Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wędkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wędkarstwo
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Chrzęstniki"
W-3podstawowa wiedza z przedmiotu "Kostniki"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu wędkarstwa
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
C-3Zapoznanie studentów z zasadami gospodarki wdkarskiej i tworzenia łowisk specjalnych
C-4uformowanie wśród studentów postaw etycznego wędkarstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski2
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty2
T-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe2
T-L-8Węzły wędkarskie2
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich2
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych2
T-L-11Zajęcia terenowe I5
T-L-12Zajęcia terenowe II5
30
wykłady
T-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa2
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych3
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne3
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe4
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód4
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot2
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania4
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód3
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena2
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2wykonanie przynęt sztucznych20
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do testu10
A-W-4Udział w konsultacjach5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda sytuacyjna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: obecność na dwóch zajęciach terenowych oraz prawidłowe posługiwanie się sprzętem wędkarskim
S-3Ocena podsumowująca: wykazanie się umiejętnością dobierania zestawów i komponowania zanęt wędkarskich
S-4Ocena podsumowująca: wykazanie się etycznym podejściem do ryb i wędkarstwa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_W01
student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
RYB_1A_W09, RYB_1A_W20R1A_W06, R1A_W09InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_U01
student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
RYB_1A_U02, RYB_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2, M-5, M-3, M-6S-3
RYB_1A_D1-6_U02
student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
RYB_1A_U17R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04C-2T-L-11, T-L-12M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-4T-W-7, T-W-9M-6S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_W01
student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_U01
student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
2,0
3,0student potrafi dobierać sprzęt i zanęty wędkarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_D1-6_U02
student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
2,0
3,0student potrafi dobrać sprzęt, zanęty i przynety do warunków panyjących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
2,0
3,0student wykazuje się postawami etycznymi w stosunku do ryb i środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anonymous, O wędkarstwie, ekologii i etyce., Poradnik szkoleniowy Polskiego Związku Wędkarskiego., 1999
  2. Kolendowicz J., Zalewski T., Wędkarstwo gruntowe., MULTICO, Warszawa, 1997
  3. Kolendowicz J., Wędkarstwo spinningowe., MULTICO, Warszawa, 1995
  4. Cederberg G., Wędkarstwo., MUZA SA, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Strzelecki W., Wędkarstwo rzeczne., PWRiL, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski2
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty2
T-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania2
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe2
T-L-8Węzły wędkarskie2
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich2
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych2
T-L-11Zajęcia terenowe I5
T-L-12Zajęcia terenowe II5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa2
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych3
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne3
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe4
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód4
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot2
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania4
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód3
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena2
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2wykonanie przynęt sztucznych20
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do testu10
A-W-4Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_W01student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu wędkarstwa
C-3Zapoznanie studentów z zasadami gospodarki wdkarskiej i tworzenia łowisk specjalnych
Treści programoweT-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda sytuacyjna
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_U01student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
Treści programoweT-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty
T-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-8Węzły wędkarskie
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych
Metody nauczaniaM-2metoda sytuacyjna
M-5pokaz
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykazanie się umiejętnością dobierania zestawów i komponowania zanęt wędkarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobierać sprzęt i zanęty wędkarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_U02student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
Treści programoweT-L-11Zajęcia terenowe I
T-L-12Zajęcia terenowe II
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: obecność na dwóch zajęciach terenowych oraz prawidłowe posługiwanie się sprzętem wędkarskim
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać sprzęt, zanęty i przynety do warunków panyjących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4uformowanie wśród studentów postaw etycznego wędkarstwa
Treści programoweT-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: wykazanie się etycznym podejściem do ryb i wędkarstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się postawami etycznymi w stosunku do ryb i środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0