Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy biologii rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biologii rozwoju | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet; |
C-2 | Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo; |
C-3 | Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Rozród jako procesy zapewniające zachowanie gatunku i populacji (morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu); budowa układów i narządów rozrodczych (gonad i przewodów wyprowadzających, wytwory gonad; zmiany strukturalne w układzie endokrynnym regulujących procesy rozrodu; gonady – zmiany strukturalnych w trakcie cyklu dojrzałości); | 1 |
T-K-2 | Komórkik rozrodcze – plemniki i jaja, spermatogeneza, budowa i zachowania się plemników w okresie płciowym, owogeneza, budowa jaj i ich zróżnicowań morfo-mechanicznych w dostosowaniu do warunków rozwoju; | 2 |
T-K-3 | Sposoby rozmnażania się zwierząt (rodzaje płciowości – hermafrodytyzm synchroniczny, hermafrodytyzm protoandralny, hermafrodytyzm protogynalny, rozdzielnopłciowość, gatunki jednopłciowe samicze); | 1 |
T-K-4 | Zapłodnienie, zapłodnienie in vitro, kapacytacja gamet, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, zygota, partenogeneza; | 1 |
T-K-5 | Bruzdkowanie, gastrulacja, organogeneza – typy, biochemia i mechanizmy; | 1 |
T-K-6 | Definicja i determinacja płci; | 1 |
T-K-7 | Rozwój zarodkowy kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki); | 1 |
T-K-8 | Pierwouste i wtórouste; | 1 |
T-K-9 | Przystosowanie do życia zarodkowego i larwalnego oraz narządy przejściowe, bilateralność, symetria ciała, błony płodowe. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach | 15 |
A-K-2 | Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu | 5 |
A-K-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-K-4 | Przygotowanie się do zaliczenia konwersatoriów | 4 |
A-K-5 | Zaliczenie knwersatoriów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_W01 Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu | MS_1A_W02, MS_1A_W03, MS_1A_W12, MS_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
MS_1A_O15-1_W02 Student ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem rozrodu, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | MS_1A_W02, MS_1A_W13 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
MS_1A_O15-1_W03 Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | MS_1A_W02 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | MS_1A_U08 | P1A_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | MS_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
MS_1A_O15-1_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | MS_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_W01 Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu | 2,0 | Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika. |
3,0 | Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku. | |
4,0 | Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienić różnice w zależnosci od gatunku. | |
4,5 | Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników. | |
5,0 | Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu. | |
MS_1A_O15-1_W02 Student ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem rozrodu, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy. |
3,0 | Student zna podstawowe etapy embriogenezy. | |
3,5 | Student zna podstawowe etapy embriogenezy i potrafi opisać niekóre z nich. | |
4,0 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem embriogenezy. | |
4,5 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem embriogenezy i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe. | |
5,0 | Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na jej przebieg mają warunki środowiskowe. | |
MS_1A_O15-1_W03 Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków |
3,0 | Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków | |
3,5 | Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się specjalistycznym sprzetem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się specjalistycznym sprzetem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków | |
3,5 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków | |
4,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków używajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
4,5 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków używajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
5,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków używajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole | |
MS_1A_O15-1_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Bielańska–Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1993
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
Literatura dodatkowa
- Edited by Yvette W . Kunz , Carl A . Luer and B.G. Kapoor., Development of Non-teleost Fishes., Science Publishers, Enfield, NH, 2009
- Edited by Roderick Nigel Finn and BG Kapoor, Fish larval physiology, Science Publishers, Enfield, NH, 2008