Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioenergetyka komórki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, fizyki i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu procesów energetycznych zachodzących na poziomie komórkowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka parametrów nśrodowiska mających wpływ na zaburzenia prawidłowej energetyki organizmów. | 4 |
T-A-2 | Chemiczne składniki komórki i wybrane cząsteczki w komórkach - funkcje metaboliczne. | 4 |
T-A-3 | Teoria chemiosmotyczna. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki. | 2 |
T-W-2 | Pozyskanie enrgii przez komórkę. | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa. | 4 |
T-W-4 | Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-A-3 | Indywidualne studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO4-2_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucji. | MS_1A_W01, MS_1A_W02, MS_1A_W13 | P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO4-2_U01 Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozzyskiwania i transportu energii na poziomie komórkowym. Potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki. | MS_1A_U04, MS_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO4-2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce. | MS_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO4-2_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucji. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. | |
4,0 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. | |
4,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej. | |
5,0 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej. Podejmuje próbę wykorzystania danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO4-2_U01 Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozzyskiwania i transportu energii na poziomie komórkowym. Potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórek. | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek. Korzysta swobodnie z polskojęzycznej literatury a w stopniu podstawowym równiez angielskojęzycznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO4-2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się. |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek. | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne. | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę prowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat. |
Literatura podstawowa
- Nicholls D.G., Bioenergetyka, PWN, Warszawa, 1995
- Alberts i inni, Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
Literatura dodatkowa
- Tzagolaff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 2011, Pierwsze