Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia i fizjologia organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia i fizjologia organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>, Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 45 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami fizjologii ogólnej, zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
C-4Zapoznanie studentów z wybranymi przedstawicielami bezkregowców i kręgowców wodnych, ze wzróceniem szczególnej uwagi na gatunki cenne gospodarczo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.3
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.3
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.4
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).10
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.3
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu10
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.3
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych3
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes3
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes3
45
wykłady
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)8
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne6
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)2
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych3
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny3
T-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.2
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.2
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.5
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów2
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.2
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.2
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki4
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie wykładów6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K01_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
EMO_1A_K01_W02
Student umie opisać zmiany zachodzące w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-8, T-W-11, T-W-1, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-L-8, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić poszczególne układy, organy, opisać ich wzajemne powiązania fizjologiczne i topograficzne, posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii i fizjologii organizmów wodnych w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych, anatomicznych, systematycznych i fizjologicznych
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
EMO_1A_K01_U02
Student rozpoznaje wybrane gatunki organizmów wodnych ze szczególnym uwzglednieniem gatunków uzytecznych gospodarczo
EMO_1A_U07R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-W-4, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K01_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K03, EMO_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1
EMO_1A_K01_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
EMO_1A_K03, EMO_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K01_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
2,0Student nic nie wie na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii ryb i organizmów wodnych oraz wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, nie potrafi określić wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
3,5Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, ma małą wiedzę na temat wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
4,0Student zna dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
4,5Student zna bardzo dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
5,0Student zna bardzo dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, bardzo dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
EMO_1A_K01_W02
Student umie opisać zmiany zachodzące w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat ontogenezy ryb, wzrostu, wędrówek i odżywiania się ryb i organizmów wodnych.
3,0Student ma bardzo małą wiedzę na temat ontogenezy ryb, wzrostu, wędrówek i odżywiania się ryb i organizmów wodnych.
3,5Student potrafi scharakteryzować procesy odżywiania się i wędrówek ryb, ma bardzo małą wiedzę na temat ontogenezy ryb i organizmów wodnych.
4,0Student potrafi dobrze scharakteryzować procesy ontogenezy, odżywiania się i wędrówek ryb i organizmów wodnych.
4,5Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować procesy wędrówek, odżywiania i wzrostu ryb, dobrze procesy ontogenezy i organizmów wodnych.
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować procesy ontogenezy, wędrówek, odżywiania i wzrostu ryb i organizmów wodnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić poszczególne układy, organy, opisać ich wzajemne powiązania fizjologiczne i topograficzne, posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii i fizjologii organizmów wodnych w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych, anatomicznych, systematycznych i fizjologicznych
2,0Student nie zna i nie definiuje zagadnień z zakresu anatomi, fizjologii, embriologii
3,0Student zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu anatomi, fizjologii, embriologii
3,5Student zna i potrafi wymienić większość układów i narzadów
4,0Student zna i potrafi wymienić większość układów i narzadów oraz opisać niektóre z nich
4,5Student zna i potrafi wymienić wszystkie układów i narzadów oraz opisać szczegółowo niektóre z nich
5,0Student zna i potrafi wymienić wszystkie układów i narzadów oraz opisać szczegółowo wszystkie
EMO_1A_K01_U02
Student rozpoznaje wybrane gatunki organizmów wodnych ze szczególnym uwzglednieniem gatunków uzytecznych gospodarczo
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami ryb
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki ryb
3,5Student rozpoznaje większość gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki ryb i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki ryb i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki ryb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K01_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
EMO_1A_K01_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
  2. praca zbiorowa pod red. J.A. Szczerbowskiego, Rybactwo śródlądowe, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
  3. K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008
  4. Nelson J. S., Fishes of the world., Wyd. John Wiley & Sons, Inc. 601 str., USA, 2006, IV
  5. Solomon Eldra Pearl, Berg Linda R., Martin W., Biologia, Multico, 2011
  6. Kazimierz Krysiak, Krzysztof Świeżyński, Anatomia zwierząt. T. 2 Narządy wewnętrzne i układ krążenia, ydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
  7. Jolanta Hempel-Zawitkowska, Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, piąte

Literatura dodatkowa

  1. Załachowski W., Ryby, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, II
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wdawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.3
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.3
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.4
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).10
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.3
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu10
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.3
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych3
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes3
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)8
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne6
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)2
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych3
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny3
T-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.2
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.2
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.5
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów2
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.2
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.2
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki4
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)4
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie wykładów6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_W01Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nic nie wie na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii ryb i organizmów wodnych oraz wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, nie potrafi określić wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
3,5Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, ma małą wiedzę na temat wpływu środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
4,0Student zna dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
4,5Student zna bardzo dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
5,0Student zna bardzo dobrze systematykę, fizjologię, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, bardzo dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_W02Student umie opisać zmiany zachodzące w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat ontogenezy ryb, wzrostu, wędrówek i odżywiania się ryb i organizmów wodnych.
