Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość mikrobiologii i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenamiwolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod diagnostycznych, a także strat ekonomicznych, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie umiejetności organizacji pracy własnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad, obowiązujących w pracy z patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd3
T-L-2Wybrane choroby skorupiaków4
T-L-3Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze10
T-L-4Pokaz metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności zwierzęcych organizmów wodnych1
18
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.5
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących5
T-W-3Patogeny kręgowców wodnych. Systematyka, lokalizacja, patogeniczność.8
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowane literatury przedmiotu27
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady i ćwiczenia przedmiotowe
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, związanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia najważniejsze grupy patogenów organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
RYB_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i ocenić skutki działania wybranych patogenów, potrafi także uaktualniać swoje wiadomości oraz poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium parazytologicznym.
RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia najważniejsze grupy patogenów organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz opisać zmian wywołanych przez wybrany patogen.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz opisać zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, scharakteryzować wybrany patogen oraz opisać zmiany przez niego wywołane.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania, scharakteryzować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać jego działanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i ocenić skutki działania wybranych patogenów, potrafi także uaktualniać swoje wiadomości oraz poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu.
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje się w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym.
4,0Student potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami, związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościam, związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Bardzo dobrze zna literaturę przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium parazytologicznym.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się w nie spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  2. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australi, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd3
T-L-2Wybrane choroby skorupiaków4
T-L-3Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze10
T-L-4Pokaz metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności zwierzęcych organizmów wodnych1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.5
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących5
T-W-3Patogeny kręgowców wodnych. Systematyka, lokalizacja, patogeniczność.8
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowane literatury przedmiotu27
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_W01Student wymienia najważniejsze grupy patogenów organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenamiwolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod diagnostycznych, a także strat ekonomicznych, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-L-2Wybrane choroby skorupiaków
T-L-3Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze
T-L-4Pokaz metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności zwierzęcych organizmów wodnych
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Patogeny kręgowców wodnych. Systematyka, lokalizacja, patogeniczność.
Metody nauczaniaM-1Wykłady i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, związanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz opisać zmian wywołanych przez wybrany patogen.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz opisać zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, scharakteryzować wybrany patogen oraz opisać zmiany przez niego wywołane.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania, scharakteryzować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać jego działanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_U01Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i ocenić skutki działania wybranych patogenów, potrafi także uaktualniać swoje wiadomości oraz poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejetności organizacji pracy własnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad, obowiązujących w pracy z patogenami
Treści programoweT-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-L-2Wybrane choroby skorupiaków
T-L-3Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze
T-L-4Pokaz metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności zwierzęcych organizmów wodnych
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Patogeny kręgowców wodnych. Systematyka, lokalizacja, patogeniczność.
Metody nauczaniaM-1Wykłady i ćwiczenia przedmiotowe
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, związanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu.
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje się w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym.
4,0Student potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami, związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościam, związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Bardzo dobrze zna literaturę przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_K01Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium parazytologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenamiwolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod diagnostycznych, a także strat ekonomicznych, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie umiejetności organizacji pracy własnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad, obowiązujących w pracy z patogenami
Treści programoweT-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-L-2Wybrane choroby skorupiaków
T-L-3Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze
T-L-4Pokaz metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności zwierzęcych organizmów wodnych
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
Metody nauczaniaM-1Wykłady i ćwiczenia przedmiotowe
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, związanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się w nie spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.