków; potrafi wskazać (nie tylko nazwać!) na cechy podobne i różnicujące w poszczególnych grupach systematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B6_K01Student nabywa świadomości i otwartości na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, nie identyfikuje tych roslin i nie potrafi przekazać innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0Student jest żądny wiedzy, otwarty oraz chetny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, identyfikuje te rośliny i potrafi przekazać innym wiedzę zachęcając do aktywnego obserwowania środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0