3,0Student ma bardzo małą wiedzę na temat ontogenezy ryb, wzrostu, wędrówek i odżywiania się ryb i organizmów wodnych.
3,5Student potrafi scharakteryzować procesy odżywiania się i wędrówek ryb, ma bardzo małą wiedzę na temat ontogenezy ryb i organizmów wodnych.
4,0Student potrafi dobrze scharakteryzować procesy ontogenezy, odżywiania się i wędrówek ryb i organizmów wodnych.
4,5Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować procesy wędrówek, odżywiania i wzrostu ryb, dobrze procesy ontogenezy i organizmów wodnych.
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować procesy ontogenezy, wędrówek, odżywiania i wzrostu ryb i organizmów wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić poszczególne układy, organy, opisać ich wzajemne powiązania fizjologiczne i topograficzne, posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii i fizjologii organizmów wodnych w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych, anatomicznych, systematycznych i fizjologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-3Zapoznanie studentów z podstawami fizjologii ogólnej, zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie definiuje zagadnień z zakresu anatomi, fizjologii, embriologii
3,0Student zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu anatomi, fizjologii, embriologii
3,5Student zna i potrafi wymienić większość układów i narzadów
4,0Student zna i potrafi wymienić większość układów i narzadów oraz opisać niektóre z nich
4,5Student zna i potrafi wymienić wszystkie układów i narzadów oraz opisać szczegółowo niektóre z nich
5,0Student zna i potrafi wymienić wszystkie układów i narzadów oraz opisać szczegółowo wszystkie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_U02Student rozpoznaje wybrane gatunki organizmów wodnych ze szczególnym uwzglednieniem gatunków uzytecznych gospodarczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami ryb
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki ryb
3,5Student rozpoznaje większość gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki ryb i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki ryb i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami fizjologii ogólnej, zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
C-4Zapoznanie studentów z wybranymi przedstawicielami bezkregowców i kręgowców wodnych, ze wzróceniem szczególnej uwagi na gatunki cenne gospodarczo
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K01_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych,
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb z różnych gromad i przybliżenie bioróżnorodności ryb z poszczególnych rzędów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami fizjologii ogólnej, zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
C-4Zapoznanie studentów z wybranymi przedstawicielami bezkregowców i kręgowców wodnych, ze wzróceniem szczególnej uwagi na gatunki cenne gospodarczo
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.
T-W-7Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-W-8Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii, wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwości praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-9Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów
T-W-10Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-W-11Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, poszczególne etapy rozwoju zarodkowego, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu raków, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
T-W-1Środowisko życia ryb i innych organinzmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie)
T-W-2Wpływ środowiska na ryby i organizmy wodne (temperatura, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne
T-W-3Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku)
T-W-12Wzrost – metody określania wieku, długość życia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujące wędrówki
T-W-5Przegląd i charakterystyka taksonomiczna. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i chrzęstnoszkieletowych oraz innych organizmów wodnych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-4Elementy biogeografii i ochrony ryb i organizmów wodnych
T-W-13Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach)
T-L-8Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-9Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-10Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-4Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-L-5Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-6Funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, mięśniowego, osmoregulacyjnego, mięśniowego, nerwowego, hormonalnego - mechanizmy fizjologiczne, adaptacyjne, zaburzenia w działaniu
T-L-7Praktyczna prezentacja ryb chrzęstnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym