Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 17 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska2
T-A-2Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie2
T-A-3organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska2
T-A-4ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja4
10
wykłady
T-W-1Wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki.4
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek2
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego2
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska2
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie2
T-W-6Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska5
17

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat zajęć.10
A-A-4Przygotowanie merytoryczne z literatury przedmiotu.8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach17
A-W-2czytanie wyznaczonej literatury15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia26
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
M-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-3_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
MS_1A_W20P1A_W01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-3_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
MS_1A_U01P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-3_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-1
MS_1A_A2-3_K02
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-3_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-3_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-3_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych
MS_1A_A2-3_K02
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych

Literatura podstawowa

  1. Sztompka P., Socjologia, Socjologia, Znak, Kraków 2002, 2002
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój- wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa 2002, 2002
  2. Kalinowska A., Ekologia- wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska2
T-A-2Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie2
T-A-3organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska2
T-A-4ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki.4
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek2
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego2
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska2
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie2
T-W-6Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska5
17

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat zajęć.10
A-A-4Przygotowanie merytoryczne z literatury przedmiotu.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach17
A-W-2czytanie wyznaczonej literatury15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-3_W01Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-A-1aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-A-2Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-A-3organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-A-4ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
M-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-3_U01Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-A-1aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-A-2Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-A-3organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-A-4ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
M-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-3_K01Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
Treści programoweT-A-1aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-A-2Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-A-3organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-A-4ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-3_K02Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
Treści programoweT-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych